EPN-V2

RAD1100 Radiation Physics Course description

Course name in Norwegian
Strålefysikk
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Introduction

    Utøvelse av radiografyrket forutsetter grunnleggende kunnskap om strålefysikk og atomfysikk. Radiografer må ha kunnskap om hva røntgenstråler er, hvordan de dannes, hvordan de vekselvirker i kroppen og dermed kan danne grunnlag for et røntgenbilde. De trenger videre grundige kunnskaper om røntgenapparaturens oppbygging og anvendelse, bl.a. om hvordan innstillinger av apparaturen påvirker bildekvalitet og stråledose

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

    • 1D Grunnleggende strålefysikk 4,5
    • 1E Strålebiologi og strålevern 0,5
    • 3B Fysikk for bildediagnostikk og behandling 0,5
    • 3C Apparatlære 3
    • 3D IT i helsetjenesten 0,5
    • 3E Radiografi: bildeframstilling, bildebehandling og analyse 1
  • Required preliminary courses

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan forklare begrepet ioniserende stråling (1D)
    • kan redegjøre for dannelsen av ulike typer stråling (1D)
    • kan redegjøre for røntgenspekteret (1D)
    • kan redegjøre for vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie (1D)
    • kan redegjøre for fenomenet radioaktivitet (1D)
    • kan forklare begrepet stråledose (1E)
    • kan redegjøre for komponenter i et røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte (3B, 3C)
    • har kjennskap til hvordan stråling kan detekteres, hvilken teknologi og hvilke enheter som benyttes når stråling måles (3C)
    • kan redegjøre for dannelsen av et røntgenbilde (3E)
    • kan redegjøre for oppbygging av det digitale bilde (3E)
    • kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten (3E)
    • kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose (3E)
    • har kjennskap til bildelagringssystemet PACS (Picture archiving and communication system) (3D)

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • forklare forsvarlig bruk av røntgenutstyr forsvarlig med hensyn til strålingsrisiko (1E)
    • gjøre rede for hvordan eksponeringsparametere og andre faktorer påvirker bildekvalitet og stråledosen (1E)
    • beskrive elementene i et røntgenlaboratorium (3C)
    • forklare anvendelsen av ulike typer filter og raster og beskrive hvor disse er plassert røntgenapparat (3C)

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • formidle fagstoff i en skriftlig rapport og forklare enkel statistikk (3C, 3E)
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, ferdighetstreninger inklusiv utarbeidelse av rapporter og selvstudier.

    I ferdighetstreningene skal studentene lære seg å bruke røntgenlaboratoriet og arbeide med å konkretisere og visualisere strålefysikken. Ferdighetstreningene på røntgenlaboratoriet omhandler temaene: 1) elektrisitet 2) røntgenrør og røntgenstråling 3) bruk av laboratoriet/ geometri. 4) bildekvalitet og eksponeringsparametere og 5) stråledose.

  • Course requirements

    • laboratorierapporter fra ferdighetstreninger og obligatorisk tilstedeværelse
    • minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse på ferdighetstreninger

  • Assessment

    For å fremstille seg til eksamen må arbeidskrav være godkjent og kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

    Eksamen

    • Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
    • Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.