EPN-V2

PSYD6900 Specialisation paper Course description

Course name in Norwegian
Fordypningsoppgave
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emnet utgjøres av en skriftlig oppgave basert på et systematisk litteratursøk. Tema definerer studentene selv. Studenten(e) skal finne fram til og analysere minimum 5 vitenskapelige artikler. Dersom studentene skriver i gruppe økes antallet artikler med en per deltaker. Dvs at en gruppe med 3 studenter skal vise til 7 artikler.

    Emnet belyser vitenskapsteori, forskningsetikk og ulike forskningsmetoder.

  • Required preliminary courses

    Alle tidligere emner i studiet må være bestått.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap på et avgrenset område innen fagfeltet psykisk helsearbeid
    • har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder forankret i kunnskapsfeltet psykisk helsearbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan systematisere og formidle erfaringsbasert og evidensbasert kunnskap
    • kan reflektere over og analysere en problemstilling i lys av teoretisk, empirisk og etisk kunnskap

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
    • kan gjennomføre et selvstendig arbeid alene eller i samarbeid med andre
    • har evne til nytenkning og kan anvende sine kunnskaper på nye områder
  • Teaching and learning methods

    Selvstudium, utarbeiding av skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter, Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i 2. semester, og foregår parallelt med undervisningen i resten av studiet. Innen fastsatt tidspunkt i 3. semester må studentene ha levert forslag til prosjektplan. Etter fristens utløp tildeles veiler som godkjenner prosjektplanene. Det gis tilbud om 5 timer veiledning pr oppgave. Studentene er ansvarlig for å avtale veiledningskonferanser hvor veiledningsbehov er klargjort på forhånd.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Prosjektplan (skal inneholde problemstilling, begrunnelse, metodisk tilnærming, litteraturoversikt, framdriftsplan) på inntil 1500 ord
    • Obligatorisk veiledning (2 t)
    • Kortfattet referat etter hver veiledningskonferanse

    Etter innlevert fordypningsoppgave, men før sensur, arrangeres i tillegg et obligatorisk seminar med presentasjon av fordypningsoppgaven for medstudenter og lærere.

  • Assessment

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Fordypningsoppgave individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Besvarelsen må ikke overstige 7 500 ord. Denne rammen økes med 500 ord per ekstra deltaker i gruppen

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle

  • Grading scale

    Bokstavkarakter etter gradert skala, A til E for bestått, F for ikke bestått.

  • Examiners

    En intern og en ekstern