EPN-V2

SKUT4371 Specialisation in Professional Pedagogy 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.

    Grunnskolen skal skape læringssituasjoner på ulike arenaer som gir alle elever mulighet til utvikling og læring ut fra egne forutsetninger. Norske klasserom reflekterer et samfunn i rask endring som; er; preget av mangfold både ut fra sosioøkonomisk bakgrunn, kultur, språk, kjønn, og funksjonalitet. For å imøtekomme den enkelte elevs ulike; forutsetninger i skolens mangfold kreves det at; læreren utvikler; relevant kompetanse; individuelt og i skolens profesjonsfellesskap, med hensyn til arbeid i klasserommet og samarbeid med hjemmet.;

    Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk tematiserer muligheter og utfordringer, i klasserommet, med særlig vekt på; utvikle strategier for å støtte elevenes læring og utvikling faglig og sosialt. I tillegg er sentrale tema i fordypningen knyttet til; utvikling av lærerens endringskompetanse og evne til å samarbeide internt i profesjonsfellesskapet og med andre relevante profesjoner.;

  • Required preliminary courses

    Se opptakskrav i programplanen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har god kunnskapsoversikt om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
    • ha oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
    • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
    • har god kunnskap om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning; knyttet til klasserom og skole
    • har god kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
    • har god kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører​

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan identifisere, analysere og reflektere over utfordrende klasseromssituasjoner i lys av det mangfoldige samfunnet og elevenes ulike forutsetninger
    • reflektere; over hvordan samfunnbetingelser påvirkes barn - og unges muligheter for inkludering;
    • kan diskutere; og reflektere over; relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning; knyttet til klasserom og skole
    • gjennomføre prosesser relatert til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
    • benytte veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører​

    ;

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene i emnet;
    • har; evne til å reflektere over; egen profesjonell utvikling
    • kan; samarbeide om endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever;
  • Content

    Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

    Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 1

    a) ;Klasseromsforskning

    b) ;Fellesskap og ulikhet i klasserommet

    c); Eleven og nye kompetanseområder

    Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 1

    a);;;; Oppvekst og sosialisering i dagens samfunn

    b);;; Barn og unge i vanskelige livssituasjoner;

    c);;;; Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring;

    Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 1

    a);;;; Pedagogiske fenomener

    b); ; ;Lærerrollen i endring

    c);;; Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid

  • Teaching and learning methods

    I undervisningen anvendes individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forventes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats.;

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:

    Arbeidskrav 1

    Ledelse av;casebasert dialogseminar. Studentene utarbeider individuelt eller parvis et case basert på pensumlitteratur ca. 300 ord +/- 20 %.;

    Arbeidskrav 2

    Fagnotat knyttet til gjennomført casebasert dialogseminar.;Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- 10 %.

    Arbeidskrav 3

    Studenten gjennomfører en samtale (ca. 20 minutter) med en lærer i grunnskolen knyttet til; et selvvalgt tema i emnet. På bakgrunn av referat fra samtalen skriver studenten;et fagnotat 1000 ord +/- 10%.;

  • Assessment

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen (en uke).; Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    Skriftlig individuell; eksamen under tilsyn, 6 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen

  • Examiners

    Intern og ekstern sensor.