EPN-V2

PSYK1420 Behavior Analysis 1 - General Principles of Behavior Analysis Course description

Course name in Norwegian
Generelle prinsipper i atferdsanalyse
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
One-Year Study in Psychology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om «menneske-maskin-interaksjon» (MMI) og brukergrensesnitt
  • har kunnskap om menneskelige og teknologiske forutsetninger for at betjeningsløsninger og tilbakemeldingssystemer kan fungere ved nedsatt funksjon
  • har kunnskap om sensoriske, fysiske og kognitive funksjonsnedsettelser og konsekvenser for aktivitet og samfunnsdeltakelse
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på funksjonshemming
  • har inngående kunnskap om velferdsteknologi i en samfunnsmessig kontekst

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og foreslå teknologiske tilretteleggingstiltak for ulike brukere i en tverrfaglig sammenheng ut fra et brukerperspektiv
  • kan analysere brukergrensesnitt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere hvordan teknologi kan assistere mennesket, ut fra et brukerperspektiv
  • kan formidle brukerbehov til hjelpeapparat, utviklere, produsentmiljøer og leverandører
  • kan analysere, begrunne og formidle etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø

Required preliminary courses

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, selvstudier.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere betydningen av fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskapet og barseltiden
  • kan identifisere og analysere kvinnehelse i et livsløpsperspektiv
  • kan identifisere og implementere kultursensitiv veiledning i seksuell og reproduktiv helse og rettigheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide selvstendig og kunnskapsbasert med oppfølging av kvinner og familier i svangerskapet og i barseltiden
  • kan oppdage unormale forhold i svangerskapet og barseltiden og iverksette relevante tiltak
  • kan bidra til videreutvikling av tverrfaglig samarbeid i svangerskaps- fødsel og barselomsorgen til beste for familiens behov
  • an anvende prinsipper for prevensjonsveiledning og innsetting og fjerning av langtidsvirkende reversible prevensjon (LARC) i samhandling med brukerne
  • kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter i møte med ungdom, gravide og partner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan veilede selvstendig innenfor jordmors fag- og ansvarsområde relatert til seksuell og reproduktiv helse
  • kan utøve kultursensitiv omsorg i møte med ungdom, gravide, partner og familien

Teaching and learning methods

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Den samme vurderingsformen anvendes ved ny/utsatt eksamen.

Course requirements

Ingen.

Assessment

Gradert skala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F er ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen i emnet:

  1. Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås.
  2. Skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Oppgaven skal ikke overskride 2000 ord, og den skal presenteres for praksis- eller fagfellesskapet.
  3. Egenvurdering av praksis i kommunehelsetjenesten. Omfang maksimalt 500 ord. Egenvurderingen skal undertegnes av praksisveileder.
  4. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner, etter angitte føringer
  5. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier

Veiledning i praksisstudier

Studenten vil i hovedsak bli veiledet av en jordmor fra praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner. Praksisveileder skal ha en midtvurdering med studenten senest tre uker før emnet er ferdig. Denne samtalen skal dokumenteres. Ved behov arrangeres veiledningssamtale mellom student, praksisveileder og universitetets veileder. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til sluttvurdering. Universitetets veileder har ansvar for å ha kontakt med praksisveileder om studentens faglige utvikling, samt veiledning på skriftlige arbeidskrav.

Grading scale

Grade scale A-F. A grade will be awarded on the basis of the tests taken during the course (60%) and the result of the final written exam (40%). The student has a right to appeal the overall exam grade for the whole portfolio.

Examiners

One internal and one external examiner.

Overlapping courses

Ikke relevant