EPN-V2

SFF4100 Research Methods and Design Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetode og design
Study programme
Master in Applied Social Sciences: Programme Option Family Therapy
Master in Programme Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet inneholder to moduler, kvalitative og kvantitative design. Det omfatter kunnskap om ulike tilnærminger innenfor samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, ulike typer forskningsspørsmål, sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsdesign, kvalitetskrav til henholdsvis kvantitative og kvalitative studier, og forskningsetiske problemstillinger.

Modulen kvantitative design og statistikk omfatter tverrsnittsdesign, tidsdesign, eksperiment og komparativ forskningsdesign; surveymetoden; univariat, bivariat og enkelte former for multivariat dataanalyse (vist ved hjelp av statistikkprogrammet SPSS/PASW); samt forhold som kan påvirke validiteten og reliabiliteten i en undersøkelse.

Modulen kvalitative design omfatter ulike metoder for produksjon av et empirisk materiale, som intervju, fokusgruppe og observasjon/feltarbeid, bearbeiding og analyse av kvalitativt materiale, ulike analyseperspektiver, som diskursanalyse og narrativ analyse, formidling av resultater og generaliseringsmuligheter av kunnskap fra kvalitative studier.

Learning outcomes

Etter å ha fullført emnet har kandidatene følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene har

  • kunnskap om kvalitative og kvantitative design og hvilken type kunnskap disse kan bidra til innsikt i ulike kunnskapstradisjoner og kunnskapstyper
  • kunnskap om ulike metoder for å skape/framskaffe et empirisk materiale, som survey, registerdata, intervju, observasjon/feltarbeid, fokusgruppe, tekst/dokumenter
  • kunnskap om ulike analysetradisjoner innenfor kvalitativ og kvantitativ metode
  • kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor kvalitativ og kvantitativ tradisjon
  • innsikt i generaliseringsmuligheter av resultater fra kvantitative og kvalitative studier
  • kunnskap om formidling av resultater
  • kunnskap om forholdet mellom teori og empiri i empiriske studier

Ferdigheter

Studentene kan

  • reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design
  • utvikle forskningsdesign for sin masteroppgave i forhold til eget forskningsspørsmål
  • anvende grunnleggende kvantitative analyseteknikker og tolke resultater fra disse
  • utvikle kvalitative analysemodeller med utgangspunkt i teori og empiri
  • reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsdesign og kunnskapspåstander
  • tilegne seg fordypet kunnskap om valgt metodologisk tilnærming i eget masterprosjekt
  • reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
  • vurdere forskningsetiske spørsmål i forbindelse med eget masterprosjekt
  • vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk

Generell kompetanse

Studentene

  • er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
  • kan bruke etisk skjønn i forhold til egen rolle som forsker og hvordan datainnsamling kan virke intervenerende i menneskers liv
  • kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter som; korrekt og fullstendig kildeinformasjon, informantanonymisering, konfidensialitet, forskeransvar

Teaching and learning methods

Det er knytt arbeidskrav til kvart emne. Desse arbeidskrava må vere godkjende før studenten kan gå opp til eksamen. Sjå meir om arbeidskrav under emne 1 og emne 2.

Arbeidskrav skal vere leverte/utførte innan fastsett(e) frist(ar). Fråvær dokumentert med til dømes sjukemelding, fritar ikkje for å innfri arbeidskrav. Studentar som på grunn av sjukdom eller annan dokumentert årsak ikkje leverer/utfører arbeidskrav innan fristen, kan få forlenga frist. I kvart enkelt høve må studenten avtale ny frist med læraren for å innfri arbeidskravet.

Arbeidskrav blir vurdert til godkjend eller ikkje godkjend. Studentar som leverer/utfører arbeidskrav innan fristen, men som får vurderinga Ikkje godkjend, har høve til maksimum to nye innleveringar/utføringar. Studentane må då sjølve avtale ny innlevering og vurdering av arbeidskravet med faglærar.

Course requirements

Avsluttande eksamen i emne 1 vert gjennomført i haustsemesteret, avsluttande eksamen i emne 2 i vårsemesteret.

For nærare informasjon, sjå emneplanane.

Retten til å gå opp til eksamen føreset godkjende arbeidskrav. Det blir nytta gradert karakterskala frå A til E for bestått og F for ikkje bestått. Sjå meir om vurdering og eksamen under kvart emne.

Forklaring på graderte karakterar

A: Arbeidet er ein framifrå prestasjon som klart skil seg ut. Det vitnar om særs god fagkunnskap, stor grad av sjølvstendig tenking og har særs godt språk.

B: Arbeidet er ein mykje god prestasjon som ligg over gjennomsnittet. Det vitnar om mykje god fagkunnskap, sjølvstendig tenking og har mykje godt språk.

C: Arbeidet er ein gjennomsnittleg prestasjon som har innslag av sjølvstendig tenking og er tilfredsstillande når det gjeld fagkunnskap og språk.

D: Arbeidet er ein prestasjon under gjennomsnittet med manglar i fagkunnskap og/eller språk.

E: Arbeidet har store manglar i fagkunnskap og/eller språk, men tilfredsstiller minimumskrava.

F (Ikkje godkjend): Arbeidet tilfredsstiller ikkje minimumskrava til fagkunnskap og/eller språk.

Ny/utsett eksamen

Studentens rettar og plikter ved ny/utsett eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentar er sjølve ansvarlege for å melde seg opp til eventuell ny/utsett eksamen.

Høve til å klage

Det kan klagast over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med Lov om universiteter og høyskoler, jf. også Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Assessment

The plan is prepared by OsloMet - Oslo Metropolitan University in accordance with the regulations on the framework plan for engineering education, established by the Ministry of Education and Research on May 18, 2018.

The National Qualifications Framework for Higher Education, established by the Ministry of Education and Research on March 20, 2009, provides an overview of the total learning outcomes defined in knowledge, skills, and general competence that candidates are expected to have after completing their education. The learning outcome descriptions in the plan are developed in accordance with the framework plan and the qualifications framework.

The program is a three-year framework-regulated engineering education. Candidates who have completed the program in accordance with the program plan are awarded the degree Bachelor of Engineering – Mathematical Modeling and Data Science. The program's profile is characterized by the interaction between computer science, mathematics, statistics, and physics. The education aims to provide students with the competence to work on engineering problems related to natural science applications. Through three years of engineering-oriented courses, students will acquire knowledge that is essential for scientific problems in the workplace. The program is tailored to engineering premises and is research-based; research and development work form the basis for continuous development of the program's content and structure, involving both PhD candidates and students.

Students follow the same courses in the first year of study and then increasingly specialize in the second and third years. In the final semester, students complete a bachelor's thesis related to work-oriented problems.

Further studies

There are numerous further education opportunities for candidates with a bachelor's degree in engineering. Some continue towards a master's degree at OsloMet, where Applied Computer and Information Technology (ACIT) is the most relevant. The program is particularly suited for specializations in "Applied Artificial Intelligence," "Data Science," "Mathematical Modeling and Quantum Technologies" within the ACIT program. Exciting master's programs are also available at NTNU, UMB, UiO, or other Norwegian and international universities.