Programplaner og emneplaner - Student
SFF4120 Qualitative research methods and designs Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitative forskningsmetoder og -design
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part timeMaster Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemiddel er lov, så lenge ein følger reglar for kjeldebruk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Kunnskap
Studentene har
- inngående kunnskap om kvalitative design og hvilken type kunnskap disse kan bidra med
- avansert kunnskap om ulike metoder for å skape/framskaffe et empirisk materiale, som intervju, observasjon/feltarbeid, fokusgruppe, tekst/dokumenter
- avansert kunnskap om ulike analysetradisjoner innenfor kvalitativ metode
- inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor kvalitativ tradisjon
- innsikt i generaliseringsmuligheter av resultater fra kvalitative studier
- avansert kunnskap om formidling av resultater
- inngående kunnskap om forholdet mellom teori og empiri i empiriske studier
Ferdigheter
Studentene kan
- reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design
- utvikle forskningsdesign for sin masteroppgave i forhold til eget forskningsspørsmål
- utvikle kvalitative analysemodeller med utgangspunkt i teori og empiri
- reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsdesign og kunnskapspåstander
- tilegne seg fordypet kunnskap om valgt metodologisk tilnærming i eget masterprosjekt
- reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
- vurdere forskningsetiske spørsmål i forbindelse med eget masterprosjekt
- vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk
Generell kompetanse
Studentene
- er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
- kan bruke etisk skjønn i forhold til egen posisjon som forsker og hvordan deltakelse i forskning kan virke intervenerende i menneskers liv
- kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter som; korrekt og fullstendig kildeinformasjon, informantanonymisering, konfidensialitet, forskeransvar
Teaching and learning methods
Det vert nytta intern og ekstern sensor ved sensurering.
Course requirements
Frode Nordås
Assessment
Studentene skal ha en 4 timer skriftlig skoleeksamen under tilsyn.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt. Det kan søkes om bruk av tospråklig ordbok.
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle besvarelser.
Course contact person
Rune Halvorsen