EPN-V2

SFB4100 Basics in Systemic Perspectives Course description

Course name in Norwegian
Systemisk grunnlagsforståelse
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om geografisk informasjon, modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes under veiprosjektering
  • har grunnleggende kunnskaper om vegers linjeføring og geometriske utforming
  • har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veiutbygging
  • har kunnskap om grunnleggende trafikkteknikk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende geografisk informasjon og planlegge enkle vegprosjekter ved hjelp av dataverktøy
  • kan anvende vegnormalen N100 til beregning av vegers linjeføring
  • kan benytte totalstasjon, GNSS-utstyr og beregningsmetoder som er vanlige ved innmåling og utsetting av punkter ifm. veiprosjekter

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veiprosjektering
  • forstå dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
  • skal kunne utforme en veg og plassere denne riktig i terrenget
  • kan vurdere avvikling og kapasitet i vegnettet.

Required preliminary courses

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Fire obligatoriske øvinger med innlevering, estimert tid 6 timer pr. stykk.
  • 6 Obligatoriske laboratoriearbeider med innleveringestimert tid 5 timer pr. stykk.

Learning outcomes

Det er arbeidskrav i begge emnene; VØR6000 og VØR6100. Arbeidskravet er en skriftlig gruppeoppgave med et omfang på 3000 ord. I tillegg skal hver gruppe lese en annen gruppes oppgave og gi skriftlig og muntlig tilbakemelding. For å kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravet være godkjent.

Teaching and learning methods

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

  • seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
  • undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
  • praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode
  • gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
  • individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent
  • hospiteringsperiode i et lokalt;mediehus

Course requirements

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om beregningsmetoder av statisk ubestemte VS bestemte konstruksjoner
  • har bred kunnskap om vanlige konstruksjoners virkemåte
  • har kjennskap til dimensjoneringsprosessen og aktuelle standarder
  • kjenner til prinsippene for avstivning
  • har kunnskap om virkningen av temperaturendring på konstruksjoner

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utføre knekkingsberegninger på enkle aksialbelastede konstruksjoner
  • kan anvende enhetslastmetoden ved beregning av en og to gangs statisk ubestemte konstruksjoner og beregne deformasjoner ved hjelp av reduksjonssetningen
  • kan beregne enkle rammer ved hjelp av stivhetsbetraktninger
  • kan regne på ulike konstruksjoner ved bruk av likevektsbetraktninger
  • kan legge inn fornuftig vindavstivning og beregne lastfordeling i denne
  • kan finne fram til relevante laster og lastkombinasjoner iht. standardene
  • kan beregne virkningen av temperaturbelastning på enkle konstruksjoner
  • kan anvende beregningsprogram til enkle statiske beregninger

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre første fase i prosjekteringen av et bygg, dvs. fram til selve dimensjoneringen (i f.eks. betong, stål og tre).
  • kan vurdere og analysere ulike bæresystemer
  • kan gjøre kritiske vurderinger og kontroller av resultater fra beregningsprogram

Assessment

Forelesninger, arbeid med dataøvinger individuelt og i grupper.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen er en fire;dagers hjemmeeksamen der studenten skal sette sammen en portefølje basert på arbeidskravene i form av en nettside som presenterer studenten som fotojournalist. Nettsiden skal i tillegg til fotojournalistiske arbeider inneholde en presentasjon av studenten, CV og kontaktinformasjon. Studentene skal også levere et refleksjonsnotat på 4-6 sider.;

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen, og levere en omarbeidet versjon av nettsiden til sensur én gang.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Alle besvarelsene vurderes av intern sensor. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern og intern;sensor. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

The target group for this course is PhD candidates and researchers among the academic staff at OsloMet, who are actively engaged in writing articles, papers or dissertations in English.