EPN-V2

PENG9200 Scientific Research Methods and Data Analysis in Engineering Science Course description

Course name in Norwegian
Scientific Research Methods and Data Analysis in Engineering Science
Study programme
PhD Programme in Engineering Science
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

This course covers two central areas of scientific research: the construction and justification of a research plan, and the subsequent analysis and interpretation of its implementation and of the resulting data.

The course will be offered once a year, provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.

Recommended preliminary courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om relevante faglige teorier om litterær journalistikk og narrativ sakprosa, og viktige retninger innenfor dette feltet
  • har inngående kunnskap om/forståelse av relevante historiske utviklingstrekk på feltet
  • har inngående kunnskap om forholdet mellom fiksjonslitteratur og litterær journalistikk/ narrativ sakprosa, og kunnskap om sentrale profesjonsutøveres arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskapen om litterær journalistikk og narrativ sakprosa i analyse av eget eller andres arbeid
  • kan forholde seg kritisk til og analysere teorier om og uttrykk for litterær journalistikk og narrativ sakprosa, og arbeide selvstendig med tekster innen feltet
  • kan anvende litterære virkemidler ved å la seg inspirere av annen litterær journalistikk og narrativ sakprosa, og teorier om denne typen tekster
  • kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kreativ og inspirert skriving og bidra til nytenkning
  • kan analysere litterære uttrykksformer i journalistikk og sakprosa, og formidle selv ved bruk av slike uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere faglige problemstillinger på fagområdet og bidra til prosjekter der litterær journalistikk og narrativ sajprosa står sentralt
  • har har utdypet sin evne til skrivefaglig nytenkning og til å anvende kreativitet, kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • har utviklet dypere forståelse for journalistisk variasjon og variasjon i sakprosafeltet gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen kreativ praksis
  • har evne til å reflektere over etiske sider ved bruken av litterære virkemidler

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

The student is expected to have the following outcomes on completion of the course:

Knowledge:

On successful completion of the course, the student:

  • has advanced knowledge of the research process.
  • has advanced knowledge of data collection techniques relative to engineering sciences.
  • can critically assess the usefulness of using qualitative, quantitative, and mixed methodologies in the engineering sciences.
  • has a high-level command of qualitative and quantitative methods of analysis relative to his/her field of study.

Skills:

On successful completion of the course, the student can:

  • construct a problem statement or research question and evaluate its soundness.
  • create technically and scientifically sound research proposals.
  • select a methodology to address a research problem.

General competence:

On successful completion of the course, the student can:

  • distinguish and formulate research problems.
  • develop and critically assess the components of a research proposal.
  • critically reflect on the nature of research, scientific practice and knowledge

Content

Forelesninger, seminarer, eget skrivearbeid, pensumpresentasjon og veiledning i grupper og individuelt.

Teaching and learning methods

This course can feature lectures and practical work to provide both theoretical and hands-on content. The students will supplement the lectures and group work with their own reading.

Course requirements

80% obligatory attendance.

Assessment

Students have to write an individual report.

Permitted exam materials and equipment

Litterær journalistikk og narrativ sakprosa skiller seg fra annen journalistikk og sakprosa ved å benytte en del av de samme virkemidlene som i skjønnlitteratur. Både den generelle medieutviklingen og andre samfunnstrender har bidratt til å utvide det journalistiske sjangerrepertoaret, samtidig som det litterære står sterkere i allmenn sakprosa. Studiet tar sikte på å utdype deltakernes sjangerkunnskap og evner til å formidle i et rikere og mer engasjerende språk, samtidig som “virkelighetskontrakten” står like fast som i annen journalistikk og sakprosa.

Gjennom studiet skal studentene drøfte forholdet mellom fiksjon og sakprosa, skjønnlitterære forfattere som journalister og sakprosaforfattere, og litterær journalistikk og narrativ sakprosa i et historisk perspektiv. Kurset tar blant annet for seg det litterære essayet, reportasjen - særlig reisereportasjen – historie, dokumentarromanen, litterær dokumentar og nyjournalistikk/New Journalism. Vi studerer forholdet mellom journalistikk/sakprosa og litterær teori, og teorier om bruk av litterære og fortellende virkemidler i journalistikk og sakprosa.

Skriveeksperimenter er et viktig innslag i kurset.

Undervisningsspråk er norsk.

Grading scale

Ingen forkunnskapskrav.

Examiners

One internal examiner. External examiner is used periodically.