EPN-V2

RAD1410 Clinical and Medical Subjects Course description

Course name in Norwegian
Kliniske og medisinske fag
Study programme
Radiography Programme
Weight
9.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Programme description
Course history

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare årsaker til, symptomer ved og behandling av sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (1B)
  • har kjennskap til endokrine sykdommer med hovedvekt på diabetes mellitus (1B)
  • kan forklare årsaker til og symptomer ved aldersbetingede sykdommer (1B)
  • har kjennskap til legemiddelformer, legemiddelhåndtering og generell farmakologi (1C)
  • kan beskrive sentrale legemidler i tilknytning til smerter, engstelse, akuttsituasjoner, infeksjons-hjerte/kar- og respirasjonssykdommer (1C)
  • kan beskrive sentrale trekk ved omsorgsetikken (2B)
  • har innsikt i modeller for etisk refleksjon (2B)
  • har innsikt i psykologiske teorier som beskriver og forklarer hvordan mennesker formes og samhandler (2E)
  • har innsikt i psykiske reaksjoner på sykdom generelt og livstruende tilstander spesielt (2E)
  • har innsikt i kjennetegn ved pasient- og helsearbeiderrollen (2E)
  • kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med aldersrelaterte sykdommer, med vekt på demens (3A)
  • kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (3A)
  • kjenner til prosedyrer for stell av sår, dren, kateter, stomier og sonder, samt for tømming av tarm (3A).

Ferdigheter

Studenten kan

  • forklare og utføre hjerte-lunge-redning (HLR), puls- og blodtrykksmåling (3A)
  • beskrive og utføre subcutane og intramuskulære injeksjoner og O2-tilførsel (3A)
  • forklare prinsipper for hvordan man ivaretar pasientens personlige hygiene (3A).

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over etiske sider ved egen og andres profesjonelle praksis (2B).

Content

Kunnskap innen kliniske og medisinske fag er grunnleggende for radiograffaglig praksis. Sentralt er kunnskap om sykdommer som er aktuelle indikasjoner for undersøkelsene, men det er også viktig å ha kunnskap om sykdommer og funksjonsnedsettelser som i den enkelte situasjon har betydning for hvordan, eller om, undersøkelsen kan utføres. Videre kreves det kunnskap fra en rekke fagområder for å kunne ivareta pasienten på en forsvarlig og god måte.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1B - Sykdomslære og mikrobiologi 2,5
  • 1C - Farmakologi og kontrastmiddellære 2
  • 2B/2F - Etikk/Yrkesetikk 1,5
  • 2E - Psykologiske og pedagogiske emner 2
  • 3A - Pasientomsorg og sykepleie 2

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier. Det er 3 ferdighetstreninger som består av øvelser i hjerte-lunge-redning (HLR), puls- og blodtrykks-måling/O2-tilførsel, subkutane og intramuskulære injeksjoner, samt øvelser i å ivareta pasientens personlige hygiene. Tema på seminarer er blant annet praksisrefleksjon.

Course requirements

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstreninger.

Assessment

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen inntil 20 min.Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Alle studenter vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Pensumliste

Pensum er hovedsakelig gitt her. Det som kjennetegner pensum gitt i undervisningsplanen er at det er litteratur som vil kunne bli byttet ut fra år til år. Det som er merket* vil bli samlet i et kompendium.

*Almås, H., et al., Klinisk sykepleie (Bind I+II) . 4. utg. 2010, Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap.7(208- 217, 219-229), kap. 8 (263-269)(271-278), kap.14 (434-437)(442-445), kap.20(62-73)] [ 46 sider].

Eide, H. and T. Eide, Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk . 2 utg. 2007, Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 4, 6, og 15] [80 sider].

Ekeland, T.-J., Psykologi for sosial- og helsefag . 2 utg. Psykologi for sosial- og helsefagene. 2010, Oslo: Cappelen akademisk. [Kap. 5, 6 og 9] [95 sider].

*Engedal, K., et al., Demens: fakta og utfordringer: en lærebok . 5. utg. 2009, Tønsberg: Aldring og helse. [Kap 2] [18 sider].

*Feldman, W., Hospitalspsykologi, Sundhedspsykologi . 3. udg. 1991, København: Munksgaard. [Kap 5, s. 71-97] [26 sider].

*Ruyter, K.W., R. Førde, and J.H. Solbakk, Medisinsk og helsefaglig etikk . 3. utg. 2014, Oslo: Gyldendal Akademisk. [Deler av kap. 3] [6 sider].

Stordalen, J., Praktiske sykepleieferdigheter . 2. utg. 2010, Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 3-5, 7-9, 12, 15-20] [145 sider].

Wifstad, Å., Helsefagenes etikk: en innføring . 2013, Oslo: Universitetsforlaget. [Kap.4-6] [36 sider].

Wyller, V.B., Syk: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin (Del 1 og 2) . 3. utg. 2014, Oslo: Cappelen Damm akademisk [Kap. Farmakologi] [ca. 100 sider].

Anbefalt litteratur

Engedal, K. and T.B. Wyller, Aldring og hjernesykdommer . 2003, Oslo: Akribe. [Kap. 9].

Høybråten Sigstad, H. M.. Brukermedvirkning - Alibi eller realitet? [Kronikk.]. Tidsskrift for den norske legeforening, 2004; 124:63-64. Tilgjengelig fra: http://tidsskriftet.no/article/953601

Foreningen for utgivelse av Norsk legemiddelhåndbok, Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell . 2010, Foreningen for utgivelse av Norsk legemiddelhåndbok: Oslo. Tilgjengelig fra:http://www.legemiddelhandboka.no

Norsk resuscitasjonsråd. Retningslinjer 2010 . 2010. [22.5.2015]; Tilgjengelig fra: http://nrr.org/wp-content/uploads/2010/12/4.-Fremmedlegeme-retningslinjer-2010.pdf

NOU 2005:3. Fra stykkevis til helt. (Del 5.1 Den nye pasientrollen). Helse- og omsorgsdepartementet . 2005; Tilgjengelig fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/80b5d874b6b9488e837b369e88e21851/no/pdfs/nou200520050003000dddpdfs.pdf

CappelenDammUndervisning. Undervisning . 2016; Tilgjengelig fra:https://www.cappelendammundervisning.no/.

SHB. Prosedyrer . 2016; Tilgjengelig fra: http://www.shb.no/

Vancouver-stil er brukt på denne listen.

(Pensumliste ajour: 14.11.2016, biblioteket P48/kr)