Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3400 Developmental Psychology Course description
- Course name in Norwegian
- Utviklingspsykologi
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2026/2027
- Course history
-
-
Introduction
The course provides an introduction to how general learning principles are relevant in connection with developmental psychology concepts, such as social, emotional and cognitive development.
The course places particular emphasis on modern theories in developmental psychology, where development is seen as an interaction between biological preconditions, learning history and different environmental conditions.
-
Required preliminary courses
Admission to the programme.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- explain developmental psychology and modern development theories
- explain behaviour analytic approaches to developmental psychology and modern development theories
- describe development in the prenatal/birth/postnatal periods
Skills
The student can
- give an account of and reflect on key developmental theories related to cognitive development, communication, personality and social and emotional development
- give an account of and reflect on the development of antisocial behaviour and behavioural disorders
General competence
The student can
- describe and reflect on their own presentation technique
- describe and reflect on central theories in developmental psychology
- discuss nature and nurture
-
Teaching and learning methods
Work and teaching methods used in the course are lectures, seminars and self study.
-
Course requirements
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av fagene norsk og matematikk. Kunnskapsområdet er delt i to emner i 2. studieår; Språk, tekst og matematikk 1 (3. semester) og Språk, tekst og matematikk 2 (4. semester). Kunnskapsområdet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning.
Emnet Språk, tekst og matematikk 1 skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal få kunnskap om barns kommunikative, språklige og matematiske kompetanse, og ferdigheter som setter dem i stand til å gi barn varierte erfaringer med språk og matematikk.
-
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barns muntlige språkutvikling
- har kunnskap om barns tidlige skriftspråklige utforskning
- har kunnskap om lekens betydning for barns erfaringer med språk og matematikk
- har kunnskap om estetiske og kroppslige sider ved barns språklige og matematiske utforskning og utvikling
- har kunnskap om begrepsdanning i språk og matematikk
- har kunnskap om barns utvikling av rom- og formforståelse
- har kunnskap om flerspråklige perspektiver, herunder samisk
- har kjennskap til aktuelle faglig-pedagogiske problemstillinger og debatter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, lede og gjennomføre faglige og pedagogiske prosesser innenfor språk og matematikk
- kan legge til rette for barns medvirkning og skapende prosesser i møte med språk og matematikk
- kan skape et godt leke- og læringsmiljø for språklig og matematisk utforskning
- kan ha meningsfullt samspill med barn om rom og form
- kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personale, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Studenten
- kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan
- kan ivareta positive holdninger til språk, tekst og matematikk
- er en bevisst språkbruker og mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk)
-
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav
- Individuell fagsamtale med faglærer om norskfaglige temaer (inntil 10 minutter).
Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse
- Seminar om form og formforståelse
- Seminar om rom og romforståelse
- Individuell digital test om matematikk, varighet 30 minutter
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.
-
Grading scale
- Del 1: Ingen hjelpemidler.
- Del 2: I forberedelsen til muntlig eksamen er alle hjelpemidler tillatt. Den muntlige samtalen gjennomføres uten hjelpemidler.
-
Examiners
- Del 1: Gradert skala A-F.
- Del 2: Bestått/ikke bestått.