Programplaner og emneplaner - Student
PPUN6100 Further development of teacher competences Course description
- Course name in Norwegian
- Videreutvikling av lærerarbeid
- Study programme
-
Postgraduate Certificate in Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med emne er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og yrkesfaglæreridentitet. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.
Required preliminary courses
Bestått emne PPUN6000, PPUD6000 (deltidsstudium) eller PPUH6000 (heltidsstudium).
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag-, eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
- har kunnskap om ulike arbeids- og vurderingsformer
- kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
- har kunnskap om ungdomskultur, utvikling og læring i flerkulturelle kontekster
- sosialisering, identitetsutvikling, likestilling og likeverd
- kan tilrettelegge opplæring og har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter og hjelpeapparatet
- kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
- kjenner til nyere nasjonal og internasjonal forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfaglærere
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende pedagogisk, yrkesdidaktisk og yrkesfaglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe selvstendige, begrunnede valg
- behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn
- kan gi vurdering som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
- behersker systematisk arbeid med grunnleggende ferdigheter
- kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning
- behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning
Generell kompetanse
Studenten:
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrkesutøvelsen og ha endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i sin yrkesutøvelse
- kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til foresatte og kommunisere og samarbeide med relevante grupper,
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen og gjennom dette bidrar til god, oppdatert og fremtidsrettet praksis
- kan tilrettelegge for et helsefremmende psykisk og fysisk arbeidsmiljø for elevene/lærlingene og samarbeide med internt/eksternt støtteapparat
- kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt lærerarbeid
Content
Dette emnet bygger på PPUN6000 (PPUH6000/PPUN6000) og inneholder fordypning og videreføring av sentrale temaer. I tillegg er følgende temaer vektlagt:
- videreutvikling av egen pedagogisk praksis
- kommunikasjon og samarbeid i skole og bedrift
- varierte arbeidsmetoder
- skolen som organisasjon
- pedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsarbeid
- nasjonalt og internasjonalt samarbeid og forskning
Teaching and learning methods
Læringsarbeidet vil skje gjennom aktiv bruk av IKT. Dette kan for eksempel være individuelle/gruppeoppgaver, oppgaver på nettet, diskusjonsforum på nettet, forelesninger via nettet, studentpresentasjoner på nettet, lyd/bildepresentasjoner eks. bruk av digitale bildefortellinger og veiledning på filmopptak gjort i praksis
Pedagogisk praksis
Det er én obligatorisk praksisperiode i emnet:
- Praksisperiode 3: 30 dager pedagogisk praksis knyttet til eget programområde i videregående opplæring
Det skal være progresjon i praksis, og det stilles strengere krav til bestått praksis i denne perioden enn i periode 1 og 2.
Course requirements
I tillegg til obligatorisk oppmøte på praksisskolene og oppmøte på samlingene, er det to arbeidskrav knyttet til emnet. Arbeidskravene knyttes både til pedagogisk praksis og til læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene, og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 % av undervisningsdagene jf. kap.8 programplanen.
Arbeidskrav 1
Tverrfaglig utviklingsprosjekt i gruppe som kombinerer pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis. Det tverrfaglige utviklingsprosjektet skal dokumenteres gjennom en skriftlig grupperapport, omfang 3500 ord (+/- 10 %). Det tverrfaglige utviklingsprosjektet skal presenteres for medstudenter eller andre 20-25 min.
I tillegg leverer hver student et individuelt refleksjonsnotat som belyser læringsutbytte av samarbeid og gruppeprosessen, 650 ord (+/- 10 %). Tittelen på dette arbeidet fremkommer på vitnemålet (på norsk og engelsk).
Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav 2
Overordnet tema: Skolen som organisasjon og skolens rolle i samfunnet. Samarbeid skole- arbeidsliv.
Arbeidskravet gjennomføres individuelt og er rettet mot fag- og yrkesopplæringen i videregående opplæring, der både samarbeid skole og bedrift samt skolens rolle i samfunnet vektlegges. Arbeidskravet skal presenteres for medstudenter og dokumenteres som en Power Point-presentasjon eller annen multimedial dokumentasjon, omfang tilsvarende en presentasjon på ca 20 min.
Alle arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres - mer spesifisert beskrivelse om gjennomføring av arbeidskrav finnes i kap. 8 i programplanen
Praksis
Pedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått før studenten får gå opp til eksamen i emnet. Det er utarbeidet en egen praksisguide til studiet.
Assessment
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for informasjons- og kommunikasjonsvirksomhet eller medieproduksjon innenfor offentlig og privat sektor.
Permitted exam materials and equipment
Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger, filmvisninger, prosjektarbeid, gruppearbeid, seminarer, praktisk arbeid med mer. Studentene må regne med å utføre mye praktisk arbeid i grupper og individuelt. Den enkelte student må innstille seg på at det også kan være nødvendig å avsette tid til studiearbeid på ettermiddagen og kvelden.
Undervisningen er organisert slik at det både gis felles teoriforelesninger gjennom hele semesteret, samt undervisning gruppevis.
Alle emnene består av arbeidskrav som må være godkjent før man kan fremstilles seg til vurdering. Det forventes at studentene trekker med seg medieteoretisk refleksjon i det praktiske arbeidet med medieproduksjoner.
Grading scale
Praksis er valgfag som tilbys i henholdsvis 5. og 6.semester.
Studenten får hjelp til å finne og søke relevant praksis, men har selv ansvar for å ordne praksissted, og må i samarbeid med praksisstedet bestemme tid, sted og oppgaver. Praksis er normalt ulønnet.
Praksisoppholdet varer i 5. semester i 4 uker og i 6.semester normalt i 9 uker, men det kan tilrettelegges for den enkelte student.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.