Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4391 Specialisation in Social Studies and Social Studies Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.
Required preliminary courses
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
I temaet Fysikk og Naturfagdidaktikk
- Analyse av utvalgte emner i læreplanens fysikktemaer sett i lys av Big Ideas og progresjon i faget. Grupper på to studenter (2000 ord ± 10 %).
I temaene Biologi og Naturfagdidaktikk
- Planlegge og gjennomføre et feltarbeid for en gruppe elever/medstudenter. Skrive en beskrivende/reflekterende tekst med forankring i teori om planlegging og gjennomføring av feltarbeid i skolen. Arbeid i gruppe (2000 ord +/- 10 %).
Aktiviteter med obligatorisk deltagelse i Naturfagdidaktikk 1
Feltarbeid med for- og etterarbeid krever at studentene er fysisk til stede i naturen når undervisningen skjer. Det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egenhånd. Derfor er denne delen av undervisningen obligatorisk. Det er krav om 100% tilstedeværelse i feltaktiviteter og 80% tilstedeværelse i for- og etterarbeid. Omfang 3-4 dager.
Learning outcomes
Fire timer individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Content
Naturfag og naturfagdidaktikk 1 er delt inn i tre hovedtemaer: naturfagdidaktikk, biologi og fysikk. Elementene fra naturfagdidaktikken vil integreres i undervisning i og arbeid med de andre hovedtemaene.
Naturfagdidaktikk
Som en integrert del av øvrige temaer vil studenten få inngående kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:
- Å jobbe med sentrale ideer i naturfag (Big Ideas) og naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Progresjon i naturfagundervisningen gjennom skoleløpet
- Utforskende arbeidsmåter inne og ute
- Internasjonale perspektiver på naturfagundervisning og forskning
Biologi
Hovedtemaet omfatter utdypende kunnskap i emner som er sentrale for forståelse av biologifaget (Big Ideas of Science) og utforskende arbeid ute:
- Genetisk informasjon, genteknologi og avl sett i sammenheng med biologisk mangfold og evolusjon
- Arbeid med progresjon i sentrale temaer i biologi: forståelse av celler, økosystemer, oppbygging av levende organismer og biologisk mangfold
- Feltarbeid i biologi med fokus på didaktiske elementer og utvikling av eget undervisningsopplegg
Fysikk
Hovedtemaet omfatter utvalgte emner fra klassisk og moderne fysikk:
- Utvidet kunnskap om materiens oppbygning og fundamentale vekselvirkninger
- Arbeid med progresjon i sentrale temaer i fysikk: forståelse av krefter og partikler
Teaching and learning methods
Ingen hjelpemidler tillatt.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 % deltakelse i undervisningen.
- Forberedte innlegg til seminarene. Til hver gang forbereder studentene omtrent 3-4 refleksjonsspørsmål på grunnlag av en faglig refleksjon knyttet til pensum.
Assessment
Individuell muntlig eksamen på om lag 30 minutter. Eksamensoppgaven blir oppgitt 48 timer før muntlig. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Grading scale
Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor.