EPN-V2

PSYK3400 Developmental Psychology Course description

Course name in Norwegian
Utviklingspsykologi
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    The course provides an introduction to how general learning principles are relevant in connection with developmental psychology concepts, such as social, emotional and cognitive development.

    The course places particular emphasis on modern theories in developmental psychology, where development is seen as an interaction between biological preconditions, learning history and different environmental conditions.

  • Required preliminary courses

    Admission to the programme.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student can

    • explain developmental psychology and modern development theories
    • explain behaviour analytic approaches to developmental psychology and modern development theories
    • describe development in the prenatal/birth/postnatal periods

    Skills

    The student can

    • give an account of and reflect on key developmental theories related to cognitive development, communication, personality and social and emotional development
    • give an account of and reflect on the development of antisocial behaviour and behavioural disorders

    General competence

    The student can

    • describe and reflect on their own presentation technique
    • describe and reflect on central theories in developmental psychology
    • discuss nature and nurture
  • Teaching and learning methods

    Work and teaching methods used in the course are lectures, seminars and self study.

  • Course requirements

    Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

    Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av fagene norsk og matematikk. Kunnskapsområdet er delt i to emner i 2. studieår; Språk, tekst og matematikk 1 (3. semester) og Språk, tekst og matematikk 2 (4. semester). Kunnskapsområdet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning.

    Emnet Språk, tekst og matematikk 1 skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal få kunnskap om barns kommunikative, språklige og matematiske kompetanse, og ferdigheter som setter dem i stand til å gi barn varierte erfaringer med språk og matematikk.

  • Assessment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om barns muntlige språkutvikling
    • har kunnskap om barns tidlige skriftspråklige utforskning
    • har kunnskap om lekens betydning for barns erfaringer med språk og matematikk
    • har kunnskap om estetiske og kroppslige sider ved barns språklige og matematiske utforskning og utvikling
    • har kunnskap om begrepsdanning i språk og matematikk
    • har kunnskap om barns utvikling av rom- og formforståelse
    • har kunnskap om flerspråklige perspektiver, herunder samisk
    • har kjennskap til aktuelle faglig-pedagogiske problemstillinger og debatter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, lede og gjennomføre faglige og pedagogiske prosesser innenfor språk og matematikk
    • kan legge til rette for barns medvirkning og skapende prosesser i møte med språk og matematikk
    • kan skape et godt leke- og læringsmiljø for språklig og matematisk utforskning
    • kan ha meningsfullt samspill med barn om rom og form
    • kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personale, foresatte og eksterne samarbeidspartnere

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan
    • kan ivareta positive holdninger til språk, tekst og matematikk
    • er en bevisst språkbruker og mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk)
  • Permitted exam materials and equipment

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

    Arbeidskrav

    • Individuell fagsamtale med faglærer om norskfaglige temaer (inntil 10 minutter).

    Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

    • Seminar om form og formforståelse
    • Seminar om rom og romforståelse
    • Individuell digital test om matematikk, varighet 30 minutter

    Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

    Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

  • Grading scale

    • Del 1: Ingen hjelpemidler.
    • Del 2: I forberedelsen til muntlig eksamen er alle hjelpemidler tillatt. Den muntlige samtalen gjennomføres uten hjelpemidler.

  • Examiners

    • Del 1: Gradert skala A-F.
    • Del 2: Bestått/ikke bestått.