EPN-V2

REREG3200 The Accounting Profession Regulations Course description

Course name in Norwegian
Regnskapsførerregelverket
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
Curriculum
FALL 2020
Schedule
  • Introduction

    Emnet tar for seg kultur- og litteraturformidling med vekt på biblioteket som institusjonell ramme. For å lykkes med formidling må formidleren tilpasse og bringe videre materialet på en måte som svarer til brukeres behov, interesser og forutsetninger. Formidleren står i en mellomposisjon, mellom et materiale og de som formidlingen skal nå, og trenger derfor kunnskaper både om materialet og om de personene som materialet skal formidles til.  

    Resepsjon er mottakelse som gir mening for brukeren, og inkluderer opplevelse, tolkning og bruk. Tekster av alle slag leses og oppfattes på grunnlag av alder, kjønn, geografisk tilhørighet, etnisitet, livssyn og andre kulturelle og sosiale forskjeller. Formidleren må ha forståelse for slike skillelinjer og kunne tilpasse formidlingen ut fra det. 

    En viktig formidlingsoppgave for bibliotekene er å utnytte mangfoldet i samlingene, både når det gjelder medier (bøker, lydbøker, filmer, tegneserier, dataspill m.m.) og når det gjelder eldre og nye verk. I emnet vektlegger vi utfordringene og mulighetene som gjelder eldre verk (kulturarv). En av formidlerens oppgaver er å aktualisere eldre verk for mennesker i dag, slik at verkene blir oppfattet som relevante og viktige.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    BIB1500 Introduksjon til bibliotek- og informasjonsvitenskap, BIB1530 Formidling og læring.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    • har god kjennskap til de regler som regulerer rettigheter og plikter for autoriserte regnskapsførere, herunder også regnskapsføreres erstatningsrettslige plikter
    • har god kjennskap til krav, plikter og anbefalinger som fremkommer i god regnskapsføringsskikk
    • kjenner styrets, daglig leder og revisors rolle og ansvar knyttet til en virksomhet
    • kjenner de mest sentrale virksomhetsrutinene
    • kjenner til de generelle kontroller og kan reflektere over organisasjonsmessige relasjoner i tilknytning til intern kontroll, herunder tiltak for å sikre effektiv intern kontroll
    • kjenner til krav til sikkerhet og kontroller i IKT-systemer
    • har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og god bokføringsskikk, herunder øvrige bestemmelser i bokføringslov og regnskapslov
    • har kunnskap om etikk i regnskapsførerfaget

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • behandle og registrere transaksjoner og virksomhetshendelser
    • kan anvende regler om rettigheter og plikter og innholdet i god regnskapsføringsskikk herunder risiko- og hvitvaskingsregelverk.
    • formidle relevant analyseinformasjon til klientene
    • gjøre vurderinger i etiske dilemmaer knyttet til regnskapsføring

    Generell kompetanse

    Studenten er innforstått med de arbeidsoppgaver som er knyttet til å arbeide på et regnskapskontor, de utfordringer som oppstår i møte med klientene og de lover og regler som gjelder i den forbindelse.

  • Teaching and learning methods

    Kunnskaper 

    Studenten  

    • skal ha innblikk i teorier og prinsipper for formidling (muntlig og skriftlig) i ulike kontekster og til ulike målgrupper 
    • skal ha kunnskaper innen resepsjonsteori og litteratursosiologi som er relevant for formidling i bibliotek 
    • skal ha innsikt i en kulturhistorisk periode

    Ferdigheter 

    Studenten  

    • kan drive formidling både muntlig og skriftlig 
    • kan analysere andres formidling og vurdere styrker og svakheter ved denne formidlingen 
    • aktualisere et litterært verk fra en kulturhistorisk periode 

    Generell kompetanse 

    Studenten 

    • kan delta i faglige diskusjoner om, og foreta selvstendige vurderinger av formidling i forskjellige kontekster 
  • Course requirements

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid.

  • Assessment

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: Hver student skal holde et muntlig bokforedrag (bokprat) med ca. 5 minutters varighet, eller lage en digital bokpresentasjon som inkluderer en lydfil med ca. 5 minutters varighet. 
    • Arbeidskrav 2: Studentene skal gruppevis lage en film eller annen digital presentasjon med ca. 5 minutters varighet der de formidler et verk fra 2000-tallet innen et selvvalgt medium.  
    • Arbeidskrav 3: Hver student skal skrive et blogginnlegg eller en annen nett-tekst (på maks 1000 ord) der studenten aktualiserer et eldre eller klassisk litterært verk.

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for ta eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Permitted exam materials and equipment

    Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

  • Grading scale

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Course contact person

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.