Programplaner og emneplaner - Student
REREG2000 Financial accounting 2 with accounting theory Course description
- Course name in Norwegian
- Årsregnskap 2 med regnskapsteori
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and Accounting
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The target groups are:
• Students in the third year of the fulltime/seventh semester of the part time Bachelor
Programme in Early Childhood Education at Oslo Metropolitan University.
• International exchange students at the Faculty of Education and International Studies from
preschool and primary school teacher education institutions. Students from other
academic areas may also be accepted.
Students must be prepared to participate in various outdoor activities.
The course is designed to offer a fulltime studyprogramme in English for students of Early
Childhood and Primary School Teacher Education. The period of study will be for four months.
The course may be taken as an elective in-depth programme by students in their final year
of the Bachelor Programme in Early Childhood Education at Oslo Metropolitan University.
Admission
For students at the Department of Early Childhood Education:
- Students in the third year of the full-time/seventh semester of the part-time Bachelor Programme in Early Childhood Education at Oslo Metropolitan University.
- International exchange students at the Faculty of Education and International Studies from preschool and primary school teacher education institutions. Students from other academic areas may also be accepted.
For international exchange students:
- Admission as an international student at the Faculty of Education and International Studies. Students from other academic areas may also be accepted. Students must have completed at least two years of their undergraduate degree studies at their home institution in order to be accepted.
Recommended preliminary courses
Emnet bygger på Finansregnskap med IKT og delvis også på Investering og finansiering. Det er nødvendig å ha gode kunnskaper i elementær regnskapsføring/avslutning for å kunne følge undervisningen.
Required preliminary courses
The topics of study are:
Play, movement, nature and outdoor education.
• Outdoor education in different natural environments
• Play and movement in nature and outdoor environments
• Practical work on natural science, food literacy and physical education
• Practical work in selected biotopes
• Motor behaviour, physical activity, play and risk-taking
• Role model and gender awareness in pedagogical work outdoors
• The Nordic concept of "friluftsliv" (outdoor life)
• A more in-depth study of a chosen topic
Childhood in a Nordic welfare system
• Education, cultural formation and childhood
• Critical reflective work on play, movement and outdoor education
• Physical literacy and motor development
• Different cultural traditions and pedagogical approaches to outdoor activities
• Focus on the relevant target group in the student`s educational system
Field experience, reflective practice and didactics regarding play, movement, nature, food and
outdoor education
• Different approaches to outdoor didactics and sustainable development
• Development work related to institutional work
• Comparative approaches to cultural and pedagogical traditions
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Finansregnskap:
Studenten
- har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og kjenner til god bokføringsskikk
- kjenner til regelverket for regnskapsførere
- har inngående kunnskap om innregning og måling av de viktigste regnskapspostene og grunnleggende regnskapsprinsipper
- kjenner til de mest sentrale forskjellene mellom regnskaps- og skatteregler
- har innsikt i regelverket for små foretak
- kjenner til regelverket for ideelle organisasjoner
- kjenner til regelverket for noter og årsberetning
- kjenner til de øvrige bestemmelser i regnskapsloven og bokføringsloven
- kjenner til etiske problemstillinger knyttet til regnskapsføring
Regnskapsteori
Studenten har forståelse for og kan reflektere over
- brukergruppenes informasjonsbehov og behov for regnskapsregulering
- resultat- og balanseorientering
- det konseptuelle rammeverket til IFRS
- det teoretiske grunnlaget for de grunnleggende regnskapsprinsipper og god regnskapsskikk
- internasjonal regnskapsutvikling, reguleringsorganer m.v.
Virksomhets- og regnskapsorganisering
Studenten
- kjenner til de øvrige bestemmelser i regnskapsloven og bokføringsloven
- har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og kjenner til god bokføringsskikk
- kunnskap om regelverket for regnskapsførere og god regnskapsførerskikk, herunder regnskapsførers rolle
- kjenner hovedprinsippene for god foretaksstyring, herunder styrets, daglig, leder og revisors ansvar
- kjenner de mest sentrale virksomhetsrutiner
- kjenner generelle kontroller og kan reflektere over organisasjonsmessige relasjoner i tilknytning til intern kontroll
- kjenner krav til sikkerhet og kontroller i IKT-systemer
Studenten har kjennskap til forskjellen mellom forutsetningene for finansregnskapet og bedriftsøkonomisk teori.
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide et ferdig årsregnskap, basert på gjeldende regnskaps-, aksje- og skattelovgivning, herunder også de viktigste regnskapsstandarder.
- utarbeide et enkelt konsernregnskap
- kan identifisere, vurdere og forstå risiko
- kan anvende metoder for analyse og styring av risiko
- kan utforme tiltak for å sikre effektiv intern kontroll
- kan vurdere etiske problemer som er knyttet til regnskapsføring
Generell kompetanse
Studenten
- har en overordnet forståelse av krav som stilles til utarbeidelse av ulike typer årsregnskap og kan reflektere over nytten av regnskapet for de forskjellige brukergrupper
- er kjent med bakgrunnen for det utviklingsarbeid som foregår internasjonalt og konsekvenser det vil ha for regnskapsregulering i Norge.
- kan tilegne seg regnskapsteoretisk kunnskap gjennom lesing av fagartikler.
- har en overordnet forståelse av risiko knyttet til organisering av rutiner og til IKT-systemer og hvilke tiltak som kan iverksettes for å motvirke risiko.
Teaching and learning methods
Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. I tillegg er det nødvendig at studentene individuelt eller i grupper gjennom hele semesteret arbeider med oppgaver som er knyttet til de forskjellige emner.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Obligatorisk prøve i høstsemesteret
- Arbeidskrav 2: Prosjektarbeid i finansregnskap i vårsemesteret
- Arbeidskrav 3: Prosjektarbeid i regnskapsteori i vårsemesteret
Prosjektarbeidet i finansregnskap skal ha et omfang på ca. 12 sider, i regnskapsteori ca. 3 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Frist for innlevering/forbedring blir opplyst av faglærer.
Assessment
Eksamen i emnet er:
Skoleeksamen på 6 timer i slutten av vårsemesteret.
Permitted exam materials and equipment
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Anne Kari Ramboe Heimdal