Programplaner og emneplaner - Student
SBV5910 Master's Thesis in Child Welfare Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave i barnevern
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Programme Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences
- Weight
- 40.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Masteroppgaven er et selvstendig og analytisk arbeid;på 40 studiepoeng, med relevans for studiets fagområder.;
Studenten;skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.
Masteroppgaven kan leveres som en;monografi;eller;artikkelbasert (artikkelmanus og kappe).;
Required preliminary courses
Alle emner som inngår i mastergraden;må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet barnevern
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver
- inngående kunnskap, og anvendelse;av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon
Ferdigheter
Studenten kan
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
- velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling
- utvikle design for en empirisk undersøkelse
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter i arbeidet med masteroppgaven
Content
Emnet;legger vekt på å utvikle kvaliteten av undervisnings-, vurderings- og dokumentasjonsarbeidet i yrkesretting av programfagene og yrkesfaglig fordypning.;
Teaching and learning methods
I andre semester skal studenten utarbeide prosjektskisse for sin masteroppgave. Dette arbeidet gjøres som del av emnets obligatoriske avsparkseminar. Prosjektskissen danner grunnlag for tildeling av veileder i slutten av andre semester, og det skal undertegnes veiledningsavtale. Avsparkseminar og veiledningsavtale er obligatoriske arbeidskrav. I emnet arrangeres det også mastertorg og midtveisseminar.
Avsparkseminar arrangeres i andre semester, fordelt på to samlinger (en i begynnelsen og en mot slutten av semesteret, hver samling av en dags varighet). Formålet med seminaret er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i oppstarten av arbeidet med masteroppgaven, inkludert utarbeiding av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.
Avsparkseminaret består av ulike aktiviteter og læringsformer. Første samling består av innledninger om forskningsprosessen, utvikling av problemstilling, forskningsetikk og personvernhensyn. Det gis også praktisk informasjon om litteratursøk og universitetsbibliotekets tilbud. Veiledningsavtale, plikter og rettigheter i veiledningsforholdet blir gjennomgått. På den andre samlingen gis det gruppevis tilbakemelding på prosjektskissen, samt diskusjon av planlagt masterprosjekt i grupper. I etterkant av andre samling tildeles veileder.
Mastertorg arrangeres i begynnelsen av andre semester. Her får studentene presentert pågående forskningsprosjekter de kan søke om å bli tilknyttet.
Veiledningsavtale: Når veileder er oppnevnt, skal student og veileder innen en angitt tidsfrist gå gjennom innholdet av og signere veiledningsavtale. Denne regulerer forholdet mellom veileder og student, rettigheter og plikter i veiledningsforholdet.
Det tilbys totalt 12 timer veiledning, individuelt eller i gruppe. Antall veiledningstimer ved samskriving er 17.
Midtveisseminar arrangeres i begynnelsen av fjerde semester for heltid/sjette semester for deltid. Til seminaret leverer studenten et avgrenset sideantall med tekst som skal inngå i masteroppgaven. Teksten legges fram for drøfting og innspill i grupper bestående av medstudenter og en faglærer.
Course requirements
For å kunne levere masteroppgaven må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Deltakelse på avsparkseminar. Dersom studenten av ulike årsaker forhindres fra;å delta på en eller begge samlingene, må studenten søke og begrunne dette. Studenten;vil da få et kompenserende arbeidskrav;som skal leveres innen en nærmere angitt tidsfrist.;
- 2-sider prosjektskisse over studentens kommende mastergradsprosjekt. Egen mal skal følges.;Dersom prosjektskissen ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.
- Signert veiledningsavtale innen angitt frist.
Assessment
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Permitted exam materials and equipment
- endrings- og utviklingskompetanse i en lærende organisasjon
- utdanningsvalg og systemforståelse
- livslang læring, nettverk og arbeidslivskunnskap
- etiske perspektiver
Grading scale
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of key concepts in the theory and comparative analysis of social welfare policies
- has advanced knowledge of explanatory models, such as the logic of industrialism, institutional and state-centered approaches, and power resource theory
- has advanced knowledge of normative perspectives on social welfare
- has advanced knowledge of concepts that are relevant for assessing the outcomes of social welfare policies
Skills
The student
- can apply theoretical concepts, normative perspectives and explanatory models in the analysis of social policies, in a national as well as international context
General competence
The student
- is able to critically evaluate the use of concepts and models in academic as well as political debates about social policies
Examiners
The course is organised into a series of lectures. Students are expected to play an active role by participating in discussions of course themes during lectures.