EPN-V2

SKUT4331 Specialisation in Mathematics and Mathematics Education 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Required preliminary courses

Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning. Studentene skal i Aktivitetslære 1A gjennomføre en uke med friluftsliv, med vekt på sjøfriluftsliv. I Profesjonsfag 1 skal studentene skrive en semesteroppgave.

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 prosent deltakelse på friluftslivsaktiviteter.
  • Godkjent orienteringsprøve.
  • Godkjent semesteroppgave i fagdidaktikk. Besvarelsen skal minimum inneholde teori, en årsplan, to emneplaner i emner som står oppført i årsplanen og tre øktplaner fra en av emneplanene. Omfang på teoridelen skal være 5000 ord (+/- ti prosent). I tillegg kommer planene og begrunnelse for disse.

Ved manglende deltakelse på friluftsliv, gis det mulighet til, og hvis det er praktisk mulig, å gjennomføre tilsvarende opplegg med årsenhet idrett/kroppsøving.

Hvis en ikke får gjennomført orienteringsprøve sammen med medstudenter, kan den tas med en studentgruppe på grunnskolelærerutdanningen.

Ved ikke godkjent semesteroppgave gis det mulighet til å utbedre besvarelsen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer.

Content

Dette emnet har to hovedområder. Det ene hovedområdet er matematikkens egenart, filosofi og historie. Disse aspektene behandles med tallteori som hovedeksempel. Det andre hovedområdet er teorier om læring - hvordan utvikler elever matematisk kompetanse? Elevers holdninger og selvoppfatning er en del av dette. Her går vi i dybden på ulike overordnede teorier.

Teaching and learning methods

Individuell sekstimers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen

Karakterskala

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Pensumliste

Aktivitetslære 1A

Monsen, L. (2013). 101 villmarkstips . Larsforlag, s. 7 - 141 (135 sider)

Mytting, I. & Bischoff, A. (2010). Friluftsliv , 7-15, s. 98-109, s. 110-122, s. 138- 148, s. 149-168, s. 218-243 (85 sider)

Vingdal, I. M. og Hollekim, I. (2001). Barn i naturen . Gyldendal, s. 8 - 103 og 281 - 319 (134 sider)

Profesjonsfag 1

Aasland, E. og Brøgger, R. M. J. (2013). Klasseledelse i kroppsøving. Forhold ved faget som innvirker på lærerens klasseledelse. I Christensen, H. og Ulleberg, I. (red.) Klasseledelse, fag og danning. Gyldendal Akademisk, s. 125 - 138 (14 sider)

Annerstedt, C. (2008). Physical education in Scandinavia with a focus on Sweden: a comparative perspective. I Physical education and Sport Pedagogy. Vol. 13, No. 4, s. 303-318 (16 sider)

Brattenborg, S. og Engebretsen, B. (2013). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Cappelen Damm Akademiske, s. 14 - 180 (167 sider)

Briseid, L. G. (2013). Klasseledelse i et danningsperspektiv. I Christensen, H. og Ulleberg, I. (red.). Klasseledelse, fag og danning. Gyldendal Akademisk, s. 21 - 40 (20 sider)

Green, K. (2010). Aktiv livsstil, helse og kroppsøving: Utfordringer og begrensninger. I Steinsholt, K. og Gurholt, K. P. (red.) Aktive liv. Idrettspedagogiske perspektiv på kropp, bevegelse og dannelse. Tapir Akademisk Forlag, s. 219 - 232 (14 sider)

Hattie, J. og Yates, G.(2014). Synlig læring - hvordan lærer vi? s. 107-116, s. 287-301 (24 sider)

Imsen, G. (2009). Lærerens verden. Tano Aschehoug, s. 377 - 396 og 449 - 474 (46 sider)

Jagtøien, G. L. og Hansen, K. (2010). I Bevegelse. Gyldendal, s. 130 - 156 (27 sider)

Kvikstad, I. og Sandell, M. B. (2016). Kroppsøving og fair play-begrepet. I Vinje, E.E.(red.) Kroppsøvingsdidadiktiske utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. 18 sider

Larsson, H., Fagrell, B. og Redelius, K. (2005). Køn-Idrott-Skola. www.idrettsforum.org, s. 1 - 28 (29 sider)

Loland, S. (2015). Idrettsetikk. Akilles. 134 sider

Lyngsnes, K. og Rismark, M. (1999). Didaktisk arbeid. Universitetsforlaget, s. 13 - 43 (31 sider)

Møller, L.(2016). Ballspillundervisning i et dannelsesteoretisk perspektiv. I Vinje, E.E. (red.) Kroppsøvingsdidadiktiske utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. 17 sider

Nyberg, G. og Larsson, H. (2012) Exploring «what» to learn in physical education. I Physical Education and Sport Pedagogy 1 - 13, first article, s. 1 - 13 (13 sider)

Ohnstad, F. O. (2010). Profesjonsetikk i skolen. Høyskoleforlaget, s. 64 - 89 (26 sider)

Ommundsen, Y. (2013). Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving - et viktig bidrag til allmenndanning og læring i skolen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, s. 155 - 166 (12 sider)

Ommundsen, Y. (2008). Danning eller helse. I Arneberg, P. og Briseid, L. G. (red.) Fag og danning . Fagbokforlaget, s. 193 - 206 (14 sider)

Ommundsen, Y. (2006). Psykologisk læringsklima i kroppsøving og idrett. I Sigmundsson, H. og Ingebrigtsen, J. E. (red). Idrettspedagogikk. Universitetsforlaget, s. 47-65 (19 sider)

Skaalvik, E. M., Skaalvik, S. (2013). Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring. Universitetsforlaget, s. 19-56, s. 134-155, s. 258-271 (73 sider)

Säfvenbom, R. (2005). Bevegelsesaktivitet og idrett. I Säfvenbom, R (red.) Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst - grunnbok i aktivitetsfag. Universitetsforlaget, s. 240 - 261 (22 sider)

Säfvenbom, R. (2010). Om å lede de unge ut i fristelse - og det gode liv. I Steinsholt, K og Gurholt, K. P. (red) Aktive liv. Idrettspedagogiske perspektiv på kropp, bevegelse og dannelse. Tapir Akademisk Forlag, s. 155 - 173 (19 sider)

Vinje, E. E. og Brattenborg, S. (2016). Vurdering i kroppsøvingsfaget - gamle og nye utfordringer. I Vinje, E.E. (red.) Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. (13 sider)

Vinje, E. E. (2016). Kroppsøvingsfaget i dag og i morgen: hva, hvordan og hvorfor? I Vinje E.E. (red.) Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. (15 sider)

Til sammen 724 sider.

(Pensumliste ajour: 26. mai 2016)

Course requirements

Profesjonsfag 1

Sentrale temaer:

  • Grunnleggende teori for planlegging, gjennomføring og vurdering av kroppsøvingsundervisning.
  • Legitimering av kroppsøvingsfaget.
  • Klasseledelse.
  • Innledende læringsteorier.
  • Bevegelseslæring.
  • Motivasjon og selvoppfatning.
  • Profesjons - og idrettsetikk.
  • Leik.
  • Idrett og kjønn.
  • Skolen som organisasjon.

Aktivitetslære 1A - Friluftsliv

Sentrale temaer:

  • Planlegging, gjennomføring og evaluering av friluftslivsturer.
  • Etablering av leir.
  • Mat på tur.
  • Lek i naturen.
  • Orientering.

Assessment

Skriftlig individuell eksamen under tilsyn på 6 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.