EPN-V2

SKUT4371 Specialisation in Professional Pedagogy 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.

Grunnskolen skal skape læringssituasjoner på ulike arenaer som gir alle elever mulighet til utvikling og læring ut fra egne forutsetninger. Norske klasserom reflekterer et samfunn i rask endring som  er  preget av mangfold både ut fra sosioøkonomisk bakgrunn, kultur, språk, kjønn, og funksjonalitet. For å imøtekomme den enkelte elevs ulike  forutsetninger i skolens mangfold kreves det at  læreren utvikler  relevant kompetanse  individuelt og i skolens profesjonsfellesskap, med hensyn til arbeid i klasserommet og samarbeid med hjemmet. 

Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk tematiserer muligheter og utfordringer, i klasserommet, med særlig vekt på  utvikle strategier for å støtte elevenes læring og utvikling faglig og sosialt. I tillegg er sentrale tema i fordypningen knyttet til  utvikling av lærerens endringskompetanse og evne til å samarbeide internt i profesjonsfellesskapet og med andre relevante profesjoner. 

Required preliminary courses

Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskapsoversikt om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
  • ha oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
  • har god kunnskap om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning  knyttet til klasserom og skole
  • har god kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • har god kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører​

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, analysere og reflektere over utfordrende klasseromssituasjoner i lys av det mangfoldige samfunnet og elevenes ulike forutsetninger
  • reflektere  over hvordan samfunnbetingelser påvirkes barn - og unges muligheter for inkludering 
  • kan diskutere  og reflektere over  relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning  knyttet til klasserom og skole
  • gjennomføre prosesser relatert til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • benytte veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører​

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene i emnet 
  • har  evne til å reflektere over  egen profesjonell utvikling
  • kan  samarbeide om endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever 

Content

Individuell skriftlig nasjonal eksamen under tilsyn

  • 4 timer

Teaching and learning methods

Emnet danner grunnlag for sykepleierens evne til observasjon og vurdering. Forståelse for det normale er nødvendig for å kunne observere og vurdere det unormale. I dette emnet skal du tilegne deg kunnskap om menneskets oppbygning og funksjon samt biokjemiske prosesser som påvirker kroppen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:

Arbeidskrav 1

Ledelse av casebasert dialogseminar. Studentene utarbeider individuelt eller parvis et case basert på pensumlitteratur ca. 300 ord +/- 20 %. 

Arbeidskrav 2

Fagnotat knyttet til gjennomført casebasert dialogseminar. Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav 3

Studenten gjennomfører en samtale (ca. 20 minutter) med en lærer i grunnskolen knyttet til  et selvvalgt tema i emnet. På bakgrunn av referat fra samtalen skriver studenten et fagnotat 1000 ord +/- 10%. 

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (en uke).  Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Skriftlig individuell  eksamen under tilsyn, 6 timer.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Forelesninger, gruppearbeid, seminarer, skriftlige oppgaver, veiledning, flervalgsoppgaver og selvstudier.

Deler av undervisningen er organisert som Flipped Classroom. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.

Examiners

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Deltakelse på seminarer, obligatorisk 80 % tilstedeværelse på seminarer
  • Flervalgsoppgave, 60 % riktig svar på digitale flervalgsoppgaver