Programplaner og emneplaner - Student
SFF5000 Philosophy of Social Science Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Applied Social Sciences: Programme Option Family TherapyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part timeMaster in Programme Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social SciencesElective modules, Master Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Philosophy of Social Science is the study of philosophical knowledge and activity. The course discusses the philosophy of social science's basis and raises questions that are relevant for professional social work and the work on the master's thesis. Relevant topics are the role of values in research, realism/social constructivism, evidence-based practice and politics, essential features of social reality, criteria for interpretation, causal reasoning.
The course includes the analysis and discussion of relevant social research. The course is closely related to other courses on the master's programme and the development of the master's thesis.
Language of instruction is Norwegian.
Required preliminary courses
None.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defines in terms og knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has:
- in-depth insight into key philosophy of science topics that are relevant for the social sciences
- advanced knowledge of theories and terms that make it possible to systematically reflect on social scientific activities and social work practice
- in-depth understanding of the theoretical basis for quantitative and qualitative methods
Skills
The student is capable of:
- analysing and discussing social research using key philosophy of science terms and theory
- analysing and assessing philosophy of science positions in social science literature
- considering and discussing the philosophy of science basis for their own research projects
Competence
The student has:
- can discuss the relationship between research and theories of research
- a well developed ability to question the basis of research results
Teaching and learning methods
Emnet Entreprenørskap og prosjektledelse i mediebransjen er obligatorisk i 5. semester av bachelorstudiet i Medier og kommunikasjon.
Emnet er en introduksjon til praktiske og teoretiske aspekter ved entreprenørskap og prosjektledelse i bransjen.
Undervisningsspråk er norsk.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser (se programplan).
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner ulike organisasjonsmodeller og sentrale utfordringer ved entreprenørskap, innovasjon og kommunikasjonsvirksomhet i privat og offentlig sektor
- har nødvendig kunnskap for å kunne etablere og drive egen medie- og kommunikasjonsbedrift
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og løse sentrale utfordringer i privat og offentlig sektor knyttet til entreprenørskap, innovasjon og prosjektledelse
- kan analysere markedsmuligheter, utvikle ideer, lage forretningsplan med bruk av prosjektstyringsverktøy og presentere resultatet mest mulig effektivt muntlig og skriftlig for utvalgte målgrupper og i ulike mediekanaler.
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre målrettede prosjekter alene og i samarbeid med andre
- kjenner til nyskapning og nytenkning i kommunikasjons- og mediebransjen
Permitted exam materials and equipment
Emnet strekker seg over ett semester. Arbeidsformene vil veksle mellom forelesninger, mentormøter, studentframlegg, seminarer og kollokviearbeid.
Grading scale
Studentene skal gjennom semesteret arbeide med et selvvalgt prosjekt individuelt eller i gruppe. For å sikre at studentene oppnår de kunnskaper og ferdigheter som er beskrevet under Læringsutbytte er det obligatorisk deltagelse på undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører tap av eksamensrett. Formålet med arbeidskravene er å sikre den enkelte students læringsutbytte og fremdriften i prosjektet.
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Skisse om selvvalgt prosjekt med omfang på normalt 1- 3 sider.
- Arbeidskrav 2: En videreutviklet skisse med omfang på normalt 6-10 s. Her skal obligatorisk pensum tas i bruk. I grupper på 2 eller 3 studenter øker omfangskravet normalt med 25 %.
- Arbeidskrav 3: Utkast til kort plenumpresentasjon av prosjektet. Omfang normalt 5 -10 Powerpoint slides eller lignende til normalt 6 minutters presentasjon. Dersom studenten er fraværende ved den offentlige presentasjonen medfører dette tap av eksamensrett. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.
- Arbeidskrav 4: En oversikt over de 400 sidene med selvvalgt pensum.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen, som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon to ganger innen angitt frist.
Examiners
Studentene skal individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter levere en semesteroppgave i form av et casebasert prosjektarbeid som grunnlag for endelig vurdering. Arbeidskravene bygger opp til og utgjør en del av eksamen og disse må derfor omarbeides før eksamensinnlevering.
Oppgaven skal normalt ha et omfang på 15-20 sider. Dersom to eller tre skriver sammen, skal omfanget økes til 25-30 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Litteraturliste, innholdsfortelgenelse og vedlegg kommert i tillegg.
Course contact person
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.