Programplaner og emneplaner - Student
SERNB2400 International Nutrition Course description
- Course name in Norwegian
- Internasjonal ernæring
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Required preliminary courses
SERNB2000 or equivalent learning outcomes
-
Learning outcomes
Upon completion of this course, the student will have achieved the following objective:
Knowledge
The student-has broad knowledge of current trends in the global food and nutrition situation-has broad knowledge of the most common nutritional challenges in pregnant and breastfeeding women and infant and young children -have broad knowledge of the various forms of malnutrition, possible causes, consequences and measures-has broad knowledge of breastfeeding and complementary feeding
-has broad knowledge of strategies to reduce malnutrition-has knowledge of food and nutrition in emergency situation and crisis
-has knowledge of food security and nutritional security in a global perspective
-knows the concept of food as a human right
Skills
The student-can evaluate nutritional status and apply WHO growth curves for children-can use the SMART computer software to calculate nutritional status among children-can use the UNICEF model on causes for malnutrition-can use WHO's indicators for breastfeeding and complementary feeding (IYCF)-can calculate food requirements in an emergency situation
General competence
The student-can demonstrate professional and ethical responsibility by highlighting relevant issues in connection with nutrition in conflict areas and poor countries-has insight into international guidelines and data tools and are used for nutritional work in conflict areas and poor countries
-
Content
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse på timeplanfestede seminarer og ferdighetstrening
- Individuell flervalgstest etter gitte kriterier
-
Teaching and learning methods
The teaching methods alternate between lectures, group work and self-study
-
Course requirements
None
-
Assessment
Undervisningsspråk: Norsk
Computer Tomografi (CT) gir store muligheter for pålitelig og detaljert diagnostikk, og i senere år har antall CT-undersøkelser i bildediagnostikken økt. For radiografer er det viktig å ha høy kompetanse innen CT. I emnet inngår kunnskap om strålevern, dosebesparende teknikker, kontrastmiddel, ivaretagelse av pasient, snittanatomi og bildeanalyse.
-
Permitted exam materials and equipment
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Grading scale
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av CT
- kan forklare hvordan scan-parametre, rekonstruksjons-parametere og dosemodulering ved CT-undersøkelser innvirker på bildekvalitet og stråledose
- kan gjøre rede for dannelsen av CT-bilder
- kan forklare bearbeiding av CT-bilder, slik som 2D-prosessering, 3D-visualisering
- har kunnskap om bruk av KI innen CT og bilderekonstruksjoner
- kan beskrive sykdommer som er vanlige indikasjoner for CT-undersøkelser
- kjenner til internasjonale retningslinjer for bildekriterier og kan forklare bildekriterier for gitte CT undersøkelser
- kan forklare indikasjoner, kontraindikasjoner, virkningsmekanismer, administrering og bivirkninger for kontrastmidler brukt ved CT
- kan forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved CT-undersøkelser med kontrast
- kan beskrive hovedinnhold i nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern og gravide
- kan forklare hvordan naturlig og medisinsk stråling bidrar til stråledose for pasienter og befolkningen generelt
- kan beskrive risiko ved bruk av ioniserende stråling og hvordan celler og DNA påvirkes
- har kunnskap om berettigelse og risikokommunikasjon for å kunne formidle tilpasset informasjon til den enkelte pasient, herunder gravide
- beskrive enkle prinsipper og metoder for kvalitetskontroll og kalibrering av CT
Ferdigheter
Studenten kan
- gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i CT-bilder
- sammenligne stråledoser fra CT-undersøkelser med nasjonale referanseverdier
- beherske verktøy for å beregne doser for ioniserende stråling
- anvende kunnskap om bildedannelse, bildebehandling og forsvarlig strålebruk for å utføre CT -undersøkelser
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om bruk av CT
- kan diskutere muligheter og begrensninger ved bruk av CT
-
Examiners
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, utarbeidelse av rapporter og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.