EPN-V2

PFKH1120 Art and design education 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 2
Study programme
Educational Theory and Practice in Art and Design Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet behandler det administrative arbeidets utvikling og de fenomener og prosesser som er gjenstand for dokumentasjon. Det legger vekt på den forvaltningsmessige, organisatoriske og informasjonsteknologiske utviklingen de seneste 150 årene og dens påvirkning på dokumentasjonspraksis. Emnet har særlig fokus på nåtidens norske administrasjon, forvaltningssystem og organisasjonsprinsipper.

Recommended preliminary courses

Gradert skala A-F.

Learning outcomes

The student must have been admitted to the programme.

Teaching and learning methods

Ingen ut over opptakskrav.

Course requirements

I andre semester skal studenten utarbeide prosjektskisse for sin masteroppgave. Dette arbeidet gjøres som del av emnets obligatoriske avsparkseminar. Prosjektskissen danner grunnlag for tildeling av veileder i slutten av andre semester, og det skal undertegnes veiledningsavtale. Avsparkseminar og veiledningsavtale er obligatoriske arbeidskrav. I emnet arrangeres det også mastertorg og midtveisseminar.

Avsparkseminar arrangeres i andre semester, fordelt på to samlinger (en i begynnelsen og en mot slutten av semesteret, hver samling av en dags varighet). Formålet med seminaret er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i oppstarten av arbeidet med masteroppgaven, inkludert utarbeiding av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.

Avsparkseminaret består av ulike aktiviteter og læringsformer. Første samling består av innledninger om forskningsprosessen, utvikling av problemstilling, forskningsetikk og personvernhensyn. Det gis også praktisk informasjon om litteratursøk og universitetsbibliotekets tilbud. Veiledningsavtale, plikter og rettigheter i veiledningsforholdet blir gjennomgått. På den andre samlingen gis det gruppevis tilbakemelding på prosjektskissen, samt diskusjon av planlagt masterprosjekt i grupper. I etterkant av andre samling tildeles veileder.

Mastertorg arrangeres i begynnelsen av andre semester. Her får studentene presentert pågående forskningsprosjekter de kan søke om å bli tilknyttet.

Veiledningsavtale: Når veileder er oppnevnt, skal student og veileder innen en angitt tidsfrist gå gjennom innholdet av og signere veiledningsavtale. Denne regulerer forholdet mellom veileder og student, rettigheter og plikter i veiledningsforholdet.

Det tilbys totalt 12 timer veiledning, individuelt eller i gruppe. Antall veiledningstimer ved samskriving er 17.

Midtveisseminar arrangeres i begynnelsen av fjerde semester for heltid/sjette semester for deltid. Til seminaret leverer studenten et avgrenset sideantall med tekst som skal inngå i masteroppgaven. Teksten legges fram for drøfting og innspill i grupper bestående av medstudenter og en faglærer.

Assessment

Hilde Lange

Permitted exam materials and equipment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

  • Arbeidskrav 1: Det stilles krav om minimum 80 % deltakelse i all praktisk undervisning både i og ved campus og undervisning som organiseres som egne kurs. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig hjemmeeksamen samme studieår. Studenten må ta igjen tapt undervisning neste studieår, og gåopp til neste ordinære eksamen.
  • Arbeidskrav 2: 80 % aktiv deltakelse på friluftslivkurs vinter. Omfang på kurset er tre dager med to overnattinger. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig hjemmeeksamen samme studieår. Studenten må ta igjen friluftslivskurset neste studieår, og gåopp til neste ordinære eksamen.
  • Arbeidskrav 3: 80 % aktiv deltakelse på skikurs. Omfang på kurset er fem dager. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig hjemmeeksamen samme studieår. Studenten må ta igjen skikurset neste studieår, og gåopp til neste ordinære eksamen.
  • Arbeidskrav 4: Godkjent planleggingsoppgave i didaktikk, der studenten både skal redegjøre for selve planleggingsprosessen i forbindelse med kroppsøvingsundervisning, og utarbeide årsplan, emneplaner og øktplaner. Omfang på denne oppgaven er 5000 ord +/- 10 %. Oppgaver som ikke godkjennes, kan omarbeides og leveres på nytt inntil to ganger samme studieår. Oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på maksimum tre studenter, og har samme omfang uavhengig av gruppestørrelse.
  • Arbeidskrav 5: Kropp, bevegelse og aktivitet. Refleksjonsblogg i gruppe, tre faglige innlegg innenfor temaet kropp, bevegelse og aktivitet. Hver gruppe skal poste sine innlegg på til sammen 2000 ord +/- 10 %, og gi skriftlig konstruktiv og faglig respons til en annen gruppe. Formålet med kravet er at studentene skal anvende kunnskap innenfor fysiologi og treningslære, med bakgrunn i praksisfeltet.
  • Arbeidskrav 6: Ball II. Studentene skal i gruppe utarbeide og utvikle et eget ballspill, og gjennomføre en økt på 60 minutter med medstudenter. Hensikten med arbeidskravet er å tenke innovativt omkring ballundervisning, og at studentene skal kunne gjøre didaktiske og pedagogiske betraktninger ved sin ballundervisning i kroppsøving.
  • Arbeidskrav 7: Godkjent studentledet undervisning som gjennomføres i grupper på to studenter, hvor hvert opplegg har omfang av en undervisningstime. Ved ikke godkjent studentundervisning, kan den bearbeides og gjennomføres på nytt inntil to ganger samme studieår.
  • Arbeidskrav 8: Dans er en aktivitet som krever ulike arbeidsmåter og hvor skapende, kreativ og estetisk dimensjon er sentralt. Studentene skal i grupper skape og fremvise egenkomponerte danser. Ved ikke godkjent arbeidskrav kan opplegget bearbeides og gjennomføres på nytt inntil to ganger samme studieår.

Grading scale

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with. There is an opportunity to reuse self-produced text from MAVIT4070 in the master's thesis without self-citation.

Examiners

Gradert skala A-F.

Overlapping courses

Gradert skala A-F.