EPN-V2

SKUT4351 Specialisation in Science and Science Education 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Naturfag og naturfagdidaktikk 1 gir studentene avansert og utdypende naturfaglig kunnskap innen biologi, fysikk og kjemi med relevans for grunnopplæringen. Studentene vil arbeide med utvalgte kjerneelementer (Big Ideas) i naturfag og legge til rette for progresjon av disse kjerneelementene gjennom skoleløpet fra begynneropplæring til fullført grunnskole. Her vil dybdelæring være et sentralt begrep. Det legges også vekt på utforskende arbeidsmåter inne og ute.

Required preliminary courses

Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2.

I fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk I er målet å utvikle studentenes kompetanse som brobyggere mellom fagdisiplinene og skolefaget samfunnsfag. Studentene skal bli kjent med samfunnsvitenskapens klassikere, og utvikle sin forsknings. og utviklingskompetanse.

Content

Naturfag og naturfagdidaktikk 1 er delt inn i tre hovedtemaer: naturfagdidaktikk, biologi og fysikk. Elementene fra naturfagdidaktikken vil integreres i undervisning i og arbeid med de andre hovedtemaene.

Naturfagdidaktikk

Som en integrert del av øvrige temaer vil studenten få inngående kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:

  • Å jobbe med sentrale ideer i naturfag (Big Ideas) og naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Progresjon i naturfagundervisningen gjennom skoleløpet
  • Utforskende arbeidsmåter inne og ute
  • Internasjonale perspektiver på naturfagundervisning og forskning

Biologi

Hovedtemaet omfatter utdypende kunnskap i emner som er sentrale for forståelse av biologifaget (Big Ideas of Science) og utforskende arbeid ute:

  • Genetisk informasjon, genteknologi og avl sett i sammenheng med biologisk mangfold og evolusjon
  • Arbeid med progresjon i sentrale temaer i biologi: forståelse av celler, økosystemer, oppbygging av levende organismer og biologisk mangfold
  • Feltarbeid i biologi med fokus på didaktiske elementer og utvikling av eget undervisningsopplegg

Fysikk

Hovedtemaet omfatter utvalgte emner fra klassisk og moderne fysikk:

  • Utvidet kunnskap om materiens oppbygning og fundamentale vekselvirkninger
  • Arbeid med progresjon i sentrale temaer i fysikk: forståelse av krefter og partikler

Teaching and learning methods

Se opptakskrav i programplanen.

Course requirements

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap innenfor samfunnsfag og spesialisert innsikt om sentrale klassikere i samfunnsvitenskapene, demokrati og demokratiopplæring
  • har inngående kunnskap om sentrale samfunnsvitenskapelige perspektiver, teorier og metode

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor samfunnsvitenskap
  • kan bruke relevante samfunnsvitenskapelige metoder på en selvstendig måte
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og bruke disse til å strukturere og formulere samfunnsfaglige resonnementer
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere sentrale fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor samfunnsfag
  • kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske samfunnsfaglige uttrykksformer
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsfaget
  • kan bidra til nytenking innenfor samfunnsfaget

Assessment

Seminarbasert undervisning der vi drøfter faglitteraturen og problemstillinger knyttet til denne. Pensum til hver undervisningsgang er i gjennomsnitt 100 sider. Noen studenter har hovedansvar for å presentere tekstene.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 % deltakelse i undervisningen.
  • Forberedte innlegg til seminarene. Til hver gang forbereder studentene omtrent 3-4 refleksjonsspørsmål på grunnlag av en faglig refleksjon knyttet til pensum.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt.

Examiners

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Admission requirements

Emnet deles i to deler:

  • Klassikere i samfunnsvitenskapelig tenkning
  • Demokrati og demokratiopplæring (samfunnskunnskap er regifaget)