EPN-V2

SKUT4421 Specialisation in Special Needs Education 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i spesialpedagogikk 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer, og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.

  • Required preliminary courses

    Kunnskap om lineære dynamiske systemer er viktig for mange anvendelser som elektronikk, signalbehandling, kommunikasjon, medisinsk teknologi, kybernetikk og robotikk. Emnet omhandler analyse av lineære dynamiske system i tidsdomenet og frekvensdomenet. Emnet gir en innføring i modellering av systemer som lineære differensialligninger og løsning av disse med Laplacetransformen. Systemene analyseres vha. transferfunksjonen og frekvensresponsen. Frekvensresponsen gir også grunnlag for å beskrive filtere som påvirker signalers frekvensinnhold.

  • Learning outcomes

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Content

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

    Ved kontinuasjonseksamen kan muntlig eksamen benyttes, da med to interne sensorer.

  • Teaching and learning methods

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om:

    • modellering av første og andre ordens fysiske systemer (f.eks. mekaniske-, elektriske-, fysiologiske-, termiske- og fluidsystemer) som ordinære differensialligninger.
    • Unilateral Laplace-transformasjon og dens egenskaper samt Laplacetransformasjon ev enkle funksjoner.
    • invers Laplace-transformasjon vha. delbrøkoppspalting og finne tidsresponsen til systemet.
    • stabilitetsanalyse basert på transferfunksjoner
    • frekvensresponsanalyse av stabile systemer.
    • Fouriertransformen og dens egenskaper.
    • filterdesign av lavpass-, høypass-, båndpass- og båndstopp-filter og hvordan de påvirker signaler, både i frekvensdomenet og tidsdomenet.

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • sette opp matematiske modeller av enkle fysiske systemer
    • Løse ordinære differensiallikninger med den ensidige Laplacetransformen.
    • Finne tidsresponsen til lineære tidsinvariante systemer som impulserespons og sprangrespons.
    • Finne frekvensinnholdet i signaler med Fouriertransformen.
    • Designe filtre og finne deres frekvensrespons.
    • Identifisere første og andre ordens systemer basert på deres respons i tid og frekvens.
    • Bruke MatLab til å løse relevante problemer.

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • Sette opp matematiske modeller for fysiske systemer i form av differensialligninger og løse dem ved bruk av Laplacetransformen.
    • Analyse av lineære systemer både i frekvens og tidsdomenet.
    • Designe filtre for å begrense frekvensinnholdet i signaler.
  • Course requirements

    Undervisningen består av forelesninger kombinert med øvinger, laboratorieoppgaver og et lite prosjekt

  • Assessment

    Ingen

  • Permitted exam materials and equipment

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

  • Grading scale

    Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Examiners

    Gradert skala A-F.