Programplaner og emneplaner - Student
RAD3100 Professional Development Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning, fagutvikling og fagformidling
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Radiografer blir som andre helseprofesjoner utfordret som følge av nye helsepolitiske føringer og samfunnsutviklingen generelt. Radiografens rolle, oppgaver og ansvar er derfor i endring. Dette gjelder ikke minst forventninger knyttet til faglig oppdatering, spesialisering, tverrfaglighet, samarbeidsevne og til fagutvikling. Ultralyd er eksempel på et område der spesialisering og rolleutvidelse diskuteres. En undersøkelse av en multitraumepasient er et typisk eksempel på en situasjon som krever tverrfaglighet og samarbeidsevne.
Formidling av eget fag vil ha nær sammenheng med forståelse for og kunnskap innen fagutvikling og fagfordypning. Fagformidling vil ha ulike former som veiledning eller undervisning av studenter, skriftlig og muntlig presentasjon til fagmiljøet, samt informasjon til ulike pasientgrupper. Vitenskapsteoretisk forståelse og ferdigheter innen forskningsmetode vil være blant forutsetningene for å kunne oppfylle de forventninger som knytter seg til fagfordypning, fagutvikling og fagformidling.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):
- 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 0,5
- 2A Vitenskapsteori og forskningsmetode 1,5
- 2B Etikk 0,5
- 2C Stats- og kommunalkunnskap/helse- og sosialpolitikk 0,5
- 2E Psykologiske og pedagogiske emner 2,5
- 2F Yrkesetikk og faglig fundament 2
- 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
- 3B Fysikk for bildediagnostikk og behandling 1
- 3C Apparatlære 1
- 3F Metodiske prinsipper og teknikker 1,5
- 3G Kvalitetsutvikling 3
-
Required preliminary courses
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.
-
Learning outcomes
Dette emnet retter fokus mot arbeids- og velferdsforvaltningens oppgaver med spesifikk kunnskap om sosialtjenestens oppgaver, tiltak og ytelser.;Rettsvitenskap og sosialt arbeid er integrert i dette emnet.;;Emnet gir;innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll og den maktutøvelsen som vil kunne prege frivillige og ufrivillige tiltak som foreslås til brukere av sosialtjenesten. Studentene øves i å anvende rettsreglene med utgangspunkt i autentiske, med konstruerte saker. Studentene møter tenkte;personer i utsatte livssituasjoner og med behov for økonomisk rådgivning, økonomisk sosialhjelp og/eller øvrig praktisk bistand. Emnet innebærer nært samarbeid med NAV Sagene universitetsklinikk.;;;
I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget;"Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres";INTER 1200 gjennomføres. SE;INTERACTs;hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1200.https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
-
Teaching and learning methods
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
-
Course requirements
Arbeidskrav
- skriftlig prosjektplan i grupper på 2-4 studenter, inntil 1750 ord
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstreninger
For å framstille seg til eksamen må arbeidskravene være godkjent.
-
Assessment
Undervisningen veksler mellom fagintegrert undervisning i plenumssamlinger og oppgaveløsning i gruppe basert på oppdaterte, autentiske og anonyme case. Det gis tilbakemelding på gruppeoppgaver.
-
Permitted exam materials and equipment
1. Obligatorisk deltakelse i gruppearbeid
Det kreves 80 % tilstedeværelse i gruppearbeid. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis et skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær over 40 % medfører tap av eksamensrett.
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
2. Tre skriftlige arbeidskrav i gruppe
Gruppene har i løpet av emnet tre skriftlige arbeidskrav. Det gis fortløpende skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravene. Arbeidskravene vurderes samlet godkjent/ikke godkjent.
Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
-
Grading scale
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Eksamen tar utgangspunkt i et kasus som publiseres én uke før første eksamensdag.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
-
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.