EPN-V2

SKOMP1000 The Profession of Nursing and Social Science Course description

Course name in Norwegian
Sykepleiens faglige og samfunnsvitenskapelige grunnlag
Study programme
Supplementary education for nurses educated outside the EU/EEC
Supplementary education for nurses educated outside the EU/EEC
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

The course will teach students about the history, underlying philosophy, evidence-based practice, cultural understanding and professional ethics of the nursing profession, as well as knowledge about the state and municipalities, and health and social policy. This forms the basis for nurses’ duties in the municipal and specialist health services.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap

Studenten kan:

  • beskrive sosialpsykologiens sentrale atferdsfenomener
  • redegjøre for spesifikke forskningsfelt og eksperimenter innen i sosialpsykologien
  • redegjøre for sammenhengen mellom atferdsanalytiske veiledningsteorier;og veiledning i praksis

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere atferdsanalytisk perspektiv på atferdsfenomener innen sosial psykologi
  • redegjøre for motivasjonsteori ut i fra et sosialpsykologisk og et atferdsanalytisk perspektiv
  • forklare begrepene verbalt samfunn, regelfølging, og instrukskontroll
  • beskrive veiledningsprosessen, gjennomføre gangen i et veiledningsforløp og samt å gjennomføre grunnleggende veiledningsferdigheter
  • anvende ulike veiledningsteknikker og effektiv kommunikasjon
  • formulere forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
  • beherske å gi positiv og korrektiv tilbakemelding i en veiledningsprosess;

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle forskning fra både sosialpsykologien og atferdsanalysen i analyse av sosial atferd
  • drøfte veiledning i et atferdsanalytisk perspektiv
  • utføre effektiv møte- og gruppeledelse

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, «inter-teaching», seminarer, gruppearbeid, praktiske øvelser og demonstrasjoner (workshops) og selvstudium. Gjennom hjemmeeksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • Minimum 80 % deltakelse på seminarer og obligatorisk undervisning ;
  • 100 % deltakelse i workshop på veiledningsferdigheter
  • Gjennomføre 11 mindre tester (80% av svarene per test må være korrekt)
  • 100 % deltakelse i demonstrasjon av et veiledningsmøte som inkluderer relevante veiledningsferdigheter, og som opponent en gang ;

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3;500 ord ;

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

All answers are assessed by two examiners.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Course contact person

En intern og en ekstern sensor

Overlapping courses

Some of the content overlaps with the courses SYBA/S1110, SYBA/S1200 and SYBA/S3000/3010