EPN-V2

SIW4000 Comparative Social Welfare Theory and Concepts Course description

Course name in Norwegian
Comparative Social Welfare Theory and Concepts
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Master Programme in Applied Social Sciences
Elective modules, Master Programme in Applied Social Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

This course presents key concepts and analytical models used in comparative analyses of social welfare policies.

Required preliminary courses

Opptak til emnet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • gjeldende læreplaner i samfunnsfag og KRLE, samt generell del
  • etiske modeller og sentrale filosofer
  • menneskerettighetene
  • sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
  • hva som bidrar til fremmedfrykt og ekskluderende holdninger
  • dialogisk- og filosofisk samtale som didaktiske metoder
  • parallelle og rivaliserende fortellinger i jødedom, kristendom og islam
  • religiøse fortellinger som er utfordrende med hensyn til gudsbildet, menneskesyn og etikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • vise interkulturell kompetanse i møte med det flerkulturelle klasserommet
  • drøfte etiske spørsmål om likeverd, menneskerettigheter og menneskeverd
  • bruke etiske modeller til å drøfte etiske dilemma
  • lede verdidebatter på demokratisk vis
  • bruke parallelle, rivaliserende og utfordrende fortellinger som brobyggervektøy
  • reflektere kritisk omkring egne narrativer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elever i skolen
  • kan stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen formidlingspraksis i møte med den flerkulturelle skolen
  • kan kommunisere og samarbeide med elever med ulik sosial, religiøs og kulturell bakgrunn
  • kan formidle kunnskap om rasisme og antisemittiske holdninger og bruke det til å fremme likeverd i skolen

Teaching and learning methods

The course is organised into a series of lectures and seminars. Students are expected to play an active role. Students will also be required to present papers, and discuss course themes during lectures and seminars.

Course requirements

Students must submit a coursework requirement of 18 pages (+/-10%) on a topic relevant to the course, to be approved by the course lecturer. The topic of the work requirement will reflect main areas of the course curriculum and lectures. The coursework requirement should be written in groups of 4-6 students. Students whose papers are not approved after the first submission will be given the chance to resubmit once and they may be required to resubmit papers of about 10 pages individually. Students whose papers are not approved after two submissions will disqualify from sitting the final examination.

Assessment

The student's learning outcome will be assessed on the basis of an individual six-hour written school examination.

Permitted exam materials and equipment

Students may use a spelling dictionary, as well as a bilingual dictionary during the written school exam.

Grading scale

Eksamen vurderes av to interne sensorer og en ekstern tilsynssensor.

Examiners

Ingen.

Course contact person

Ivan Harsløf