EPN-V2

RAD3900 Bachelor Assignment Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor’s Programme in Radiography
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet må følgende arbeidskrav være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Obligatorisk deltakelse

Det er krav om 100 % obligatorisk deltakelse ved digital studentpresentasjon (5 timer).  

Dersom studenten er fraværende ved obligatorisk webseminar, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fraværet gjennom å tilrettelegge for en ekstra studentpresentasjon. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på. Fravær fra obligatoriske samlinger som ikke kan kompenseres, kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • presentasjon av en case i gruppe på inntil fire studenter. Studentene skal planlegge og gjennomføre en gitt case etter gitte vurderingskriterier. Gruppeoppgaven skal leveres inn før webseminar
  • presentasjon av gruppeoppgaven i webseminar med medstudentrespons
  • individuell skriftligoppgave, 1000 ord (+/- 10 %) etter gitte vurderingskriterier                         

Skriftlige arbeider som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering.

Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Required preliminary courses

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for styrker og svakheter ved egen anvendt forskningsmetode
  • forklare forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt
  • redegjøre for nyere forskning innen eget forskningstema

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende, på et innføringsnivå, en forskningsmetode som er relevant for egen problemstilling
  • fremskaffe, integrere og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur knyttet til egen problemstilling
  • formidle og reflektere over eget prosjekt muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre et faglig prosjekt i forpliktende samarbeid med andre
  • reflektere selvstendig over radiograffaglige problemstillinger

Teaching and learning methods

Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

Vurderingsform:

Individuell skriftlig prosjektoppgave, 2000 ord (+/-10 %). Studenten skal ta utgangspunkt i egen refleksjonsdagbok. Studenten arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.

Course requirements

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer.

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Skriftlig oppgave i artikkelformat inntil 4000 ord, skrevet av gruppe på 2-4 studenter, og individuell muntlig høring inntil 30 min. Muntlig høring innledes med gruppens fremlegg av artikkelen, 20-30 min. Den skriftlige oppgaven får foreløpig karakter. Karakteren må være A-E før studentene kan fremstille seg til muntlig høring. Studentene får individuell karakter etter muntlig høring. Karakteren på den skriftlige oppgaven kan justeres ett trinn opp eller ned for den enkelte student.

Permitted exam materials and equipment

Forsknings- og utviklingsarbeid blir i økende grad en integrert del av arbeidet i bildediagnostiske avdelinger. Studiet inneholder derfor en innføring i kravene som stilles til slikt arbeid. Planlegging og gjennomføring av bacheloroppgaven står her sentralt. Studentene skal fordype seg i et selvvalgt, spesifikt og sentralt tema innen radiografi og utvikle ferdigheter i å anvende valgt forskningsmetode.

I emnet er det satt av 2,5 studiepoeng til vitenskapsteori og forskningsmetode (2A, 2B). De øvrige studiepoengene knyttet til bacheloroppgaven er «frie» i den forstand at de avhenger av studentenes valg av oppgavetema.

Grading scale

Grunnleggende radiografi betegner undersøkelser som utføres ved hjelp av konvensjonell røntgenapparatur uten bruk av kontrastmidler. Skjelett- og thoraxundersøkelser utgjør hovedmengden av de undersøkelsene som radiografer utfører. Nyutdannede radiografer forventes å utføre disse undersøkelsene selvstendig i samsvar med faglige kriterier noe som innbefatter å ivareta pasientens omsorgsbehov, forholde seg til pasientens sykdom eller skade og kunne framstille og beskrive et bildemateriale som gir et godt diagnostisk grunnlag.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1B - Sykdomslære og mikrobiologi 2
  • 1E - Strålebiologi og strålevern 0,5
  • 2F - Yrkesetikk 1
  • 3A - Pasientomsorg og sykepleie 1
  • 3C - Apparatlære 1
  • 3D - IT i helsetjenesten 0,5
  • 3E - Radiografi: bildefremstilling, bildebehandling og analyse 1
  • 3F - Metodiske prinsipper og teknikker 3

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.