EPN-V2

RADPRA4 Clinical practice 4 - In Imaging Department Course description

Course name in Norwegian
Bildediagnostisk praksis
Study programme
Bachelor’s Programme in Radiography
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

I dette siste praksisemnet skal studenten bygge på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner. I emnet skal alle studenter ha praksis innen CT- og skjelett-undersøkelser. Her forventes det høy grad av selvstendighet, særlig ved skjelett -undersøkelser. Andre aktuelle modaliteter er: angiografi, mammografi, MR, barneradiologi, stråleterapi, nukleærmedisin.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1A Anatomi og fysiologi 1
  • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 2
  • 1E Strålebiologi og strålevern 0,5
  • 2B Etikk 1
  • 2E Psykologiske og pedagogiske emner 1
  • 3A Pasientomsorg og sykepleie 2,5
  • 3B Fysikk for bildediagnostikk og behandling 2
  • 3C Apparatlære 0,5
  • 3D Informasjonsteknologi i helsetjenesten 1
  • 3E Radiografi: bildefremstilling, bildebehandling og bildeanalyse 2
  • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 5,5
  • 3G Kvalitetsutvikling 1

Required preliminary courses

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og selvstendig gjennomføre et dagsprogram for skjelett- og thoraxundersøkelser (flere fagområder fra rRmmeplanen)
  • vurdere kvaliteten av eget arbeid ved skjelett- og thoraxundersøkelser (1A, 3G)
  • vurdere prosedyrevalg og utføre nødvendige forberedelser ved ulike modaliteter (3F)
  • utføre CT-undersøkelser selvstendig i samsvar med faglige kriterier (flere fagområder fra Rammeplanen)
  • delta aktivt ved andre undersøkelser og behandlinger som inngår i emnet (flere fagområder fra Rammeplanen).

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over og videreutvikle egne kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter (3A)
  • praktisere i tråd med yrkesetiske normer og reflektere over yrkesetiske problemstillinger (2B)
  • vise evne til samarbeid med personale og til å vise initiativ i praksis (2D)
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til kvalitetsutvikling av praksis (2B, 3G)
  • utnytte potensialet i anvendt apparatur (3C).

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1 Studentene skal levere et individuelt dokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse, bærekraftig utvikling og opplæringsbehov. Arbeidskravet skal inkludere samtaler med sentrale aktører i eget fagområde. Omfang: 2000 ord +/- 10 %. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget fagområde for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt.

Arbeidskrav 2 Individuell undervisningsutøvelse innen yrkesfaglig dybde og ny teknologi.Omfang: 1500 ord +/- 10%. Kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider. Undervisningsoppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres i gruppe, med en individuell refleksjon med omfang på 600 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er å videreutvikle sin egen undervisning hvor fokus på teknologi innen fagområde er sentralt.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Course requirements

14 dagers individuell hjemmeeksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10%, + vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom eller ikke bestått karakter arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Student Web

Assessment

Alle hjelpemidler tillatt.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Grading scale

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.  

Examiners

  • Yrke, organisasjon og ledelse

    • Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
    • Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
    • Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • Forskningsmetode
  • Innovasjon og utvikling

    • Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
    • Digitalisering og robotisering
    • Bærekraft og etikk

Praksis

  • Yrkesfaglig praksis minimum 5 dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager
  • Pedagogisk praksis 0 dager