EPN-V2

SKUT4352 Specialisation in Science and Science Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Fagfordypningen i naturfag og naturfagdidaktikk (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng (Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2). Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 gir studentene avansert og inngående kunnskap om systemer og kretsløp i naturfag, samt arbeid med å tilrettelegge for utvikling av systemtenkning hos elever i grunnopplæringen. De vil også få utdypende kunnskap i hvordan de ivaretar sikkerhet og miljøhensyn i organisering av undervisning og undervisningsmateriell. Studentene vil arbeide med tema som omfatter og integrerer de ulike fagområdene i naturfaget. I tillegg vil de erfare ulike måter å gjøre naturfaget relevant for elevmangfoldet i skolen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om undervisning for systemforståelse i utvalgte deler av naturfaget, samt fagkunnskap tilknyttet disse
  • har inngående kunnskap om hvordan legge til rette for kontekstbasert naturfagsundervisning knyttet til Folkehelse og livsmestring, inkludert kjemi- og fysikkunnskaper relatert til temaet
  • har inngående kunnskap om kjemididaktikk og praktisk arbeid i naturfag
  • har inngående kunnskap om programmering i naturfag og hvordan dette kan brukes i undervisning med elever
  • har utdypet kunnskap om yrkesretting [trinn 5-10]

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning (inkludert praktisk arbeid) i naturfaget som fremmer elevers systemtenkning og vitenskapelige tenkemåte
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler naturfagets didaktikk
  • kan gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning med fokus på praktisk arbeid og HMS
  • kan gjennomføre og vurdere skolerelevant programmering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere ressurser, undervisning og kompetanse i naturfag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Content

Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 er delt inn i tre hovedtemaer: Naturfagdidaktikk, Helse og livsstil og Teknologi. Elementene fra Naturfagdidaktikk vil integreres i undervisning i og arbeid med de andre hovedtemaene.

Naturfagdidaktikk

Som en integrert del av øvrige temaer vil studenten få utdypende kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:

  • Naturfagundervisningens relevans og kontekst
  • Muligheter i det utvidede klasserommet
  • HMS og praktisk arbeid
  • Systemtenkning i naturfag

Helse og livsstil

Studenten vil få inngående kunnskap om enkelte organsystemer og legemidler for å kunne arbeide med helserelaterte temaer i skolen med vekt på systemforståelse:

  • Immunsystemet
  • Nervesystemet og hormonsystemet
  • Legemiddelkjemi og -analyse
  • Medisinsk fysikk, inkludert videreføring av radioaktivitet og stråling

Teknologi

I dette hovedtemaet vil studenten få innsikt i sentrale teknologiske systemer med hovedvekt på:

  • Programmering med fokus på simulering og modellering
  • Det elektriske systemet i Norge

Teaching and learning methods

Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

I Naturfagdidaktikk:

  • Undersøke HMS-situasjonen på en skole med ungdomstrinn med kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og sikkerhetsrutiner. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn i grupper (20 minutter).
  • Forberede og presentere et interessevekkende forsøk. Arbeidskravet gjennomføres individuelt (10 minutter).

I tema Helse og livsstil:

  • Ekskursjon - besøke et forskningslaboratorium eller foretak i Oslo-området. (Omfang: 1 dag).

Forarbeid til masteroppgaven:

  • Studentene skal levere en individuell prosjektskisse for masteroppgaven med problemstilling og forslag til metode i begynnelsen av semesteret med omfang ca. 400 ord. I slutten av semesteret skal studentene levere en bearbeidet prosjektskisse for masteroppgaven etter nærmere retningslinjer med omfang på 1800 ord +/- 10%.

Assessment

Individuell muntlig eksamen i inntil 30 minutter. Ingen forberedelsestid.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.