EPN-V2

SFF4120 Qualitative research methods and designs Course description

  • Introduction

    Emnet omfatter kunnskap om ulike tilnærminger innenfor kvalitativ samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, ulike typer forskningsspørsmål, sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsdesign, kvalitetskrav til kvalitative studier, og forskningsetiske problemstillinger.

    Emnet dekker introduksjon og øvelser i ulike metoder som brukes i produksjon av et empirisk materiale, samt bruk av foreliggende materiale som kan gjøres til gjenstand for kvalitativ analyse. Videre omfatter emnet bearbeiding og analyse av kvalitativt materiale. Emnet gir også innblikk i ulike analyseperspektiver, formidling av resultater og generaliseringsmuligheter fra kvalitative studier.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studentene har

    • inngående kunnskap om kvalitative design og hvilken type kunnskap disse kan bidra med
    • avansert kunnskap om ulike metoder for å skape/framskaffe et empirisk materiale, som livsformsintervjuer, livsløpsintervjuer, fotostyrte intervjuer, fokusgrupper, og bruk av foreliggende tekster og dokumenter
    • inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor kvalitativ tradisjon og innsikt i generaliseringsmuligheter av resultater fra kvalitative studier
    • avansert kunnskap om formidling av resultater
    • inngående kunnskap om forholdet mellom teori og empiri i empiriske studier

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design
    • utvikle forskningsdesign for sin masteroppgave i forhold til eget forskningsspørsmål
    • utvikle kvalitative analysemodeller med utgangspunkt i teori og empiri
    • reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
    • vurdere forskningsetiske spørsmål i forbindelse med eget masterprosjekt

    Generell kompetanse

    Studentene

    • kan vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk
    • er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
    • kan bruke etisk skjønn i forhold til egen posisjon som forsker og hvordan deltakelse i forskning kan virke intervenerende i menneskers liv
    • kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter som; korrekt og fullstendig kildeinformasjon, informantanonymisering, konfidensialitet, forskeransvar
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og eventuelle gjesteforelesere, øvelser, diskusjoner og gruppearbeid. Studentene deles inn i arbeidsgrupper som arbeider sammen med øvelser gjennom hele emnet.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Studenten må delta i minst tre praktiske øvelser med sin arbeidsgruppe, og det forventes at alle deltar i diskusjoner om og refleksjoner rundt øvelsene i sin gruppe. Arbeidskravet består av en metoderefleksjon, gjerne med eksempler fra gruppens arbeid. Arbeidsgruppen leverer arbeidskravet i form av en felles muntlig/digital presentasjon i den siste uken av emnet.

    Arbeidskravet må være godkjent før studenten framstiller seg til eksamen. Hvis arbeidskravet ikke godkjennes ved første innlevering vil gruppen få en - 1 - ny mulighet til å levere på nytt. Arbeidskrav som ikke blir godkjent etter andre innlevering vil diskvalifisere gruppen eller fraværende student fra å gå opp til eksamen.

    Innlevering av individuelle arbeidskrav må særlig begrunnes og avtales med og godkjennes av faglærer.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 4 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Course contact person

    Emneansvarlig Randi Wærdahl

    Co-emneansvarlig Oddbjørg Skjær-Ulvik