EPN-V2

SKUT4421 Specialisation in Special Needs Education 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i spesialpedagogikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet forskningsbasert kunnskap innen emne og kjennskap til internasjonal forskning på feltet.
  • kjenner ulike fags sentrale didaktiske og kunnskapsteoretiske utfordringer

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen ulike skolerettede fag
  • kan gi en faglig kompetent skriftlig redegjørelse av et didaktisk relevant tema

Generell kompetanse

Studenten

  • kan problematisere relevante fagfelts didaktikk
  • kan bruke sin nye kunnskap med faglig integritet

Required preliminary courses

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har en god, kunnskapsbasert oversikt om religiøst og kulturelt mangfold i samfunnet
  • har fordypet kunnskap om rollen til religion i moderne samfunn, og forståelse av dynamikken i interreligiøse relasjoner og mellom religion og kultur
  • har tilegnet seg bred innsikt i kulturelle prosessers betydning for religiøs endring (sekulariserings- og post-sekulariseringsteorier)
  • har tilegnet seg bred innsikt i hvordan globaliseringsprosesser påvirker religiøse kulturer og omvendt
  • har kunnskap om viktige aspekter ved religion i det moderne
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig, og forskningsmessig forsvarlig måte
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
  • kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
  • har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
  • kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige tenkemåter innen det pedagogiske og spesialpedagogiske fagfeltet
  • har inngående kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og systemperspektiv
  • har inngående kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden og om interprofesjonelt samarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og dilemma for undervisning i skolen
  • kan identifisere lærevansker og læringsbarrierer og anvende strategier slik at elevene kan inngå i et inkluderende læringsfellesskap
  • kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
  • kan kritisk utvikle og anvende en individuell opplæringsplan som verktøy for undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
  • kan formidle forskningsbasert pedagogisk og spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse og justering egen praksis

Content

Alle hjelpemidler er tillatt.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer vil være forelesninger, individuelt studiearbeid, seminarer og veiledning. Den vil stimulere utviklingen av ferdigheter og holdninger som er relevante for fordypningen gjennom muntlige presentasjoner, veiledningsøvinger og rollespill. Undervisningen er utformet for å støtte opp om utvikling av et bredt yrkesrepertoar for arbeide profesjonelt/ interprofesjonelt for en inkluderende grunnopplæring.

Praksisrelaterte oppgaver

Praksisrelaterte oppgaver inngår som arbeidskrav i emnet. Oppgavene innpasses og tilpasses den enkelte students interessefelt, utdanningsløp eller arbeidssituasjon. Praksisrelaterte oppgaver vil kunne omfatte observasjon, intervju eller refleksjonsbaserte samhandlingsaktiviteter med fagpersoner i feltet, ved den pedagogisk-psykologiske tjenesten eller ved fagsentra mv. Deler av de praksisrelaterte oppgavene kan utføres under utenlandsopphold.

Praksisrelaterte oppgaver kan inngå som en del av praksisopplæringen for studenter som innpasser masterstudiet i en fireårig grunnskolelærerutdanning.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
  • har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
  • kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige tenkemåter innen det pedagogiske og spesialpedagogiske fagfeltet
  • har inngående kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og systemperspektiv
  • har inngående kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden og om interprofesjonelt samarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og dilemma for undervisning i skolen
  • kan identifisere lærevansker og læringsbarrierer og anvende strategier slik at elevene kan inngå i et inkluderende læringsfellesskap
  • kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
  • kan kritisk utvikle og anvende en individuell opplæringsplan som verktøy for undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
  • kan formidle forskningsbasert pedagogisk og spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse og justering egen praksis

Assessment

Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Individuell, muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Hele pensum er grunnlag for eksamen. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Grading scale

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Refleksjonsnotat (omfang1200 ord +/- 10 %) fra et intervju med en aktør i praksisfeltet (praksislærer/spesialpedagog/PP-rådgiver) om tiltak for elever med særlige behov/lavt læringsutbytte for økt utbytte ved ordinær opplæring. Arbeidskravet er individuelt og presenteres muntlig (ca. 15 minutter).

Arbeidskrav 2

Utvikle og begrunne en individuell opplæringsplan (IOP). Omfang 1200 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe.

Examiners

Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på en uke etter selvvalgt tema innen emnet på 4500 ord +/-10 %. I oppgaven skal studenten utnytte kunnskapsstoff fra pensum. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere forsøk må studenten levere en ny hjemmeoppgave.