Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3400 Developmental Psychology Course description
- Course name in Norwegian
- Utviklingspsykologi
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior AnalysisOne-Year Study in Psychology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course provides an introduction to how general learning principles are relevant in connection with developmental psychology concepts, such as social, emotional and cognitive development.
The course places particular emphasis on modern theories in developmental psychology, where development is seen as an interaction between biological preconditions, learning history and different environmental conditions.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge;
The student can
- explain developmental psychology and modern development theories
- explain behaviour analytic approaches to developmental psychology and modern development theories
- describe development in the prenatal/birth/postnatal periods
Skills;
The student can
- give an account of and reflect on key developmental theories related to cognitive development, communication, personality, social and emotional development
- give an account of and reflect on the development of antisocial behaviour and behavioural disorders
- conduct and reflect on discrete trials training
- describe, conduct and reflect on precision teaching
General competence;
The student can
- describe and reflect on their own presentation technique
- describe and reflect on central theories in developmental psychology
- describe the controversies related to the contributions of nature and nurture
Teaching and learning methods
Work and teaching methods used in the course are lectures, seminar with presentations and coursework related to teaching parts of the syllabus to fellow students. The seminar presentations will be assessed according to given criteria.
Course requirements
Opptak til studiet eller enkeltemneopptak.
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om sykepleiens ethos og etikk i relasjon til klinisk anvendt sykepleie, herunder kunnskap om kliniske implikasjoner av ulike etiske retninger og bruk av klinisk skjønn og dømmekraft
- har inngående kunnskap om etisk argumentasjon og beslutningsteori i klinisk praksis,herunder kunnskap om omsorgsetiske dilemmaer knyttet til makt, krenkelse, verdighet, autonomi, empowerment, definisjonsmakt og teorier/arbeidsmetoder benyttet av kliniske etikk-komiteer
- har inngående kunnskap om etiske dilemmaer i krysningspunktet mellom individ og samfunn, herunder kunnskap om forholdet mellom teknologi og etikk, forholdet mellom folkehelsetiltak og individets frihet, samt bevissthet i forhold til sykepleierens faglige og moralske ansvar for enkeltindivider og grupper som risikerer marginalisering
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende etisk argumentasjon, inklusive etisk beslutningsteori, og selvstendig analysere etiske problemstillinger
- kan anvende relevant forskning til å underbygge etisk argumentasjon
- kan kommunisere og argumentere for sitt etiske ståsted i forhold til sykepleievitenskapen
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle omfa:ttende selvstendig arbeid om etiske problemstillinger fra sin kliniske praksis
- kan kommunisere om etiske problemstillinger innen temaet med både spesialister og allmennheten
Permitted exam materials and equipment
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Oppgave: Klinisk etikk: Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter Omfang 1500 ord (+/- 10 prosent). Muntlig fremlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Muntlige kommentarer fra medstudenter. Muntlig tilbakemelding fra lærer.
- Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider
Grading scale
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord(+/- 10 prosent).
Examiners
Gradert skala A-F.