Programplaner og emneplaner - Student
SFF4120 Qualitative research methods and designs Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitative forskningsmetoder og -design
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part timeMaster Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter kunnskap om ulike tilnærminger innenfor kvalitativ samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, ulike typer forskningsspørsmål, sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsdesign, kvalitetskrav til kvalitative studier, og forskningsetiske problemstillinger.
Emnet dekker ulike metoder for produksjon av et empirisk materiale, som intervju, fokusgruppe og observasjon/feltarbeid, samt foreliggende materiale som dokumenter, materiale fra internett og tekster som kan gjøres til gjenstand for kvalitativ analyse. Videre omfatter emnet bearbeiding og analyse av kvalitativt materiale, ulike analyseperspektiver og -tradisjoner, formidling av resultater og generaliseringsmuligheter av kunnskap fra kvalitative studier.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Kunnskap
Studentene har
- inngående kunnskap om kvalitative design og hvilken type kunnskap disse kan bidra med
- avansert kunnskap om ulike metoder for å skape/framskaffe et empirisk materiale, som intervju, observasjon/feltarbeid, fokusgruppe, tekst/dokumenter
- avansert kunnskap om ulike analysetradisjoner innenfor kvalitativ metode
- inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor kvalitativ tradisjon
- innsikt i generaliseringsmuligheter av resultater fra kvalitative studier
- avansert kunnskap om formidling av resultater
- inngående kunnskap om forholdet mellom teori og empiri i empiriske studier
Ferdigheter
Studentene kan
- reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design
- utvikle forskningsdesign for sin masteroppgave i forhold til eget forskningsspørsmål
- utvikle kvalitative analysemodeller med utgangspunkt i teori og empiri
- reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsdesign og kunnskapspåstander
- tilegne seg fordypet kunnskap om valgt metodologisk tilnærming i eget masterprosjekt
- reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
- vurdere forskningsetiske spørsmål i forbindelse med eget masterprosjekt
- vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk
Generell kompetanse
Studentene
- er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
- kan bruke etisk skjønn i forhold til egen posisjon som forsker og hvordan deltakelse i forskning kan virke intervenerende i menneskers liv
- kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter som; korrekt og fullstendig kildeinformasjon, informantanonymisering, konfidensialitet, forskeransvar
Teaching and learning methods
Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og eventuelle gjesteforelesere, øvelser, diskusjoner og gruppearbeid.
Course requirements
Studentene må delta i minst tre praktiske øvelser og levere et arbeidskrav som tildeles og godkjennes av emneansvarlig. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Hvis arbeidskravet ikke godkjennes ved første innlevering vil studenten få en - 1- ny mulighet til å levere på nytt. Arbeidskrav som ikke blir godkjent etter andre innlevering vil diskvalifisere studenten fra å gå opp til eksamen.
Assessment
Studentene skal ha en 4 timer skriftlig skoleeksamen under tilsyn.
Permitted exam materials and equipment
Students attend lectures and workshops in family therapeutic approaches and participate in guided practice placement. The course runs over six semesters with a total of 300 hours of practice placement. The course draws on a combination of lectures, workshops and change work among families under supervision of experienced family therapists in relevant, approved practice placements. Students practice family therapeutic approaches and work throughout the course to integrate own therapeutic development with theory, research based knowledge and experiences from the practice field.
Police documentation
Students are required to provide police documentation at the start of the course, cf. Regulation regarding admission to higher studies, §6-1 & §6-2.
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Upon completion of the course, students are expected to have achieved the following knowledge, skills and competences:
Knowledge
Students gain
- advanced knowledge and overview of the family therapy field and key family therapeutic methods
- in-depth understanding of what works in therapy, including evidence-based practice
Skills
Students can
- apply relevant theories and methodologies in therapeutic work
- participate in family work, including working in different therapeutic positions (viz. main therapist, co-therapist and reflective therapist)
- handle complex therapeutic conditions
Competences
Students are capable of
- working in a change-oriented manner by applying different key family therapy perspectives in health and welfare services, including consultation, guidance and teaching
- working interdisciplinary and intersectionally
- addressing user participation in family work
- reflecting on ethical issues and own therapeutic positioning
Course contact person
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Arbeidet må ta utgangspunkt i intensivsykepleierens ansvars- og funksjonsområder. I arbeidet med masteroppgaven skal studenten videreføre den kompetansen han/hun har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet. Masteroppgaven skal vise forståelse, modning og refleksjon.
Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Ved gruppeoppgave leveres det ett felles arbeid. Hensikten med å arbeide i gruppe er å utvikle samhandlingskompetanse, slik det er beskrevet under generell kompetanse i læringsutbyttet for hele programmet. Å utøve intensivsykepleie krever i stor grad samhandlingskompetanse i behandlingsteamet, og samhandlingskompetanse er derfor en viktig del av handlingskompetansen som intensivsykepleier.
Masteroppgaven kan være et selvstendig forskningsarbeid eller inngå som en avgrenset del av et pågående forskningsarbeid ved høgskolen eller andre samarbeidende institusjoner. Oppgaven kan også være et kvalitetsarbeid i form av et fagutviklingsarbeid, et kvalitetssikringsarbeid eller et kvalitetskontrollarbeid.
Masteroppgaven kan leveres i form av en monografi, som et artikkelmanus, en retningslinje, standard for en prosedyre, informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo. Innlevering av masteroppgaven i artikkelform forutsetter at artikkelen er utviklet i tråd med kriteriene (guidelines) for det valgte og faglig relevante vitenskapelige tidsskriftet. Leveres masteroppgaven i et annet format enn en monografi, må det i tillegg skrives et fordypningsnotat/en kappe. I fordypningsnotatet/kappen skal studenten(e) drøfte og utdype et avgrenset metodologisk og/eller substansielt tema.
Masteroppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant vitenskapelig litteratur som besvarer den problemstillingen studenten(e) selv har utviklet.
Masteroppgaven skal utarbeides i henhold til Masterhåndbok for kull 2017.