EPN-V2

REREG3001 Financial accounting 3 Course description

Course name in Norwegian
Årsregnskap 3
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Modules in Business Administration and Economics
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.

Recommended preliminary courses

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge The student is capable of:

  • using linear algebra to determine eigenvalues and solving systems of differential equations and solving second order linear differential equations with constant coefficients
  • discussing functions of multiple variables and apply partial derivatives to various problems
  • explaining convergence and power series representations of functions
  • explaining key concepts in set theory, probability theory, parameter estimation, hypothesis testing and choice of model
  • explaining normal, binomial, Poisson and exponential probability distributions, as well as typical problems to which they can be applied

Skills

The student is capable of:

  • calculating eigenvectors and diagonalising matrices
  • applying diagonalisation of matrices to solve systems of differential equations
  • determining the convergence of series using the ratio test, and finding the Taylor series of known functions
  • describing and discussing functions of multiple variables using e.g. level curves and partial derivatives
  • determining and classifying critical points of functions of two variables
  • applying statistical principles and concepts from their own field
  • basic calculus of probability with discrete and continuous probability distributions and parameter estimation
  • calculating confidence intervals and testing hypotheses
  • applying mathematical tools to matrices and functions of two variables

General competence

The student is capable of:

  • identifying the connection between mathematics and their own field of engineering
  • transferring a practical problem from their own field into mathematical form, so it can be solved analytically or numerically
  • using mathematical methods and tools that are relevant to the field
  • using statistical ways of thinking to solve problems in engineering and communicating them orally and in writing
  • solving problems in engineering by use of probability calculations, statistical planning of trials, data collection and analysis

Required preliminary courses

Eksamen i Videregående finansregnskap og regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.

Learning outcomes

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon.
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studentene kan

  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskaps for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
  • utarbeide konsernregnskap
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studentene kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Teaching and learning methods

Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

Course requirements

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i slutten av semesteret.

Permitted exam materials and equipment

This course, together with Mathematics 1000, will give students an understanding of mathematical concepts, issues and solution methods with the focus on applications. The course will also give students an understanding of concepts in statistics and probability theory, problems and solution methods with the focus on applications in their own field and in the engineering field in general.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

No requirements over and above the admission requirements.