EPN-V2

SFF4000 Theories of Social Science Course description

  • Introduction

    Dette emnet tar utgangspunkt i sosiale teorier som utfordrer de umiddelbare og gjengse måtene å forstå menneskers handlinger og sosiale situasjoner på. Emnet fokuserer spesielt på "personen i situasjonen", som er en sentral definisjon i sosialt arbeids teori. Hva innebærer denne komplekse setningen? Hvor fri vilje har en person? Hvor mye betyr den strukturelle konteksten? Hva ligger i begrepet "sosial"? Emnet reflekterer over disse spørsmålene ved hjelp av mange ulike samfunnsfaglige teorier. Studentene skal i løpet av emnet tilegne seg kunnskap om og forståelse av ulike bidrag fra klassisk og moderne samfunnsvitenskapelig teori som har særlig relevans for de ulike studieretningene i masterprogrammet i sosialfag.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student has:

    • in-depth knowledge of different contributions to classic and modern social science theory
    • knowledge of how different theoretical perspectives provide a unique understanding of social phenomena
    • in-depth insight into theoretical concepts such as society, individual, power and state

    Skills

    The student is capable of

    • analysing and discussing social phenomena in light of social scientific concepts and theories
    • analysing the "person in the situation" from different analytical perspectives
    • using perspectives and theoretical terms in the analysis of professional practice

    Competence

    The student is capable of

    • taking a critical approach to knowledge that is produced
    • understanding the role ideologies can have in specific fields of knowledge
    • recognising different social theories and understanding how they problematise social phenomena in different ways
  • Teaching and learning methods

    The teaching methods are lectures and seminars. Students are advised to take part in study groups.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

  • Assessment

    Students will take a six-hour written school exam.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Grading scale

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Examiners

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har god kunnskap om de fysiske lover som gjelder for elektriske kretser
    • har grunnleggende kunnskap om operasjonsforsterkere
    • kan god kunnskap om likestrøms- og vekselstrømskretser
    • har god kunnskap om metoder for analyse av likestrømskretser og stasjonære vekselstrømskretser
    • kan analysere transiente forhold i RL eller RC-kretser
    • har god kunnskap om resistive kretser med operasjonsforsterkere
    • har grunnleggende kunnskap om frekvensselektive kretser

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjøre beregninger i likestrøms- og vekselspenningskretser
    • kan gjøre beregninger i kretser med operasjonsforsterkere
    • kan utlede og bruke transferfunksjoner for frekvensselektive kretser av første orden
    • kan anvende instrumenter som voltmeter, amperemeter og oscilloskop
    • kan konstruere kretser etter skjema og feilsøke disse
    • kan gjøre rede for hvordan en kretsløsning virker
    • kan bruke leverandørmanualer og datablad for komponenter

    Generelle kompetanse

    Studenten

    • kan analysere et problem og spesifisere en løsningsmetodikk
    • kan drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen temaet elektriske kretser
    • kan gjøre rede for den historiske utviklingen innen fagområdet elektrisitet