EPN-V2

PSYK3200 Social Psychology Course description

Course name in Norwegian
Sosialpsykologi 
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    This course will examine relational skills and group processes both from a social psychological and behaviour analytic perspective. Counselling/supervision skills in practical training will be emphasized. The course will cover behaviour phenomena that are the focus in social psychology.

  • Required preliminary courses

    Admission to the programme.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student can

    • describe key behavioral phenomena in social psychology
    • describe specific research areas and experiments in social psychology
    • discuss ethics related to social psychological experiments

    Skills

    The student can

    • describe key behavioral phenomena in social psychology
    • describe specific research areas and experiments in social psychology
    • discuss ethics related to social psychological experiments

    General competence

    The student can

    • describe research from both social psychology and behavior analysis in analyzing social behavior
  • Teaching and learning methods

    Work and teaching methods in which are included in course are lectures, interteaching seminars, group work and self study.

  • Course requirements

    Emnet Konsekutiv tolking av monologer: hukommelse og notatteknikk Tolking av monologer: Introduksjon til simultantolking og konsekutiv tolking med notater gir en videre praktisk-teoretisk innføring i tolkefaget. Emnet legger vekt på tolking av lengre sekvenser og monologer gjennom hukommelsestrening og notatteknikk.

  • Assessment

    Bestått arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter i emnet TLK2400.

  • Permitted exam materials and equipment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om notatteknikk som verktøy for tolking og hvordan teknikken kan tilpasses studentens spesifikke behov
    • har kontrastiv kunnskap om forholdet mellom norsk og tolkespråket
    • har kunnskap om bruk av oversettelsesstrategier i konsekutiv tolking
    • har kunnskap om muligheter for terminologisk forberedelse og terminologihåndteringsprogrammer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan benytte grunnprinsippene for notateknikk til å utvikle egne ferdigheter i notatteknikk
    • kan tolke lengre sekvenser mellom norsk og tolkespråket ved hjelp av notater som støtte for hukommelsen
    • kan gjøre kunnskapsbaserte valg av tolketeknikker og oversettelsesstrategier tilpasset den kommunikative situasjonens og i tråd med tolkeetikken
    • kan forberede seg systematisk til tolking
    • kan evaluere egen notatteknikk og tolking slik at studenten kan videreutvikle egne ferdigheter i notatteknikk, samt sin tospråklige og kommunikative kompetanse

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan gjøre akademisk rede for muligheter og begrensninger ved egen hukommelse og bruk av notatteknikk i tolking
    • kan reflektere faglig om etiske problemstillinger knyttet til notatteknikk i tolkemediert interaksjon i offentlig sektor
  • Grading scale

    Se programplanen.

  • Examiners

    Se programplan om arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter.

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    Innleveringer

    1. Gruppearbeid hvor studentene diskuterer utviklingen av notatteknikk mellom norsk og tolkespråk på grunnlag av pensumlitteraturen på emnet. Gruppen skal levere ett felles refleksjonsnotat (1500-2000 ord).
    2. Hverandrevurdering: Skriftlig evaluering av to tolkeøvelser mellom norsk og tolkespråket gjennomført av to medstudenter (à ca. 300 ord)

    Formålet med arbeidskrav 1 er å synliggjøre kunnskapen studenter har tilegnet seg fra det teoretiske pensumet. Formålet med arbeidskrav 2 er å vise hvordan kunnskap fra det teoretiske pensumet anvendes i egen praksis.

    Deltakelse i læringsaktiviteter:

    • 80 % deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter beskrevet i undervisningsplanen.