EPN-V2

SKUT4100 School Subjects, Subject Didactics and Didactics Course description

Course name in Norwegian
Fag, fagdidaktikk og didaktikk
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Det kombinerte fagemnet Fag, fagdidaktikk og didaktikk er et obligatorisk fellesemne med felles pensum. En studerer temaer og problemområder som går igjen i eller gjelder flere fags didaktikk komparativt, og i nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Sentrale temaområder er profesjonskunnskap, klasseromsforskning og læreplanteori.

Perspektivet i dette fagemnet er dessuten flerfaglig og kunnskapsteoretisk. Med flerfaglig menes det at fag, fagdidaktikk og didaktikk ses i sammenheng og relateres til relevante utdanningsvitenskapelige kontekster og praksisarenaer. Den kunnskapsteoretiske orienteringen innebærer at sentrale deler av fagemnet ligger nært opp til allmenn vitenskapsteori, men med den forskjell at det fokuseres spesielt på undervisningsfag og utdanningskontekster. Emnet er også preget av komparative tilnærminger ved at fag og fagtradisjoner i og utenfor Norge, samt over tid, ses kontrastivt.

Denne type felles fagstoff er viktig for å motvirke fragmentering og gi referansepunkter som videre forskning og fagdebatt om fagdidaktikkenes og pedagogikkens rolle i grunnopplæringen kan knytte seg til. To sentrale, gjennomgående tema er fagfeltenes nære forhold til språk, tekst og kommunikasjon samt klasserom og andre praksisfelt som studieobjekt.

Required preliminary courses

Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet forskningsbasert kunnskap innen emne og kjennskap til internasjonal forskning på feltet.
  • kjenner ulike fags sentrale didaktiske og kunnskapsteoretiske utfordringer

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen ulike skolerettede fag
  • kan gi en faglig kompetent skriftlig redegjørelse av et didaktisk relevant tema

Generell kompetanse

Studenten

  • kan problematisere relevante fagfelts didaktikk
  • kan bruke sin nye kunnskap med faglig integritet

Content

Individual written exam, 3 hours.

The exam result can be appealed.

A resit or rescheduled exam may take the form of an oral exam. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the result cannot be appealed.

Teaching and learning methods

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Course requirements

Thermodynamics is a theory about the relationships between energy, heat and work. In this course the student will to acquire fundamental knowledge about thermodynamics. Central themes are the laws of thermodynamics, phase transitions and humid air. The applications are related to energy transport in technical systems, such as heat pumps, cooling machines, motors (heat engines) and other devices relevant to the study.

Assessment

No requirements over and above the admission requirements.

Permitted exam materials and equipment

After completing this course, the student has the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student can:

  • explain what a thermodynamic system is and can determine whether a system is isolated, closed or open.
  • explain what is meant by work, heat and internal energy in thermodynamics.
  • explain the content of the 1st and 2nd Law of Thermodynamics.
  • explain the difference between reversible and irreversible processes.
  • explain what entropy is a measure of.
  • utilize the properties of state functions (eg enthalpy, entropy and internal energy) in calculations.
  • explain what is meant by a thermal power machine in thermodynamics and know the examples of heat engines from daily life.
  • explain the behavior of heat pumps down to component level.
  • explain the term humidity, including specific and absolute humidity.
  • reproduce and explain the contents of the phase diagram.
  • explain how the Mollier diagram is used.
  • describe phase transitions.

Skills

The student can:

  • calculate the energy transferred between the system and the environment in reversible and irreversible processes, e.g. in terms of work and heat.
  • use equations of state in calculations
  • calculate entropy differences for reversible and irreversible processes, e.g. in a heat pump.
  • calculate the efficiency of heat engines, power factor for cooling machines and COP for heat pumps.
  • calculate relative and absolute humidity.
  • determine the dew point when calculating and using the Mollier chart.​​

General competence

The student can:

  • identify issues where thermodynamics can be used.
  • evaluate the quality of their own and others' work within thermodynamics.
  • communicate in an academically correct and precise manner about thermodynamic issues.

Grading scale

Lectures and exercises. During the lectures, the subject matter is presented, and the students will participate in problem solving, discussions and collaboration.

The content of the exercises includes practice in problem solving, individually or in collaboration with others. The subject teacher is present and provides help and guidance.

Examiners

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

  • 6 of 8 submissions
  • 1 lab assignment in groups