EPN-V2

SERNB2400 International Nutrition Course description

Course name in Norwegian
Internasjonal ernæring
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Required preliminary courses

    SERNB2000 or equivalent learning outcomes

  • Learning outcomes

    Upon completion of this course, the student will have achieved the following objective:

    Knowledge

    The student-has broad knowledge of current trends in the global food and nutrition situation-has broad knowledge of the most common nutritional challenges in pregnant and breastfeeding women and infant and young children -have broad knowledge of the various forms of malnutrition, possible causes, consequences and measures-has broad knowledge of breastfeeding and complementary feeding

    -has broad knowledge of strategies to reduce malnutrition-has knowledge of food and nutrition in emergency situation and crisis

    -has knowledge of food security and nutritional security in a global perspective

    -knows the concept of food as a human right

    Skills

    The student-can evaluate nutritional status and apply WHO growth curves for children-can use the SMART computer software to calculate nutritional status among children-can use the UNICEF model on causes for malnutrition-can use WHO's indicators for breastfeeding and complementary feeding (IYCF)-can calculate food requirements in an emergency situation

    General competence

    The student-can demonstrate professional and ethical responsibility by highlighting relevant issues in connection with nutrition in conflict areas and poor countries-has insight into international guidelines and data tools and are used for nutritional work in conflict areas and poor countries

  • Content

    For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:  

    • Minimum 80 % tilstedeværelse på timeplanfestede seminarer og ferdighetstrening 
    • Individuell flervalgstest etter gitte kriterier
  • Teaching and learning methods

    The teaching methods alternate between lectures, group work and self-study

  • Course requirements

    None

  • Assessment

    Undervisningsspråk: Norsk

    Computer Tomografi (CT) gir store muligheter for pålitelig og detaljert diagnostikk, og i senere år har antall CT-undersøkelser i bildediagnostikken økt. For radiografer er det viktig å ha høy kompetanse innen CT. I emnet inngår kunnskap om strålevern, dosebesparende teknikker, kontrastmiddel, ivaretagelse av pasient, snittanatomi og bildeanalyse.

  • Permitted exam materials and equipment

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Grading scale

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

    Kunnskap  

    Studenten 

    • kan forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av CT 
    • kan forklare hvordan scan-parametre, rekonstruksjons-parametere og dosemodulering ved CT-undersøkelser innvirker på bildekvalitet og stråledose 
    • kan gjøre rede for dannelsen av CT-bilder
    • kan forklare bearbeiding av CT-bilder, slik som 2D-prosessering, 3D-visualisering
    • har kunnskap om bruk av KI innen CT og bilderekonstruksjoner
    • kan beskrive sykdommer som er vanlige indikasjoner for CT-undersøkelser
    • kjenner til internasjonale retningslinjer for bildekriterier og kan forklare bildekriterier for gitte CT undersøkelser
    • kan forklare indikasjoner, kontraindikasjoner, virkningsmekanismer, administrering og bivirkninger for kontrastmidler brukt ved CT
    • kan forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved CT-undersøkelser med kontrast
    • kan beskrive hovedinnhold i nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern og gravide
    • kan forklare hvordan naturlig og medisinsk stråling bidrar til stråledose for pasienter og befolkningen generelt
    • kan beskrive risiko ved bruk av ioniserende stråling og hvordan celler og DNA påvirkes
    • har kunnskap om berettigelse og risikokommunikasjon for å kunne formidle tilpasset informasjon til den enkelte pasient, herunder gravide
    • beskrive enkle prinsipper og metoder for kvalitetskontroll og kalibrering av CT

    Ferdigheter  

    Studenten kan  

    • gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i CT-bilder 
    • sammenligne stråledoser fra CT-undersøkelser med nasjonale referanseverdier
    • beherske verktøy for å beregne doser for ioniserende stråling
    • anvende kunnskap om bildedannelse, bildebehandling og forsvarlig strålebruk for å utføre CT -undersøkelser

    Generell kompetanse   

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskap om bruk av CT
    • kan diskutere muligheter og begrensninger ved bruk av CT
  • Examiners

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, utarbeidelse av rapporter og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.