Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4351 Specialisation in Science and Science Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Naturfag og naturfagdidaktikk 1 gir studentene avansert og utdypende naturfaglig kunnskap innen biologi, fysikk og kjemi med relevans for grunnopplæringen. Studentene vil arbeide med utvalgte kjerneelementer (Big Ideas) i naturfag og legge til rette for progresjon av disse kjerneelementene gjennom skoleløpet fra begynneropplæring til fullført grunnskole. Her vil dybdelæring være et sentralt begrep. Det legges også vekt på utforskende arbeidsmåter inne og ute.
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2.
I fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk I er målet å utvikle studentenes kompetanse som brobyggere mellom fagdisiplinene og skolefaget samfunnsfag. Studentene skal bli kjent med samfunnsvitenskapens klassikere, og utvikle sin forsknings. og utviklingskompetanse.
Content
Naturfag og naturfagdidaktikk 1 er delt inn i tre hovedtemaer: naturfagdidaktikk, biologi og fysikk. Elementene fra naturfagdidaktikken vil integreres i undervisning i og arbeid med de andre hovedtemaene.
Naturfagdidaktikk
Som en integrert del av øvrige temaer vil studenten få inngående kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:
- Å jobbe med sentrale ideer i naturfag (Big Ideas) og naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Progresjon i naturfagundervisningen gjennom skoleløpet
- Utforskende arbeidsmåter inne og ute
- Internasjonale perspektiver på naturfagundervisning og forskning
Biologi
Hovedtemaet omfatter utdypende kunnskap i emner som er sentrale for forståelse av biologifaget (Big Ideas of Science) og utforskende arbeid ute:
- Genetisk informasjon, genteknologi og avl sett i sammenheng med biologisk mangfold og evolusjon
- Arbeid med progresjon i sentrale temaer i biologi: forståelse av celler, økosystemer, oppbygging av levende organismer og biologisk mangfold
- Feltarbeid i biologi med fokus på didaktiske elementer og utvikling av eget undervisningsopplegg
Fysikk
Hovedtemaet omfatter utvalgte emner fra klassisk og moderne fysikk:
- Utvidet kunnskap om materiens oppbygning og fundamentale vekselvirkninger
- Arbeid med progresjon i sentrale temaer i fysikk: forståelse av krefter og partikler
Teaching and learning methods
Se opptakskrav i programplanen.
Course requirements
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap innenfor samfunnsfag og spesialisert innsikt om sentrale klassikere i samfunnsvitenskapene, demokrati og demokratiopplæring
- har inngående kunnskap om sentrale samfunnsvitenskapelige perspektiver, teorier og metode
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor samfunnsvitenskap
- kan bruke relevante samfunnsvitenskapelige metoder på en selvstendig måte
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og bruke disse til å strukturere og formulere samfunnsfaglige resonnementer
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere sentrale fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor samfunnsfag
- kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske samfunnsfaglige uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsfaget
- kan bidra til nytenking innenfor samfunnsfaget
Assessment
Seminarbasert undervisning der vi drøfter faglitteraturen og problemstillinger knyttet til denne. Pensum til hver undervisningsgang er i gjennomsnitt 100 sider. Noen studenter har hovedansvar for å presentere tekstene.
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 % deltakelse i undervisningen.
- Forberedte innlegg til seminarene. Til hver gang forbereder studentene omtrent 3-4 refleksjonsspørsmål på grunnlag av en faglig refleksjon knyttet til pensum.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt.
Examiners
Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.
Admission requirements
Emnet deles i to deler:
- Klassikere i samfunnsvitenskapelig tenkning
- Demokrati og demokratiopplæring (samfunnskunnskap er regifaget)