Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4352 Specialisation in Science and Science Education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i naturfag og naturfagdidaktikk (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng (Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2). Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 gir studentene avansert og inngående kunnskap om systemer og kretsløp i naturfag, samt arbeid med å tilrettelegge for utvikling av systemtenkning hos elever i grunnopplæringen. De vil også få utdypende kunnskap i hvordan de ivaretar sikkerhet og miljøhensyn i organisering av undervisning og undervisningsmateriell. Studentene vil arbeide med tema som omfatter og integrerer de ulike fagområdene i naturfaget. I tillegg vil de erfare ulike måter å gjøre naturfaget relevant for elevmangfoldet i skolen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om undervisning for systemforståelse i utvalgte deler av naturfaget, samt fagkunnskap tilknyttet disse
- har inngående kunnskap om hvordan legge til rette for kontekstbasert naturfagsundervisning knyttet til Folkehelse og livsmestring, inkludert kjemi- og fysikkunnskaper relatert til temaet
- har inngående kunnskap om kjemididaktikk og praktisk arbeid i naturfag
- har inngående kunnskap om programmering i naturfag og hvordan dette kan brukes i undervisning med elever
- har utdypet kunnskap om yrkesretting [trinn 5-10]
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan planlegge og gjennomføre undervisning (inkludert praktisk arbeid) i naturfaget som fremmer elevers systemtenkning og vitenskapelige tenkemåte
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler naturfagets didaktikk
- kan gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning med fokus på praktisk arbeid og HMS
- kan gjennomføre og vurdere skolerelevant programmering
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere ressurser, undervisning og kompetanse i naturfag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Content
Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 er delt inn i tre hovedtemaer: Naturfagdidaktikk, Helse og livsstil og Teknologi. Elementene fra Naturfagdidaktikk vil integreres i undervisning i og arbeid med de andre hovedtemaene.
Naturfagdidaktikk
Som en integrert del av øvrige temaer vil studenten få utdypende kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:
- Naturfagundervisningens relevans og kontekst
- Muligheter i det utvidede klasserommet
- HMS og praktisk arbeid
- Systemtenkning i naturfag
Helse og livsstil
Studenten vil få inngående kunnskap om enkelte organsystemer og legemidler for å kunne arbeide med helserelaterte temaer i skolen med vekt på systemforståelse:
- Immunsystemet
- Nervesystemet og hormonsystemet
- Legemiddelkjemi og -analyse
- Medisinsk fysikk, inkludert videreføring av radioaktivitet og stråling
Teknologi
I dette hovedtemaet vil studenten få innsikt i sentrale teknologiske systemer med hovedvekt på:
- Programmering med fokus på simulering og modellering
- Det elektriske systemet i Norge
Teaching and learning methods
Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
I Naturfagdidaktikk:
- Undersøke HMS-situasjonen på en skole med ungdomstrinn med kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og sikkerhetsrutiner. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn i grupper (20 minutter).
- Forberede og presentere et interessevekkende forsøk. Arbeidskravet gjennomføres individuelt (10 minutter).
I tema Helse og livsstil:
- Ekskursjon - besøke et forskningslaboratorium eller foretak i Oslo-området. (Omfang: 1 dag).
Forarbeid til masteroppgaven:
- Studentene skal levere en individuell prosjektskisse for masteroppgaven med problemstilling og forslag til metode i begynnelsen av semesteret med omfang ca. 400 ord. I slutten av semesteret skal studentene levere en bearbeidet prosjektskisse for masteroppgaven etter nærmere retningslinjer med omfang på 1800 ord +/- 10%.
Assessment
Individuell muntlig eksamen i inntil 30 minutter. Ingen forberedelsestid.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.