EPN-V2

SFV4900 Judgement, Power and Ethics in Social Work Course description

  • Introduction

    Gjennom begrepene dømmekraft, makt og etikk vil vi i dette emnet tematisere profesjonell skjønnsutøvelse, dømmekraft og beslutninger i konkrete praksissituasjoner hvor organisasjonen som system og rammer er sentralt. Her vil ikke minst makt som kommunikasjon, og effekt være sentralt å utforske.

    Har de profesjonelle et handlingsrom for å kunne gjøre gode skjønnsmessige beslutninger?; På hvilke måter styrer samfunnets diskurser og organisatoriske logikker, rammer og retningslinjer de ulike praksiser? Hvordan er forholdet mellom fakta og verdier når man skal gjøre gode vurderinger og beslutninger? Hva gjør at praksis blir som den blir, og hva virker;bestemmende for våre beslutninger når vi som;profesjonsutøvere skal vurdere, beslutte og handle på vegne av en tjeneste?

    Emnet tematiserer profesjonell skjønnsutøvelse og dømmekraft i konkrete praksissituasjoner, med særskilt oppmerksomhet rettet mot maktutøvelse og fagetisk praksis. Sammenhengen mellom den profesjonelles faglige identitet og profesjonell praksis i møte med klienter vil stå sentralt.

    Emnet legger opp til at studentene skal reflektere over egne praksiserfaringer i lys av teori i oppgaver og annen aktivitet i undervisningen.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.;

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om begrepene dømmekraft, makt og etikk
    • inngående kunnskap om ulike etiske perspektiver
    • inngående kunnskap om ulike maktteoretiske perspektiver
    • avansert kunnskap om betydning av etikk og makt i profesjonell yrkesutøvelse
    • avansert kunnskap om de sosialfaglige spenningsfeltene mellom; teori og praksis, system og individ og kontroll og hjelp

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere makt som kommunikasjon og praksis
    • analysere praksis fra ulike teoretiske perspektiver
    • analysere og drøfte verdier og etiske utfordringer i sosialfaglig arbeid
    • anvende teoretiske perspektiver og begreper om etikk og makt i analyser av sosialfaglig praksis
    • reflektere inngående over sammenhengen mellom etisk, sosialfaglig og juridisk skjønnsutøvelse i velferdstjenestene
    • anvende etisk kunnskap i sosialfaglige vurderings- og beslutningsprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere, reflektere og forholde seg kritisk til egen profesjonsutøvelse i lys av ulike teoretiske perspektiver;
    • analyserere og stille seg spørrende til sosialfaglig praksis med utgangspunkt i ulike vitenskapsteoretiske ståsteder
    • oppdatere og videreutvikle sin etiske kunnskap innenfor sosialfaglige praksisfelter
    • bidra til nytenkning og innovasjon for å videreutvikle den etiske kompetansen på egen arbeidsplass
  • Teaching and learning methods

    Undervisningsformen består i;en kombinasjon av forelesninger, gruppediskusjoner; og plenumsdiskusjoner.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav eller obligatorisk;aktivitet.;

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager;(72 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 7;sider (+/- 10 prosent). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.;

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Course contact person

    Hilde; Aamodt