EPN-V2

SERNB3000 Health and Nutrition Communication Course description

Course name in Norwegian
Helse og ernæringskommunikasjon
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om kommunikasjonsteorier og modeller som kan anvendes i veiledningsstrategier overfor personer i målgrupper som ønsker kosthold- og livsstilsendringer
    • har bred kunnskap om fysiske rammebetingelser, verbale og non-verbale uttrykk i dialogen mellom sender og mottaker som kan fremme/hemme ernæringskommunikasjonen
    • har kjennskap til atferds- og læringsteorier med relevans for kostholds- og livsstilveiledning
    • har kjennskap til faktorer som kan påvirke personers forutsetninger for å lykkes med sine ønsker om kosthold- og livsstilsendring
    • har kunnskap om særegenheter og tilpasninger ved ernæringskommunikasjon overfor målgrupper med ulik kulturell og etnisk bakgrunn
    • har kjennskap til planlegging, gjennomføring og evaluering av ernæringsrettede tiltak overfor ulike, større målgrupper i samfunnet hovedsakelig i form av kampanjer og intervensjoner
    • har kjennskap til hvordan ulike typer massemedia fungerer og kan anvendes innen ernæringskommunikasjon
    • har kjennskap til hvordan ulike aktører innen helse- og ernæringskommunikasjon arbeider i samfunnet
    • har kjennskap til betingelser, forberedelser, deltakeratferd og oppfølgingsstrategier som personer som tilhører norske offisielle delegasjoner under internasjonale ernæringsforhandlinger bør forholde seg til

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre kostholdsveiledning overfor klienter på et kommunikasjonsteoretisk, vitenskapelig kunnskapsbasert grunnlag
    • kan utøve ernæringskommunikasjon i 1:1-setting på en profesjonell måte, både verbalt og non-verbalt
    • kan skape et fysisk miljø rundt selve ernæringskommunikasjonen som bidrar til å fremme denne
    • kan tilpasse ernæringskommunikasjonen til klienter med ulikt kunnskapsnivå om kosthold og ernæring
    • kan gjennomføre ernæringskommunikasjon på et kultursensitivt grunnlag
    • kan delta i planlegging og assistere gjennomføring av ernæringskampanjer og intervensjoner
    • kan anvende ulike typer massemedia som kanaler for ernæringskommunikasjon
    • kan delta under internasjonale ernæringsforhandlinger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan utøve tilpasset ernæringskommunikasjon overfor ulike målgrupper, i ulike settinger, og gjennom ulike kanaler, på et kommunikasjonsteoretisk, vitenskapelig basert grunnlag
  • Content

    • kommunikasjonsbegrepet
    • kommunikasjonsteorier med relevans til ernæringsveiledning og massekommunikasjon om kosthold og ernæring
    • Health literacy og nutrition literacy
    • faglige og etiske særegenheter ved ernæringskommunikasjon
    • profesjonalitetskriterier i rollen som ernæringsveileder og kommunikator
    • fysiske rammefaktorer for ernæringskommunikasjon i 1:1 settinger
    • rollemodellbegrepet
    • målgruppeanalyse
    • atferds- og læringsteorier med relevans for ernæringskommunikasjon
    • kostholdsveiledning for atferdsendring
    • kostholdsveiledning for kognitiv endring
    • kulturell kompetanse og kultursensitivitet innen ernæringskommunikasjon
    • strategier for ernæringstiltak overfor ulike, større målgrupper i samfunn
    • massemediers rolle som formidler av informasjon om kosthold og ernæring
    • å lage og formidle et vitenskapelig basert helsefremmende budskap om kosthold og ernæring
    • ernæringskommunikasjon i internasjonale forhandlinger

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, muntlige fremlegg, praktisk oppgave, gruppearbeid og selvstudium.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • gruppeoppgave med muntlig framlegg à 15 minutter, inntil 4 studenter i gruppa.
    • individuell oppgave med framlegg à ca. 15 minutter.
  • Assessment

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell muntlig høring basert på oppgitt emne, 15 minutter, 48 timer

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    2 interne