EPN-V2

RAD2100 Radiotherapy, nuclear medicine, PET, mammography and angiography/interventional procedures Course description

Course name in Norwegian
Stråleterapi, nukleærmedisin, mammografi og angiografi/intervensjon
Study programme
Bachelor’s Programme in Radiography
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

I forbindelse med diagnostikk og behandling av cancer må radiografer forholde seg til en rekke ulike modaliteter. Radiografene har i dette arbeidet en sentral rolle der man møter pasienter i en særlig sårbar situasjon. Utredning og behandling av cancer kan blant annet skje ved hjelp av stråleterapi og/eller nukleærmedisin. Det må understrekes at det kreves fagfordypning/videreutdanning etter bachelorgrad for å kunne arbeide innen disse to modalitetene.

Mammografi benyttes i utredning av cancer mammae (brystkreft), og i det norske mammografiprogrammet screenes kvinner i alderen 50-69 år med tanke på å oppdage cancer i tidlige stadier.

Angiografi og intervensjon inngår i stadig større grad nyetablerte behandlinger som erstatning for tradisjonell invasiv kirurgi. De stadig nye undersøkelser og behandling medfører nye arbeids- og ansvarsområder for radiografer.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
  • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 0,5
  • 1E Strålebiologi og strålevern 1,5
  • 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
  • 3B Fysikk for bildediagnostisering og behandling 1,5
  • 3C Apparatlære 1
  • 3E Radiografi: bildeframstilling, bildebehandling og bildeanalyse 1
  • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2
  • 3G Kvalitetsutvikling 0,5

Required preliminary courses

This course provides an overview of third generation clinical models and interventions. It draws specifically on acceptance and commitment therapy (ACT) while presenting other clinical approaches among third wave cognitive-behavioral therapies (CBT). These therapies will be presented and discussed in light of a selection of diseases and disorders. This course aims at enhancing students’ ability to understand and select intervention strategies for approaching psychological distress.

Learning outcomes

Admission to the study program

Teaching and learning methods

Course requirements

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills, and competence:

Knowledge

The student can

  • describe and discuss mindfulness concepts and techniques
  • describe and discuss functional analyses in clinical behavior analysis
  • describe and discuss value-based behavioral repertoirs
  • describe and discuss roots of behavior influence

Skills

The student can

  • describe and discuss acceptance and commitment therapy and a selection of other third-wave clinical behavior analysis approaches
  • describe and discuss the application of cognitive-behavioral therapies with different clinical populations
  • describe and discuss ethical considerations in the application of clinical behavior analysis

Competence

The student can

  • present the conceptual underpinnings and describe practical cases of clinical behavior analysis
  • present basic elements of exposure therapy

Assessment

Campus-based lectures, exercises, oral presentations, discussions, and individual papers are the main teaching methods. Students read selected texts in advance for each day of class, and everyone is expected to participate in class through questions and through joining in discussion. Feedback is used on written assignments.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern sensor og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne studenter vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.