Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1420 Behavior Analysis 1 - General Principles of Behavior Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Generelle prinsipper i atferdsanalyse
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior AnalysisOne-Year Study in Psychology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om «menneske-maskin-interaksjon» (MMI) og brukergrensesnitt
- har kunnskap om menneskelige og teknologiske forutsetninger for at betjeningsløsninger og tilbakemeldingssystemer kan fungere ved nedsatt funksjon
- har kunnskap om sensoriske, fysiske og kognitive funksjonsnedsettelser og konsekvenser for aktivitet og samfunnsdeltakelse
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på funksjonshemming
- har inngående kunnskap om velferdsteknologi i en samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og foreslå teknologiske tilretteleggingstiltak for ulike brukere i en tverrfaglig sammenheng ut fra et brukerperspektiv
- kan analysere brukergrensesnitt
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk analysere hvordan teknologi kan assistere mennesket, ut fra et brukerperspektiv
- kan formidle brukerbehov til hjelpeapparat, utviklere, produsentmiljøer og leverandører
- kan analysere, begrunne og formidle etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø
Required preliminary courses
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, selvstudier.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere betydningen av fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskapet og barseltiden
- kan identifisere og analysere kvinnehelse i et livsløpsperspektiv
- kan identifisere og implementere kultursensitiv veiledning i seksuell og reproduktiv helse og rettigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide selvstendig og kunnskapsbasert med oppfølging av kvinner og familier i svangerskapet og i barseltiden
- kan oppdage unormale forhold i svangerskapet og barseltiden og iverksette relevante tiltak
- kan bidra til videreutvikling av tverrfaglig samarbeid i svangerskaps- fødsel og barselomsorgen til beste for familiens behov
- an anvende prinsipper for prevensjonsveiledning og innsetting og fjerning av langtidsvirkende reversible prevensjon (LARC) i samhandling med brukerne
- kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter i møte med ungdom, gravide og partner
Generell kompetanse
Studenten
- kan veilede selvstendig innenfor jordmors fag- og ansvarsområde relatert til seksuell og reproduktiv helse
- kan utøve kultursensitiv omsorg i møte med ungdom, gravide, partner og familien
Teaching and learning methods
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Den samme vurderingsformen anvendes ved ny/utsatt eksamen.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Gradert skala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F er ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen i emnet:
- Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås.
- Skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Oppgaven skal ikke overskride 2000 ord, og den skal presenteres for praksis- eller fagfellesskapet.
- Egenvurdering av praksis i kommunehelsetjenesten. Omfang maksimalt 500 ord. Egenvurderingen skal undertegnes av praksisveileder.
- Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner, etter angitte føringer
- Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier
Veiledning i praksisstudier
Studenten vil i hovedsak bli veiledet av en jordmor fra praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner. Praksisveileder skal ha en midtvurdering med studenten senest tre uker før emnet er ferdig. Denne samtalen skal dokumenteres. Ved behov arrangeres veiledningssamtale mellom student, praksisveileder og universitetets veileder. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til sluttvurdering. Universitetets veileder har ansvar for å ha kontakt med praksisveileder om studentens faglige utvikling, samt veiledning på skriftlige arbeidskrav.
Grading scale
Grade scale A-F. A grade will be awarded on the basis of the tests taken during the course (60%) and the result of the final written exam (40%). The student has a right to appeal the overall exam grade for the whole portfolio.
Examiners
One internal and one external examiner.
Overlapping courses
Ikke relevant