EPN-V2

REREG3001 Financial accounting 3 Course description

Course name in Norwegian
Årsregnskap 3
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Modules in Business Administration and Economics
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse.  Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

ØABED3000/4000 Corporate Finance

Required preliminary courses

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has obtained an understanding of fundamental drivers of value, and valuation techniques.
  • has an advanced understanding of relevant theoretical and practical application of valuation for the fair value accounting in IFRS accounting standards
  • has implemented and understood the use of this knowledge in practical settings.

Skills

The student

  • is able to apply the advanced valuation techniques to real companies, to form an informed opinion as to the fair value with respect to the IFRS standards.
  • has increased competence in presenting and discussing complex valuation issues.
  • is able to take complex financial information and distil them into relevant information for the valuation process.
  • is able to confidently present the findings of their analysis verbally and in written and presentation of the fair value in a IFRS context towards investors, top management, and board of directors.

General competence

The student

  • has completed demanding case work and presentations as constructive members of a student group.
  • can produce alternative methods or resolve discrepancies and argue why they are good solutions to the problem.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studentene kan

  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
  • utarbeide konsernregnskap
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studentene kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Teaching and learning methods

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: Four written case submissions, each with a maximum of 1000 words, plus appendixes. The submissions will be written in groups of 2-4 students
  • Coursework 2: The group must make one oral presentation. All group members are required to present. The presentation will last 10-20 minutes.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one new opportunity to get these approved, within a given deadline.

Course requirements

The exam in the course consists of two parts:

1) A written group project with a scope of maximum 5 pages, excluding front page, table of contents, list of references and any appendices. Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing 1.5. The written group project accounts for 50% of the final grade.

2) An individual supervised exam of 3 hours. The individual exam accounts for 50% of the final grade.

Both the written group project and the individual supervised exam must be passed in order to pass the course.

Assessment

The following aids are permitted for the written group project:

  • All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

The following aids are permitted for the individual supervised exam:

  • Calculator (see regulations for the use of calculators in the programme description)
  • One dictionary (either first language-English/English-first language or English/English)

Permitted exam materials and equipment

Grade scale A-F

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.