EPN-V2

RELA6000 Interpersonal competences related to students and colleagues Course description

Course name in Norwegian
Relasjonskompetanse i møte med elever og kollegaer
Study programme
Interpersonal competences in upper secondary education and training
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Emnet vektlegger et praktisk arbeid for utvikling av studentens egen relasjonskompetanse. Samtidig skal studenten bidra til skolebasert kompetanseutvikling ved å videreutvikle praksis som en kollektiv læringsprosess med andre studenter på studiet og kollegaer på skolen.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ungdom, identitet og danning
  • har kunnskap om mangfold og kjønnsperspektiv i skolen
  • har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer relasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på individnivå
  • har grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i møte med elever
  • kan analysere, vurdere og videreutvikle egen relasjonskompetanse i møte med elever

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere ulike etiske utfordringer i møte med elever
  • kan bidra til utvikling av et godt læringsmiljø blant kollegaer og elever
  • kan anvende relevant nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for egen utvikling og møter med elever

Content

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can assess knowledge on function, symptoms and health-related quality of life relating to the most common MSDs

Skills

The student

  • can apply and critically reflect on knowledge relating to diagnostics, occurrence, risk factors, mechanisms and pathways when working with patients with the most common MSDs
  • can apply and critically reflect on the use of guidelines for treating the most common MSDs in clinical practice
  • can analyse and discuss the results of assessments and examinations of children/adults/older adults with the most common MSDs

General competence

The student

  • can implement up-to-date knowledge on diagnostics, examination and treatment/prevention of the most common MSDs
  • can communicate up-to-date disciplinary knowledge to collaborative partners and the population at large

Teaching and learning methods

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen arbeidsplass.

Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjon og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Undervisningsmetodene inkluderer introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling, bruk av digitale verktøy og litteraturstudier.

Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studenten gjennomføre arbeidskrav på egen arbeidsplass. Arbeidskravene skal bidra til kompetanseheving, utvikling av studentenes evne til egenvurdering og tilrettelegging av samtaler med elever.

Course requirements

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav

  1. Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til relasjonskompetanse og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter
  2. I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra eget arbeid med relasjonskompetanse og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass.

Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Assessment

Prosjekteksamen i gruppe på to til fire studenter.

I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på to til fire studenter drøfte erfaringer av arbeidet med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10 til 15 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Language of instruction: Norwegian

This course builds on the course MAMUS4100. The course presents the knowledge basis for diagnostics, occurrence, risk factors, mechanisms, pathways and treatment for the most common forms of musculoskeletal conditions (MSDs). It takes a more in-depth look at the existing knowledge-basis for examination, treatment and preventive measures for the most common MSDs. The topics will be presented from a life course perspective.

Examiners

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as a physiotherapist.