Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4381 Specialisation in RLE and RLE Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i RLE og RLE-didaktikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge denne fram for medstudentene (ca. 20 minutter).
Required preliminary courses
Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
- har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
- kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige tenkemåter innen det pedagogiske og spesialpedagogiske fagfeltet
- har inngående kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og systemperspektiv
- har inngående kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden og om interprofesjonelt samarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og dilemma for undervisning i skolen
- kan identifisere lærevansker og læringsbarrierer og anvende strategier slik at elevene kan inngå i et inkluderende læringsfellesskap
- kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
- kan kritisk utvikle og anvende en individuell opplæringsplan som verktøy for undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
- kan formidle forskningsbasert pedagogisk og spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse og justering egen praksis
Content
Emnet gir forståelse av religiøs endring i moderniteten, samspillet mellom religioner, forholdet mellom religion og kultur, og hvilken rolle religioner spiller for utformingen av samfunn i nåtid og i et historisk perspektiv. Temaet gir studentene teoretiske og praktiske redskaper til selv å fortolke og forstå religion og til å håndtere aktuelle utfordringer knyttet til religionsmøter og religionskonflikt i det moderne samfunn.
Teaching and learning methods
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
- Individuelt muntlig seminarframlegg på ca. 20 minutter, inkludert muntlig respons fra gruppen. Arbeidskravet er knyttet til pensum i emne 1. Nærmere retningslinjer vil bli gitt.
Formålet med framlegget er å øve evne til lesing, syntetisering og presentasjon av sentralt fagstoff for andre. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav vil det bli gitt en skriftlig kompensatorisk oppgave av tilsvarende omfang etter nærmere avtale med faglærer.
Course requirements
Det benyttes to interne sensorer. Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.
Assessment
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Permitted exam materials and equipment
All læring i kroppsøving er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Fenomenologisk -, sosiokulturelt -, sosialkonstruktivistisk -, økologisk - og nevrovitenskapelig perspektiv kan være sentrale perspektiv som tas opp i undervisningen. Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i identitetsarbeid, og det fokuseres på hvordan kroppsøvingsundervisningen kan tilpasses alle elevers forutsetning og behov. I denne sammenheng diskuteres det også hvordan kroppsøvingsfaget kan tilpasses et samfunn preget av mangfold.
Grading scale
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor.