Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2200 Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior AnalysisBachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course presents the use of behaviour analysis in different fields. Learning and mastery are two essential concepts related to supporting and further developing an individual’s own competency. Also, this will increase their possibilities to influence their surroundings and to gain control of their own life. Different methods building on applied behaviour analysis and empirically supported approaches will be examined in the course.
Required preliminary courses
Passed the course PSYK1420.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can:
- explain the characteristics of applied behaviour analysis
- describe contingency shaped behaviour vs. rule governed behaviour
- recognize and identify basic and complex verbal behaviour
- account for functional assessment
- discuss treatment of problem behaviour
- account for requirements of empirical supported treatment
- refer to and describe empirical supported treatment within:
- the establishing of verbal behaviour
- the treatment of children with autism
- interventions for children and youths/adults
- school interventions
- cognitive behavioural therapy and treatment of mental disorders
- health interventions
- training with animals (animal welfare and laboratory experiments)
- refer to applied behaviour analysis in organizations
Skills
The student can:
- express basic learning principles
- orally account for and practically demonstrate functional assessment and analysis
- determine different teaching methods to improving behaviour through procedures based on applied behaviour analysis
- master to identify basic verbal operants
- critically evaluate ethical and responsible use of behaviour analysis and professional skills
- use the current APA standards in written assignments; referring in text, the reference list and headings;
General competence
The student can:
- convey and reflect on applied behaviour analysis as a research field
- present a range of application areas within applied behaviour analysis
- convey basic learning principles for the establishment of behaviour;
- convey basic learning principle for decreasing problem behaviour
- discuss ethical and responsible use of applied behaviour analysis
- discuss professional skills
Teaching and learning methods
Work and teaching methods included in the course are lectures, self-study, seminars, workshops, inter-teaching sessions and group works. The students’ learning outcomes will be documented through presentations, demonstration of practical skills, written reaction papers and the examination.
Course requirements
Emnet munner ut i studentens svennestykke, en større reportasje fra et internasjonalt og/eller transnasjonalt miljø som studenten ikke har arbeidet med tidligere. Emnet bygger videre på journalistiske ferdigheter studenten har tilegnet seg i løpet av studiet, ikke minst innen reportasje- og undersøkende journalistikk, kildekritikk og research. Studenten skal sette seg inn i relevante teorier om globalisering og internasjonale forhold samt tilegne seg kunnskaper om spesifikke land og tema. Studentene skal gjennom emnet bli dyktige til å drive research og journalistisk arbeid i et internasjonalt og fremmed miljø.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i journalistikk har generelle progresjonsbestemmelser:
Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.
Permitted exam materials and equipment
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- globale utviklingstrekk, med særlig vekt på krig og konflikt, fattigdom, urbanisering og migrasjon, samt klima- og miljøspørsmål
- årsaker til og konsekvenser av ulike framstillinger av "de andre" i tekst, lyd og bilder
- kritiske perspektiver på journalistiske framstillinger av verden, med særlig vekt på Afrika, Asia, Latin-Amerika og Oceania
- kunnskap om praktisk journalistisk arbeid i et internasjonalt og fremmed miljø, inkludert digitalt kildevern og beskyttelse av eget arbeid, samt sikkerhet
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre research om globale forhold og utvalgte land
- kan analysere og definere problemstillinger knyttet til arbeid i ukjent miljø
- evner å koble store, overordnete tema til konkrete, journalistiske problemstillinger
- kan arbeide som journalist under ukjente forhold og håndtere kritiske situasjoner som måtte oppstå
- behersker utvikling av fortelling, komposisjon, dramaturgi og bildebruk for store reportasjer/dokumentarer på selvvalgt plattform
- behersker kommentarsjangeren
Generell kompetanse
Studenten har
- utviklet sin journalistiske selvstendighet ved arbeid i ukjent miljø
- har styrket sin kommunikative kompetanse i møte med grupper og individer i ukjent miljø
- har styrket sin ansvarlighet i omgang med journalistiske kilder og andre medmennesker
- har styrket sin forståelse av så vel global ulikhet som universelle menneskerettigheter
Grading scale
Undervisningen består av forelesninger i teori og metode, individuelle oppgaver, gruppeoppgaver, gruppegjennomganger, selvstudium, feltarbeid og gruppearbeid. Feltarbeid i ukjent miljø tillegges særlig vekt, både metodisk og teoretisk.
Feltarbeidet skal fortrinnsvis foregå i utlandet, men kan også foregå i Norge. Feltarbeidet skal behandle en selvvalgt problemstilling som relaterer seg til en eller flere overordnete globale og/eller transnasjonale problemstillinger (fortrinnsvis økonomi, teknologi, migrasjon, urbanisering, sosial utvikling, miljø og/eller konflikt).
Studenten kan reise på feltarbeid alene, eller samarbeide med en medstudent. Samarbeid fordrer at vanskelighetsgraden på det journalistiske arbeidet heves, både hva angår innhold og teknisk utførelse.
Før avreise skal studentene gjennomføre et obligatorisk førstehjelpskurs i regi av utdanningen. Dersom en student kan dokumentere å ha gjennomført et slikt kurs tidligere, frafaller dette kravet. Manglende gjennomføring av kravet kan få konsekvenser for godkjenning av arbeidskrav 3 (se under).
Examiners
Emnet har totalt fem arbeidskrav.
Tre arbeidskrav er knyttet opp mot studentenes endelige eksamensarbeid, den internasjonale reportasjen (på selvvalgt medieplattform). Før feltarbeidet skal studentene levere tre individuelle oppgaver der hensikten er å forberede studentene både metodisk, kunnskapsmessig og praktisk.
- Den første individuelle oppgaven handler om å presentere en idé, et pensum og kilder/kontakter/eksperter (tre til fem sider).
- Den andre individuelle oppgaven er en fagtekst på ca. seks sider.
- I den tredje individuelle oppgaven presenterer studentene detaljerte planer for gjennomføringen (fire til seks sider). Det obligatoriske førstehjelpskurset inngår som et delkrav til godkjenning av dette arbeidskravet.
Det fjerde arbeidskravet er et gruppearbeid som er knyttet til fellespensum. Studentene får gruppevis ansvar for en del av pensum som de skal presentere for de andre studentene etter anvising av faglærer.
Det femte arbeidskravet er en individuell kommentar som knytter erfaringer i felt til en selvvalgt del av pensum. Her skal studentene vise at de klarer å knytte sine ulike felt til en global problemstilling. Kommentaren skal være publiserbar på Journalen.
Alle arbeidskravene må være gjennomført og godkjent før studentene kan gå opp til avsluttende, muntlig eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent, kan levere omarbeidet versjon én gang. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan studenten avtale en egen frist med faglærer.