EPN

RAD2100 Radiotherapy, nuclear medicine, PET, mammography and angiography/interventional procedures Course description

Course name in Norwegian
Stråleterapi, nukleærmedisin, mammografi og angiografi/intervensjon
Study programme
Bachelorstudium i radiografi
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

I forbindelse med diagnostikk og behandling av cancer må radiografer forholde seg til en rekke ulike modaliteter. Radiografene har i dette arbeidet en sentral rolle der man møter pasienter i en særlig sårbar situasjon. Utredning og behandling av cancer kan blant annet skje ved hjelp av stråleterapi og/eller nukleærmedisin. Det må understrekes at det kreves fagfordypning/videreutdanning etter bachelorgrad for å kunne arbeide innen disse to modalitetene. 

Mammografi benyttes i utredning av cancer mammae (brystkreft), og i det norske mammografiprogrammet screenes kvinner i alderen 50-69 år med tanke på å oppdage cancer i tidlige stadier. 

Angiografi og intervensjon inngår i stadig større grad nyetablerte behandlinger som erstatning for tradisjonell invasiv kirurgi. De stadig nye undersøkelser og behandling medfører nye arbeids- og ansvarsområder for radiografer.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
  • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 0,5
  • 1E Strålebiologi og strålevern 1,5
  • 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
  • 3B Fysikk for bildediagnostisering og behandling 1,5
  • 3C Apparatlære 1
  • 3E Radiografi: bildeframstilling, bildebehandling og bildeanalyse 1
  • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2
  • 3G Kvalitetsutvikling 0,5

Required preliminary courses

Alle eksamener i 1. studieår må være bestått.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Nukleærmedisin

Studenten

  • kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved nukleærmedisin (3B)

  • kan forklare oppbygging, tilvirkning, preparering, administrering og avfallshåndtering av radionuklider (1C)

  • har kunnskap om relevante sykdommer for nukleærmedisinske undersøkelser (1B)

  • kjenner til stråledosenivåene i nukleærmedisin (1E)

  • kan forklare strålevern ved håndtering og bruk av radiofarmaka (1E)

  • kan forklare oppbygging og funksjon av nukleærmedisinsk utstyr (3C)

  • kan beskrive  pasientomsorg i nukleærmedisin (3A)

Ferdigheter Nukleærmedisin:

Studenten kan

  • gjenkjenne tydelig patologi i nukleærmedisinsk bildemateriale (1B)

  • har kjennskap til planlegging og gjennomføring av nukleærmedisinske undersøkelser (3F)

Generell kompetanse Nukleærmedisin:

Studenten

  • har kjennskap til nukleærmedisinske undersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)

 

Kunnskap Stråleterapi:

Studenten

  • kjenner til bruk av radionuklider/radiofarmaka i stråleterapi (preparering, klargjøring og virkning) (1C)

  • har kunnskap om de vanligste kreftsykdommer og sykdommer relevant for stråleterapi, samt behandling av disse. (1B)

  • kjenner til stråledosenivåene stråleterapi (1E)

  • kan forklare doseeffekt på normalvev og tumorvev i forbindelse med stråleterapi (1E)

  • kan forklare strålevern ved stråleterapi (1E)

  • kjenner til vanlige bivirkninger av stråleterapi og aktuelle tiltak ved bivirkninger (3A)

  • kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved stråleterapi (3B)

  • kjenner til ulike metoder for høyenergetisk behandling med lineærakselerator (3F)

  • kan beskrive hva som inngår i stråleterapiprosessen (3F)

  • kan beskrive prinsipper for planlegging og anvendelse av stråleterapi og bruk  av ulike bildemodaliteter (CT, MR, PET, røntgen) i dette arbeidet (3F)

  • kan beskrive  pasientomsorg i forhold til stråleterapi (3A)

  • har kjennskap til apparatur og programvare brukt ved stråleterapi (3C)

Ferdigheter Stråleterapi:

Studenten kan

  • forklare planlegging og gjennomføring av stråleterapi (3F)

Generell kompetanse Stråleterapi:

Studenten

  • har kjennskap til strålebehandling i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)

 

Kunnskap Mammografi:

Studenten

  • har kjennskap til apparatur brukt ved mammografi (3C)

  • kjenner til eksponeringsparametere og stråledosenivåer i mammografi (1E)

  • kan beskrive posisjonerings- og bildekriterier ved mammografi (3E)

  • kan forklare hva screening og klinisk mammografi innebærer (3E)

  • kan beskrive kommunikasjon i forbindelse med mammografi (3A)

  • kjenner til rutiner for teknisk kvalitetskontroll av utstyr ved mammografi (3F)

Generell kompetanse Mammografi:

  • studenten har kjennskap til mammografiscreening og generelle prinsipper for tidlig diagnostikk ved sykdommer i mammae (3E)

  • studenten kjenner til brystkreft og sykdommer i brystet, samt årsaker og risikofaktorer (1B)

 

Kunnskap Angio/intervensjon:

  • kan forklare bruk av kontrastmidler ved angiografi og intervensjon (1C)

  • kan beskrive vaskulære og nonvaskulære intervensjonsteknikker og hvordan angio- og intervensjonsprosedyrer planlegges (3F)

  • kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved stråleterapi, angiografi, intervensjon og mammografi (3G)

Ferdigheter Angio/intervensjon:

Studenten kan

  • gjenkjenne tydelig patologi i angiografisk bildemateriale (1B)

  • vurdere dosenivå og tiltak for dosereduksjon ved intervensjonsprosedyrer i relasjon til kliniske hensyn i situasjonen (1E)

  • forklare planlegging og gjennomføring av angio og intervensjonsundersøkelser.(3F)

Generell kompetanse Angio/intervensjon

Studenten

  • har kjennskap til de vanligste angio og intervensjonsundersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)

Teaching and learning methods

Arbeidsformene er forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier.

Course requirements

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminar og ferdighetstreninger.

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern sensor og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.