EPN-V2

SKUT4311 Specialisation in English and English Education 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Fagfordypningen i engelsk og engelskdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk 1 og Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk 2.

Engelskdidaktikk har som målsetning å gi inngående kunnskap for å forstå, vurdere og utvikle engelskundervisning i norsk grunnskole. Faget tar utgangspunkt i teoretiske og metodologiske tilnærminger til hvordan barn og unge i et mangfoldig og flerspråklig samfunn møter engelskfaget i skolen. Faget fokuserer på tekst i vid forstand, dvs. muntlige, skriftlige og sammensatte tekster. Målet er å gi studentene inngående kunnskap i faget slik at de blir i stand til å utvikle sin egen og fremtidige elevers språk- og tekstkompetanse og videreutvikle sin egen profesjonalitet som engelsklærer.

Required preliminary courses

;Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk med vekt på grunnleggende ferdigheter
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om tekst, med fokus på sammensatte tekster
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring (trinn 1-7)
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på et avansert nivå anvende prinsipper for læringsorientert vurdering i engelskfaget og slik bidra til at elvene lærer å reflektere over sin egen læring og utvikling
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (trinn 1-7)
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • har utviklet en avansert profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Content

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell mappe med to oppgaver, hver på inntil 2500 ord.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet mappe.

Teaching and learning methods

Undervisningen i engelsk fagfordypning vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum. Arbeidsspråket i faget er engelsk, både muntlig og skriftlig. Undervisning, arbeidskrav og eksamen foregår og fullføres på engelsk.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

;

Arbeidskrav 1: Produksjon av en sammensatt tekst over et selvvalgt tema innenfor Engelskdidaktikk 1: Analytisk profesjonsutøvelse. Temaet godkjennes av faglæreren i forkant. Tekstens omfang skal være på 1100 ord +/- 10 % eller 10 minutter for en sammensatt tekst. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i engelsk.

;

Arbeidskrav 2: Innlevering av notat før veiledning på fagartikkelen (eksamen) med utdrag av oppgaveteksten på 800 ord (+/- 10%) på engelsk.

;

Assessment

Emnet omfatter det vitenskapelige grunnlaget for fysioterapeutens undersøkelse, vurdering og behandling relatert til barn, eldre personer og personer med muskel/skjelettsykdommer, skader og - plager (MUSSP). Emnet fokuserer på integrering av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, pasientens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av eksisterende kunnskapsgrunnlag for undersøkelse, behandling og forebyggende tiltak. Emnet omhandler også prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapipraksis.

Emnet har tre fordypninger:

Fordypning barn tar for seg forståelser av læring og mestring i et bioøkologisk utviklingsperspektiv som grunnlag for tiltak. Tiltak omfatter behandling, habilitering og forebyggende arbeid rettet mot barnet og dets familie.

Fordypning eldre vil presentere forekomst, årsaker og risikofaktorer når det gjelder vanlige lidelser hos eldre, og gjennomgå - og diskutere tester som er relevante for å kartlegge og vurdere funksjon hos eldre personer. Fallforebyggende tiltak, andre forebyggende tiltak og behandlingstiltak for eldre gjennomgås og drøftes.

Fordypning MUSSP vil presentere aktuelle teoretiske modeller for forståelse av forekomst, årsaker, risikofaktorer og forløp ved de vanligste former for muskelskjelettsykdommer, - skader og - plager. Ulike kartleggingsverktøy, forebyggende tiltak og behandlingstiltak for en rekke MUSSP-tilstander vil gjennomgås og drøftes.

Permitted exam materials and equipment

Studenten må være tatt opp til studiet.

Grading scale

Læringsutbyttene må sees i lys av de tre fordypningene barn, eldre personer og personer med muskel/skjelettsykdommer, skader og plager.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om utvikling, bevegelse, funksjon, deltakelse og helserelatert livskvalitet innen fagfeltet fysioterapi
  • inngående kunnskap om teorier om motorisk kontroll og læring hos mennesker med typisk og atypisk utvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier i analyse av bevegelse og funksjon hos mennesker med typisk og atypisk utvikling
  • anvende og kritisk reflektere over bruk av standardiserte kartleggingsverktøy i klinisk praksis
  • analysere og drøfte resultater fra kartlegginger og undersøkelse av barn, eldre personer og personer med MUSSP
  • integrere forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, kontekstuelle faktorer og personens erfaring og preferanse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget og praksis i fysioterapi
  • formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
  • identifisere og håndtere etiske problemstillinger knyttet til fysioterapi

Examiners

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.