EPN-V2

REREG3001 Financial accounting 3 Course description

Course name in Norwegian
Årsregnskap 3
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Modules in Business Administration and Economics
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Digital kunst, kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet og evne til formidling og kommunikasjon. Det foregår en økende utvikling og forandring av nettbasert programvare og tjenester som i stadig større grad benyttes i undervisning og formidlingssammenheng. Kunst og kultur, blir i større grad tilgjengelig via nettbaserte formidlingskanaler. Visuell kommunikasjon har fått en mer sentral rolle i disse formidlingskanalene. Emnet fokuserer på holdning til og ferdigheter i bruk av digitale medier - i formidling og undervisning i skolen og samfunnet forøvrig. Analyse og kjennskap til digitale læringsressurser og visuell kommunikasjon står sentralt i dette emnet.

Studiet består av følgende to deler:

  • Del 1 Digital kunst, kultur og kommunikasjon (10 studiepoeng)

Omhandler aktuelle problemstillinger knyttet til formidling i og utvikling av digitale produkter .

  • Del 2 Fagdidaktikk og formidling(5 studiepoeng)

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til digital kommunikasjon og digital kunst og kultur;som;undervisningsområde i skolen og ulike formidlingssettinger.

Recommended preliminary courses

Del 1 vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Del 2;vurderes av intern og ekstern sensor.

Required preliminary courses

Gaining an understanding of art and dissemination in different settings and contexts is a key element of the course. The course starts with a practical training project (11 weeks) followed by an exam project related to art in public spaces. The course focuses on the acquisition and application of different theoretical perspectives and experimental methods.

Learning outcomes

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon.
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studentene kan

  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskaps for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
  • utarbeide konsernregnskap
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studentene kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Teaching and learning methods

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.

Course requirements

Interaction between theoretical understanding and artistic work and reflection is emphasised in the course. Supervision and assessment are an important part of the work process.

Teaching in the course is project and cooperation based, to reflect work in enterprises, workshops, museums, galleries and collections. The work and teaching methods are lectures, seminars, supervision, debates, field studies and exhibitions. The purpose of this is to develop the students’ knowledge, ideas, practical skills, professional understanding and ability to express themselves.

Students on the course are required to attend workshops and to actively participate in tuition. Students are expected to find relevant reading material in addition to the syllabus, and are encouraged to use the learning centres and the resources available there.

Assessment

In order to be permitted to sit the exam, the following compulsory coursework must have been completed and approved: 

Coursework requirements, project 1: Professional identity - Exhibition and portfolio (individual and group work)

  • One portfolio (individual work)
  • Preparation and execution of an exhibition (individual and group work)

Coursework requirements, project 2: Practical work training (individual work)

  • Constructive participation in the practical training enterprise/institution’s activities
  • Weekly logs from the practical training period (submitted in Fronter)
  • A written report on the practical training (approx. 3,500 to 4,000 words, around 8-10 pages) with a visual profile describing the student’s experience seen in the context of the art field
  • An oral and visual presentation of the student’s experience from the practical training enterprise/institution (based on the written report)

The required coursework is assessed as approved/not approved

Compulsory attendance at teaching activities:

The student cannot be absent for more than 20% of the course.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen i emnet er todelt:

1.;;;;Muntlig prosjektoppgave;som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:

  • En enkel digital læringsressurs knyttet til kunst og kultur med prosessdokumentasjon. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for oppgaven.
  • En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.

Prosjektoppgaven vurderes som en muntlig eksamen og kan ikke påklages.

Muntlig prosjektoppgave teller 50;prosent av sluttkarakteren

2.;;; En individuell skriftlig oppgave

I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.

Individuell skriftlig oppgave teller 50 prosent av sluttkarakteren.

Eksamensresultatet på den skriftlige oppgaven kan påklages.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala;A-F