EPN-V2

SERNB2000 Nutrition through the Life Cycle Course description

Course name in Norwegian
Ernæring gjennom livsløpet
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Required preliminary courses

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sammenhenger mellom kosthold, fysisk aktivitet og helse
    • har kunnskap om de vanligste ernæringsutfordringene i et livsløpsperspektiv hos gravide, ammende, spedbarn, småbarn, ungdom og eldre
    • har kunnskap om ernæringsutfordringer hos spesielt sårbare grupper i det norske samfunnet
    • har kunnskap om ulike aspekter ved ernæringsrelaterte livsstilssykdommer som overvekt, diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer og kreft
      • risikofaktorer
      • utbredelse
      • forebygging
    • har kjennskap til symptomer, sykdomsutvikling og behandling ved ernæringsrelaterte livsstilssykdommer
    • har kunnskap om hvordan beskrive og utføre utvalgte metoder for vurdering av ernæringsstatus
    • har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet kan brukes i forebyggende helsearbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utføre antropometriske målinger på voksne for å forstå betydningen av slike målinger for å vurdere ernæringsstatus
    • kan anvende statistikkprogram (SPSS) til å legge inn data og kvalitetssikre dataene
    • gjøre enkle statistiske beregninger og presentere resultatene i en muntlig presentasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over og kritisk vurdere ernæringsinformasjon fra ulike kilder (offisiell eller kommersiell informasjon, populærvitenskapelige publikasjoner)
    • har innsikt i forskjellene mellom helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid, befolkningsperspektiv kontra risikogruppeperspektiv
  • Learning outcomes

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • en praktisk gruppeoppgave med muntlig framlegg, inntil 6 studenter i gruppa
    • en teoretisk gruppeoppgave med skriftlig rapport (2000-3000 ord) og muntlig framlegg. Inntil 6 studenter i hver gruppe.
  • Content

    • mat, fysisk aktivitet og helse
    • ernæringsfysiologiske endringer/tilpasninger i livets ulike faser inkludert sårbare grupper
    • amming
    • ernæringsrelatert folkesykdommer/livsstilssykdommer
    • ernæringsstatus
    • antropometriske målinger

  • Teaching and learning methods

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer

  • Course requirements

    Gradert skala A-F

  • Assessment

    Interne

  • Permitted exam materials and equipment

    • mat, fysisk aktivitet og helse
    • ernæringsfysiologiske endringer/tilpasninger i livets ulike faser inkludert sårbare grupper
    • amming
    • ernæringsrelatert folkesykdommer/livsstilssykdommer
    • ernæringsstatus
    • antropometriske målinger

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Interne