Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4421 Specialisation in Special Needs Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i spesialpedagogikk 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
-
Introduction
Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer, og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.
-
Required preliminary courses
Kunnskap om lineære dynamiske systemer er viktig for mange anvendelser som elektronikk, signalbehandling, kommunikasjon, medisinsk teknologi, kybernetikk og robotikk. Emnet omhandler analyse av lineære dynamiske system i tidsdomenet og frekvensdomenet. Emnet gir en innføring i modellering av systemer som lineære differensialligninger og løsning av disse med Laplacetransformen. Systemene analyseres vha. transferfunksjonen og frekvensresponsen. Frekvensresponsen gir også grunnlag for å beskrive filtere som påvirker signalers frekvensinnhold.
-
Learning outcomes
Ingen ut over opptakskrav.
-
Content
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Ved kontinuasjonseksamen kan muntlig eksamen benyttes, da med to interne sensorer.
-
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- modellering av første og andre ordens fysiske systemer (f.eks. mekaniske-, elektriske-, fysiologiske-, termiske- og fluidsystemer) som ordinære differensialligninger.
- Unilateral Laplace-transformasjon og dens egenskaper samt Laplacetransformasjon ev enkle funksjoner.
- invers Laplace-transformasjon vha. delbrøkoppspalting og finne tidsresponsen til systemet.
- stabilitetsanalyse basert på transferfunksjoner
- frekvensresponsanalyse av stabile systemer.
- Fouriertransformen og dens egenskaper.
- filterdesign av lavpass-, høypass-, båndpass- og båndstopp-filter og hvordan de påvirker signaler, både i frekvensdomenet og tidsdomenet.
Ferdigheter
Studenten kan:
- sette opp matematiske modeller av enkle fysiske systemer
- Løse ordinære differensiallikninger med den ensidige Laplacetransformen.
- Finne tidsresponsen til lineære tidsinvariante systemer som impulserespons og sprangrespons.
- Finne frekvensinnholdet i signaler med Fouriertransformen.
- Designe filtre og finne deres frekvensrespons.
- Identifisere første og andre ordens systemer basert på deres respons i tid og frekvens.
- Bruke MatLab til å løse relevante problemer.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Sette opp matematiske modeller for fysiske systemer i form av differensialligninger og løse dem ved bruk av Laplacetransformen.
- Analyse av lineære systemer både i frekvens og tidsdomenet.
- Designe filtre for å begrense frekvensinnholdet i signaler.
-
Course requirements
Undervisningen består av forelesninger kombinert med øvinger, laboratorieoppgaver og et lite prosjekt
-
Assessment
Ingen
-
Permitted exam materials and equipment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.
-
Grading scale
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
-
Examiners
Gradert skala A-F.