Programplaner og emneplaner - Student
RELA6100 Interpersonal competences in collaboration and conflict Course description
- Course name in Norwegian
- Relasjoner i samarbeid og konflikt
- Study programme
-
Interpersonal competences in upper secondary education and training
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet vektlegger utvikling av studentenes relasjoner i samarbeid og konflikter. Gjennom teori og praktiske øvelser skal studentene få økt forståelse for sosial og emosjonell kompetanse i et læringsmiljø preget av mangfold. Samtidig skal studentene bidra i ledelse av læring og utviklingsprosesser i et systemperspektiv
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om mangfold og ungdomskultur, og de utfordringer som knytter seg til dette
- har kunnskap om sosiale og emosjonelle ferdigheter
- har kunnskap om muligheter og utfordringer i arbeid med utvikling av relasjonskompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan initiere og lede prosesser om utvikling av relasjonskompetanse
- kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på gruppenivå
- kan anvende relevante kommunikasjonsferdigheter i samspillsprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
- kan reflektere kritisk over egen rolle og egne beslutninger i endrings- og utviklingsarbeid
- kan anvende nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for vurdering av relasjonskompetanse
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utforme framdriftsplan for planlegging, gjennomføring og vurdering av et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave som dokumenteres gjennom en digital presentasjon i form av for eksempel lydfil eller video på tre til fem minutter.
-
Utviklingsarbeid i knyttet til emnets faglige innhold:
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.
- Erfaringer fra utviklingsarbeidet skal deles med medstudenter og kollegaer.
Arbeidskravet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to til fire studenter, og dokumenteres ved en multimodal presentasjon på fem til ti minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Assessment
Eksamen er en individuell skriftlig prosjektoppgave. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfang: 1500 til 2000 ord.
Eksamen vurderes til A-F.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes til A-F.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.