Programplaner og emneplaner - Student
RAD2100 Radiotherapy, nuclear medicine, PET, mammography and angiography/interventional procedures Course description
- Course name in Norwegian
- Stråleterapi, nukleærmedisin, mammografi og angiografi/intervensjon
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Radiography
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I forbindelse med diagnostikk og behandling av cancer må radiografer forholde seg til en rekke ulike modaliteter. Radiografene har i dette arbeidet en sentral rolle der man møter pasienter i en særlig sårbar situasjon. Utredning og behandling av cancer kan blant annet skje ved hjelp av stråleterapi og/eller nukleærmedisin. Det må understrekes at det kreves fagfordypning/videreutdanning etter bachelorgrad for å kunne arbeide innen disse to modalitetene.
Mammografi benyttes i utredning av cancer mammae (brystkreft), og i det norske mammografiprogrammet screenes kvinner i alderen 50-69 år med tanke på å oppdage cancer i tidlige stadier.
Angiografi og intervensjon inngår i stadig større grad nyetablerte behandlinger som erstatning for tradisjonell invasiv kirurgi. De stadig nye undersøkelser og behandling medfører nye arbeids- og ansvarsområder for radiografer.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):
- 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
- 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 0,5
- 1E Strålebiologi og strålevern 1,5
- 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
- 3B Fysikk for bildediagnostisering og behandling 1,5
- 3C Apparatlære 1
- 3E Radiografi: bildeframstilling, bildebehandling og bildeanalyse 1
- 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2
- 3G Kvalitetsutvikling 0,5
Required preliminary courses
This course provides an overview of third generation clinical models and interventions. It draws specifically on acceptance and commitment therapy (ACT) while presenting other clinical approaches among third wave cognitive-behavioral therapies (CBT). These therapies will be presented and discussed in light of a selection of diseases and disorders. This course aims at enhancing students’ ability to understand and select intervention strategies for approaching psychological distress.
Learning outcomes
Admission to the study program
Teaching and learning methods
Course requirements
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills, and competence:
Knowledge
The student can
- describe and discuss mindfulness concepts and techniques
- describe and discuss functional analyses in clinical behavior analysis
- describe and discuss value-based behavioral repertoirs
- describe and discuss roots of behavior influence
Skills
The student can
- describe and discuss acceptance and commitment therapy and a selection of other third-wave clinical behavior analysis approaches
- describe and discuss the application of cognitive-behavioral therapies with different clinical populations
- describe and discuss ethical considerations in the application of clinical behavior analysis
Competence
The student can
- present the conceptual underpinnings and describe practical cases of clinical behavior analysis
- present basic elements of exposure therapy
Assessment
Campus-based lectures, exercises, oral presentations, discussions, and individual papers are the main teaching methods. Students read selected texts in advance for each day of class, and everyone is expected to participate in class through questions and through joining in discussion. Feedback is used on written assignments.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern sensor og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne studenter vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.