EPN

RADPRA3 Clinical practice 3 - in imaging department Course description

Course name in Norwegian
Bildediagnostisk og stråleterapi praksis, del A og B
Study programme
Bachelorstudium i radiografi
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Dette praksisemnet er delt i 2 deler. Del A er før og del B er etter teoriemnet RAD2100.

Sentrale modaliteter er CT og MR. Det er innen CT de høyeste kravene til studentenes kunnskaper og ferdigheter stilles. I emnet inngår også praksis i stråleterapiavdeling. Her forventes begrenset selvstendighet fra studenten side, men aktiv deltagelse i avgrensede oppgaver. Det er i tillegg til CT og MR aktuelt med praksis i en eller flere av følgende tema: gjennomlysningsundersøkelser, barneradiologi, nukleærmedisin, mammografi og angiografi og intervensjon. Studenten skal ellers i dette emnet videreutvikle ferdigheter fra RADPRA1.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1A Anatomi og fysiologi 2,5
  • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
  • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 1
  • 1E Strålebiologi og strålevern 0,5
  • 2B Etikk 0,5
  • 3A Pasientomsorg og sykepleie 2,5
  • 3B Fysikk for bildediagnostisering og -behandling 1
  • 3C Apparatlære 3,5
  • 3D Informasjonsteknologi i helsetjenesten 1
  • 3E Radiografi: prinsipper og teknikker 1,5
  • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 3,5
  • 3G Kvalitetsutvikling 1,5

Required preliminary courses

Alle eksamener i 1. studieår må være bestått.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for gjennomføring av enkle CT-undersøkelser og gjøre rede for bildekriterier ved de vanligste CT-undersøkelser (3E, 3F)

  • kan gjøre rede for gjennomføringen av konvensjonelle røntgenundersøkelser (3F)

  • har kunnskap om sikkerhetsrutiner ved administrering av kontrastmidler (1C).

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjenkjenne og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi i bildematerialet ved CT- og MR-undersøkelser (1A, 1B)

  • kan anvende sikkerhetsrutiner ved administrering av kontrastmidler (1C)

  • kan innhente og gi nødvendig informasjon for å ivareta pasientsikkerhet ved bruk av medikamenter og kontrastmidler (1C)

  • kan observere tegn på og iverksette tiltak ved kontrastmiddelreaksjoner (1C)

  • kan vurdere og anvende teknikker og utstyr for praktisk strålevern av pasienter og personale (inkludert dosimetriprosedyrer) (1E)

  • kan vurdere og ivareta pasientens behov for informasjon og omsorg ved undersøkelser og behandlinger som inngår i emnet (3A)

  • kan anvende faglig kunnskap og beherske bruk av CT-apparatur (3C, 3F)

  • kan delta ved planlegging og gjennomføring av MR-undersøkelser og redegjøre for sikkerhetsrutiner (3C, 3F)

  • kan delta ved planlegging og gjennomføring av stråleterapi (3C, 3F)

  • kan anvende tilgjengelige IT-systemer for tekstinformasjon og bilder (3D)

  • har kjennskap til rutiner og systemer for dataflyt i stråleterapiavdeling (3D)

  • kan forberede og utføre enkle CT-undersøkelser og gjøre rede for bildekriterier ved de vanligste CT- undersøkelser (3E, 3F)

  • kan selvstendig gjennomføre konvensjonelle røntgenundersøkelser i henhold til avdelingsprotokoller (3F)

  • kan vurdere krav til bildekvalitet i forhold til indikasjoner for undersøkelser (3E)

  • har kjennskap til dokumentasjon av undersøkelser og beskrive rutiner for dette (3G)

  • kan delta ved en eller flere undersøkelser og behandling knyttet til teori-innholdet i 2. studieår: gjennomlysningsundersøkelser, barneradiografi, mammografi, angiografi og intervensjon, nukleærmedisin (3F).

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over kommunikasjon og samarbeid med pasienten og personalet (2B, 3A)

  • reflektere over holdninger som er sentrale i utøvelse som helsearbeider, som empati og respekt for pasienten og ivaretakelse av pasientens verdighet (2B)

  • vise innsikt i de forventninger og forpliktelser som ligger i det korte møtet med pasienten, og måter å imøtekomme disse (3A)

Teaching and learning methods

Emnet omfatter praksis på bildediagnostiske avdeling, fordelt på to perioder, A og B. Studentene utfører radiograffaglig arbeid knyttet til læringsutbyttene. I løpet av emnet er studenten to uker i praksis på stråleterapiavdeling. Studenten utarbeider og leverer et refleksjonsnotat i forkant av midt- og sluttvurderingen til kontaktlærer.

Course requirements

Arbeidskrav:

  • minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
  • refleksjonsnotat i forkant av midt-. og sluttvurdering

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Faglig vurdering av praksis

Kontaktlærer fra universitetet og veileder(e) vurderer studenten. Det gjennomføres midt- og sluttvurderingssamtale med studenten. Vurderingen er basert på studentens oppnåelse av læringsutbyttene for praksisperioden, samt det faglige nivået studentene viser i vurderingssamtalen.

For at sluttvurderingen skal gjennomføres, må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt og arbeidskravene godkjent. Studenter som ikke oppfyller kravene får «Ikke bestått» praksis.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet - storbyuniversitetet.