Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4331 Specialisation in Mathematics and Mathematics Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Elin Berg
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i tallteori med relevans for grunnskolen
- har inngående kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og teori relevant for læring i matematikk
- har inngående kunnskap om elevers læring
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om matematikkfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige problemstillinger
- har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til tallteori
Content
The master’s thesis is an independent, analytical work with a scope of 30 ECTC credits of relevance to the subject areas in the programme. The students must choose a topic to be elucidated through systematic use of qualitative and/or quantitative methods. The research question can be of a theoretical or an empirical nature. The master’s thesis can be submitted as a monograph or as an article-based thesis (article manuscript and introductory chapter (kappe)).
The language of instruction is Norwegian.
Teaching and learning methods
Faget er organisert med forelesninger, seminargrupper og selvstendig arbeid. I faget vil de faglige og de didaktiske aspektene i sterk grad integreres. Studentene skal gjennomføre arbeidskrav i løpet av faget, både individuelt og i grupper. Det dreier seg om arbeid med og refleksjoner rundt elevers arbeid med matematikk, gjennomføring av korte undervisningsopplegg/observasjoner, drøfting av ulike typer matematikkfaglige oppgaver med mer. Noen av arbeidskravene kan bli knyttet til arbeid i veiledet praksis.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Å utvikle "inngående kunnskap" som læringsutbyttebeskrivelsene krever, forutsetter at man også har anledning til drøftinger, muntlig og skriftlig. På denne bakgrunn er det følgende arbeidskrav:
- Studentene skal individuelt eller i gruppe tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff, tidsramme om lag 20 minutter per gang. De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fem undervisningsøkter.
- En individuell innleveringsoppgave med et omfang på 5-10 sider knyttet til det matematikkfaglige innholdet i emnet.
Assessment
Skriftlig individuell eksamen under tilsyn på 6 timer.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.