Programplaner og emneplaner - Student
REREG3001 Financial accounting 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Årsregnskap 3
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsModules in Business Administration and Economics
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Recommended preliminary courses
Undervisningen bygger på økonomisk-administrative emner i studiet. Det er spesielt viktig at studentene er fortrolige med regnskap, regnskapsteori og årsavslutning.
Required preliminary courses
Kunnskaper
Studentene har
- oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
- kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
- kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse
Ferdigheter
Studentene kan
- gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Learning outcomes
Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid.
Teaching and learning methods
Alle studenter skal i grupper foreta en presentasjon av et tema for resten av klassen. Presentasjonen, som skal være muntlig med bidrag fra alle gruppemedlemmer, skal være på ca 15 minutter og må være godkjent for at studentene kan få gå opp til eksamen. Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for én ny presentasjon. Faglærer gir beskjed om tidspunkter.
Course requirements
I 3. studieår skriver studentene bacheloroppgave innenfor valgt profil. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får studentene trening i å gjennomføre et selvstendig arbeid der datainnsamling, analyse, tolkning og rapportering inngår. Studentene får erfaring med å gjennomføre et større prosjekt i gruppe, og de oppøver evnen til å bruke teori og metode i forhold til utdanningens fagområde. Studentene skal tilegne seg grunnleggende forståelse for forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemer.
Assessment
Studentene må ha bestått/fått innpasset/fritak for minimum 75 studiepoeng for å få starte på bacheloroppgaven. 15 av disse studiepoengene må være:
1) Statistikk (ØAMET1100) og
2) Samfunnsvitenskapelig metode (ØAMET2100) eller Business Decision-Making Using Data (ØAMET2200).
Permitted exam materials and equipment
Kunnskaper
Studenten har
- kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
- kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative
Ferdigheter
Studenten
- kan definere en problemstilling og formål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
- kan anvende og begrunne valg av relevante metodeverktøy og arbeidsmåter innenfor finans, samfunnsøkonomi, litteraturstudier, kvantitative og/eller kvalitative forskningsdesign og metoder
- kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
- kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- behersker analyse og tolkning av teoretiske og empiriske funn samt kvalitetssikring av disse, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- kan grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
- kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet
- kan samarbeide med andre om en større oppgave
kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Examiners
Det forutsettes forkunnskaper i organisasjonsteori og organisasjonspsykologi.