EPN-V2

SKUT4332 Specialisation in Mathematics and Mathematics Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 2
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene kjennskap til hvordan en kan benytte ressursene som finnes i grupper, nettverk og organisasjoner. Emnet vil gi studentene en innføring i Organizational Behavior Management, samt kunnskap om kartlegging, påvirkning og mobilisering av brukerens nettverk. Det fokuseres også på samarbeid mellom frivillig og offentlig sektor. I dette emnet får studentene også innføring i saksbehandling, forsvarlighetskravet står sentralt.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i algebradidaktikk og teorier om undervisning
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov  
  • har inngående kunnskap om overgangsfaser i skoleløpet
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen  
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i matematikk som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter  
  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for matematikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankra i avansert kunnskap [gjelder trinn 1-7]

     

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med matematikkfaget som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse

Content

En sensor

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne i Arbeid i organisasjoner (1) og saksbehandling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive organisasjoner ut fra et systemteoretisk perspektiv (1)
  • kan redegjøre for sentrale nettverksteoretiske begreper på individ og systemnivå (1)
  • kan redegjøre for grunnleggende prinsipper i Organizational Behavior Management (OBM)/ Performence Management (PM) (1)
  • kan redegjøre for kjennetegn ved og suksesskriterier for organisasjonsutvikling (1)
  • har god kunnskap om forsvarlighetskravet i helselovgivningen (2)
  • har kjennskap til de statlige tilsynsordningene for helse- og omsorgstjenestene (2)
  • har god kunnskap om lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, særlig kapittel 9, om rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt ovenfor enkelte personer med utviklingshemning (2)
  • har kunnskap om pasient- og brukerrettighetslovens kapittel 4A om helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen (2)
  • har kjennskap til vergemål og alternativer til dette (2)
  • har kjennskap til lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (2)

Ferdigheter

Studenten

  • kjenner til hvordan nettverksanalyse kan bidra til å identifisere organisasjoners interne og eksterne utfordringer (1)
  • kan analysere sammenhengen mellom ønsket personalatferd og måloppnåelse på en arbeidsplass ved å bruke atferdsanalytiske prosedyrer (1)
  • har ferdigheter til å anvende kommunikasjon og relasjonelle ferdigheter som fremmer samhandling på en arbeidsplass (1)
  • har ferdigheter til å anvende konstruktiv feedback på arbeidsplassen (1)
  • kan anvende atferdsanalytiske prinsipper for å se hvordan ønsket personalatferd fremmer kollegaers arbeidsvilkår og pasientens/brukers livsvilkår (1)
  • kan tilrettelegge for motiverende og fremmende arbeidsmiljø ved bruk av atferdsanalytiske prosedyrer (1)
  • kan gjennomføre en rettsriktig og forsvarlig saksbehandling knyttet til søknader om nødvendige kommunale helse- og omsorgstjenester (2)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan redegjøre for hva som menes med samtykkekompetanse og hvordan samtykkekompetansen kan vurderes (2)
  • har innsikt i grunnleggende juridisk metode (2)

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Å utvikle "inngående kunnskap" som læringsutbyttebeskrivelsene krever, forutsetter at man også har anledning til drøftinger, muntlig og skriftlig. Det er også læringsutbyttebeskrivelser som krever planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. På denne bakgrunn er det følgende arbeidskrav:

  • Studentene skal individuelt eller i gruppe tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff, tidsramme om lag 20 minutter per gang. De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fem undervisningsøkter.
  • En skriftlig oppgave i gruppe knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning av elever. Omfang 5000 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Assessment

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.

Grading scale

Ingen

Examiners

Gradert skala A-F