EPN-V2

SKUT4411 Specialisation in Early Literacy and Mathematics 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i begynneropplæring 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
  • Introduction

    Fagfordypningen i begynneropplæring (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i begynneropplæring 1 (tema: Den praktiserende og reflekterende lærer) og Fagfordypning i begynneropplæring 2 (tema: Den forskende og reflekterende lærer).

    I fagfordypningen i begynneropplæring vil elevperspektivet være framtredende. For alle elever er det viktig at de får mulighet til å bygge opp grunnleggende kompetanse, faglig og sosialt, ut fra egne forutsetninger. Dette fordrer at lærerne har god kjennskap til hvordan elevene de første årene i skolen utvikler skriftspråklig og matematisk kompetanse. Studiet skal utvikle studentenes evne til å avdekke og sette seg inn i de forskjellige elevers kunnskaper og ferdigheter for å kunne tilrettelegge begynneropplæringen best mulig. På denne måten skal undervisningen gi elevene mulighet til engasjement og fremme deres fantasi og nysgjerrighet, både individuelt og i fellesskap.

    Fordypningen skal gi kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur og erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid. Det vil si at deler av fagstoffet gjerne kan være praktisk-metodisk, men det skal hele tiden være koblet til didaktisk refleksjon.

    Studiet er skolerettet og kombinerer komparative perspektiver på begynneropplæring. Både likheter og kontraster mellom ulike fag i begynneropplæring kan være utgangspunkt for studier. Et sentralt mål er at slike sammenlikninger skal bidra til å problematisere og reflektere over begynneropplæringens og fagenes egenart og skolens generelle mål.

    Tre sentrale temaer i emnet Den praktiserende og reflekterende lærer er det lekende og lærende barnet, begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk og kommunikasjon og klasseromskultur.;

  • Required preliminary courses

    Se opptakskrav i programplanen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
    • har avansert profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og om progresjon i begynneropplæring i norsk og matematikk
    • har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
    • har inngående kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både utfordrende og inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder, og som samtidig ivaretar gode faglige, sosiale og praktisk- estetiske læringsprosesser
    • kan vurdere uventede innspill fra elever og ta begrunnede valg om respons
    • kan undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
    • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, evne til samarbeid og til å arbeide systematisk
    • har profesjonsfaglig digital kompetanse og kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynneropplæringsdidaktikk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis
    • kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse
  • Content

    Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:

    • ;Begynneropplæring for det lekende og lærende barnet som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk- estetiske og utforskende perspektiver, praktisk- estetiske og utforskende perspektiver
    • Tilrettelegging for sosial og faglig kontinuitet i overgangen barnehage-skole og for begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk.
    • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring sett i en flerspråklig, flerkulturell og internasjonal sammenheng.
    • Kommunikasjon og klasseromskultur.
    • Faglig tilrettelegging for utforskende samtaler, didaktisk refleksjon, meningsskaping og dialog.
    • Organisering, klasseledelse og improvisasjon i begynneropplæringen
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnene krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Arbeidskravet består av to deler: Seminarframlegg i gruppe. Framlegget skal knyttes til pensum og perspektiver. Framlegget skal ha en lengde på 10 - 15 minutter. Den andre delen av arbeidskravet innebærer å gi en muntlig respons til en annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 5-10 minutter som inkluderer tid til spørsmål rettet til den andre gruppen.;
    2. Innlevering av notat på 400 ord +/- 10% med kort redegjørelse for tema, problemstilling og fagstoff knyttet til fagartikkelen (hjemmeeksamen).

    Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

  • Assessment

    Eksamen består av en individuell, skriftlig hjemmeoppgave (fagartikkel) etter selvvalgt tema innen emnets område på 4500 ord +/-10 %. I fagartikkelen skal kandidaten utnytte kunnskapsstoff fra pensum (felles og selvvalgt). Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.;

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Dersom fagartikkelen vurderes til ikke bestått, kan studenten levere en omarbeidet versjon.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Det benyttes gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes intern(e) og ekstern sensor.